Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 783 ggr
Eternity90
0

Hur mycket luktar en mushane?

Har hört från de flesta att hanar lukar. Men ingenstans kan jag läsa hur mycket de luktar eller hur de luktar.

Jag har sett en trevlig liten pojke som jag antagligen ska hämta på söndag. Jag tänker ha en duna bur till honom på ca 45cm*35cm. Hur ofta tror ni att jag kommer att för byta denna bur?

Där jag skulle köpa honom ville gärna man skulle ta stycken. Men vad jag vet är ytterst få fall som mushanar fungerar ihop efter att de blivit könsmedvetna.

MP160
0

Rätt, mushanar går inte ihop alla gånger. Fick nyligen sära på mina två killar.

Hur mycket dom luktar varierar från mus till mus, min ena kille luktar nästan inte alls medan andra killen, som även var mer dominant när de bodde ihop, luktar ganska mycket. Fick ta bort hyllplanet i hans duna nu för han kissade alltid där uppe vilket gjorde att det luktade illa konstant. Spelade ingen roll hur ofta jag tvättade av den för han var där å kissade såfort jag satt in den igen.

Hur det luktar.. Vissa klarar inte av lukten och vissa tycker om den. Jag tyckte om den innan dom blev könsmogna på allvar. Då luktade det nästan lite popcorn om dom.. Men nu vet jag inte hur jag ska beskriva lukten faktiskt.. överlåter det till någon annan :o

ska också tillägga att det beror nog på vilket strö du använder också, både lukten och hur ofta du får städa..

Haha, hoppas det var till lite hjälp iaf. Oskyldig

Pimu
0

Bra skrivet MP160 ..

beskrivning .. hur de luktar: är som sagt svårt att säga .. men surt alfl

axilur
0

Hanarna jag har haft har inte varit luktfria. Popcorn håller jag med om, och det luktar ju gott! Flört Jag har behövt städa ungefär en gång i veckan. Men då har jag inte tagit bort precis allting, utan lämnat något hus och någon sak kvar i buren så att det inte blir HELT rent, för då vill de gärna markera om allting, och då kan det lukta mer. Får de behålla lite av "sin" lukt är inte markeringsbehovet lika stort när de får nytt. Glad

/Anneli

MP160
0

#2 Tack Pimu! *lyckats med nåttCool*

Aaah, clever axilur! Skrattande det ska testas! Har en tendens att vilja skura av allt i buren, lite smått rädd för att dom ska bli sjuka eller så igen. :p

Eternity90
0

vilket strö rekommenderar ni? Kan man inte ha ganska mycket strö så att det tar längre tid innan det blir helt smutsigt.

Sedan undrar jag om lukten sprider sig i hela rummet eller håller sig till buren.. Muslukten är väll inte värre än en ostädad kattlåda? Nu är det visserligen helt olika saker.

Eternity90
0

sedan undrar jag, kan man inte skaffa en gammal mushona som sällskap i stället tll honom? Jag känner mig lite osäker att låta två hanar bo ihop som kan börja slåss när de är könsmedvetna. Jag vet ju ingenting om bakgrunden om min lilla mus jag ska köpa. Men sedan vet jag inte vart man kan hitta äldre musflickor.

sedan kan ni säga på en skala mellan 1-10 vad en mushane luktar och mushona luktar. 1 luktar det ingenting och en tio är rent förfärlig och outhärdig.

Pimu
0

De beror lite på en själv .. jag har 5 hanar o jag tycker inte de luktar illa efter en vecka äns (i rummet) men medans man gör rent, så känns de juh lite .. så jag säger 4:a på skalan

Har ett akvarium me 6 tjejer .. där luktar de inte alls .. en 2:a

Eternity90
0

hur tycker ni att jag ska göra? Jag har redan fallit för en liten hane som verkade vara välldigt social och nyfiken, Han kom fram till en och när han lyftes upp var det inga problem alls. Han verkade välldigt medveten om sin omgivningen och verkar ganska smart.

Jag blev hemskt förtjust i denna grabb som hade en sådan framtåtanda. Men hur ska jag göra med sällskaps frågan. ska jag låta en broder följa med hem. Men det känns osäkert då jag inte alls vet någonting om uppfödaren till ungarna har fokuserat på avla på snälla och mindre dominanta hanar. Som ni förstår ska jag köpa från djuraffär. Men jag lovar att det är en bra en. Hanar och honor är särrade. Ibland får de in finare djur med stam men inte i detta fallet. Kan man i så fall fråga om man kan lämna tillbaka en av dem om de börjar slåss. eller är det bättre att låta honom vara ensam från början eller ska jag ska skaffa en äldre hona som sällskap?

Pimu
0

de är juh en risk man får ta .. när man köper möss från zooaffär .. värför inte kontakta uppfödare istället .. då du kan vara säker på dess bakgrund o temprament ?!

Eternity90
0

#9 Jag har hållt redan i honom så jag vet att han är kär av sig. De skulle dessutom ta reda på uppfödaren tills jag kom. Jag annser att de är jämfört med andra djuraffärer är seriösa, så då är det min ensak om varför jag köper därifrån och tycker inte jag ska bli ifrågasatt för det.

Sedan har jag redan letat efter uppfödare innan.  Sedan finns alltid en risk för oroligheter i flocken då jag har förstått som att det är naturligt för dem att inte dela revir av andra hanar. Men givitvis är ju vissa linjer säkert mer fredliga linjer än andra

Förresten du svarade inte alls på min fråga. Vad är bäst att låta honom gå med en broder och hoppas på det bästa. Låta honom vara ensam( är ju inte bra då är sociala) eller att köpa en äldre icke fertil hona.

hus-musen
0

#10 nej låt honom gå ensam, de är sällan två hanar som går ihop hela livet.. ge honom mycket underhållning o gos istället:P

Qui dormit, non peccat

imsuchadiva
0

Jag har fyra muspojkar som har bott tsm hela livet. Drygt ett år nu :)