Mus iFokus

Mus

Etikettermatutfodring
Läst 951 ggr
Grodan
0

Saltad mat

lothus1 frågade i en annan tråd om saltade solrosfrön, vilket leder till frågan, är det bra att ge möss saltad mat? Mat med vanligt bordsalt?

I vilken mat finns salter naturligt? Vad är det för skillnad på bordsalt och naturligt salt i mat?

Salt heter Natrium (Na) och är viktigt för bland annat vätskebalansen. Allätande djur får ofta i sig salt genom maten så de behöver inget tillskott. Tillskott via saltsten eller bordsalt är baserat på havssalt och är väldigt koncentrerat.

Natrium finns i nästan all mat - säd, baljväxter, fröer och nötter samt även kött och fisk - så tillskott av salt är inte nödvändig när man ger sina möss allsidig kost.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

amaira
0

Lite kompleteringar till Grodans salt-definition:

Salter är samlingsnamn på föreningar som binds samman via jonbindningar. Inte specifikt natrium. Natrium som inte binds till något annat ämne via jonbindning, är inget salt alls.

Vanligt bordssalt består av natriumklorid, och det är natrium i bordssalt som är farligt i för hög dos. Det finns andra salter att välja, exempelvis mineralsalter som innehåller det nyttiga kaliumklorid. Fast det innehåller också natrium, bara i lite mindre mängd.

Klistrar in mitt svar här, från andra tråden:

Lite salt behöver alla djur inklusive människor, för att överleva och vara friska. För mycket salt är definitivt skadligt. Det höjer blodtrycket och ökar risken för stroke.

Människor i vårt samhälle äter defintivt för mycket salt, det finns alldeles för mycket i vår mat, vi har blivit "tillvanda" (som med socker).

Främst är det natrium som är skadligt, så vissa mineralsalter är bättre alternativ även om de också innehåller natrium fast inte lika mycket.

Möss tycks inte ha behov av extra salt. Att då ge dem favoritmat solrosfrön med salt, är nog inte det bästa. Jag skulle själv aldrig göra det.

Pehpsii
0

Pin gick på en bit av en salt pinne som låg kvar på bordet när han var ute och lekte, men han hoppade över saltklumparna helt. Frågan är om de ens tycker om det?

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

mandymoo
0

I somras när det var som absolut varmast märkte jag att mössen gärna slickade på mina fingar en gång då jag hade ätit salta chips. Så jag provade några gånger med att ha hållt i salta chips innan jag satte ner handen till dom…. har gjort det några gånger.

Enda gångerna som dom slickade på mina fingrar var då när det var så där jätte varmt. Efter åt o nu bryr dom sig inte. Om det sen beror på att dom ville ha mer salt för att hålla vätske balansen eller om det då var nytt o alla ville prova. Sen ledsnade dom för det var inte så gott….

Jag har nu efter att vi började prata om detta provat med att lägga ner salta pumpakärnor till tjejerna som älskar pupmakärnor normalt. Dom var och testade att äta - det var ju något nytt, men sen har ingen ätit på dom …. så dom var tydligen inte så goda.

lothus1
0

Detta var intressant läsning =o)