Mus iFokus

Mus

Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 619 ggr
calista
0

Färgavel

Jag har läst artiklarna som finns här om färgavel och även försökt komma över så mkt material som möjligt. Men nu har jag fått allt om bakfoten känns det som. Förrut var jag intresserad av råttavel och läste allt om genetik och osv. så jag borde ju kunna även musavel. Hamsteravel har också varit ett intresse. Alltså jag avlade varken på råttor eller hamstrar men jag läste mycket och lärde mig allt som fanns att veta. Dock har myckets glömt bort nu. Tror man ska använda det i praktiken för att det ska sitta som berg. Hur som helst skulle jag vilja läramig mer om musavel.

Skulle vilja veta hela den genetiska raden med bokstäver alltså agouti har ju AA eller Aa och svart har aa. Men jag skulle vilja veta hela raden med bokstäver  t ex aabbddeepp eller något sådant. Jag vill lära mig från grunden så mina frågor kan komma att låta löjliga för er som redan kan. Jag vill främst veta alla färgerna alltså inte tan eller fox. Dock siames och himalayan är också intressant.

Jag verkar inte kunna söka från denna dator då allt blir fel så tänkte att jag kunde fråga ändå hoppas det inte gör något. Så hjälp mig gärna eller ge mig förslag på sidor eller nåt jag kan hitta information.

mandymoo
0

Ett råd är att skaffa Eva´s häften om avel, genetik osv. Hon har skrivit massor av bra häften om färgavel. Ett som är lite allmänt och sen flera uppdelade på olika grupper, som: svarta gruppen (svart, blå, choklad, lilac,dove, silver, champange o pale lilac), svart tan, agouti/argente, röd, chinchilla osv… finns 9 olika delar

Kika på Eva´s hemsida så hittar du att läsa o info om häftena.

http://goto.glocalnet.net/natal/mus/mousesv.htm

calista
0

Okej, har redan sett dem och vill ha allihopa! Räcka ut tungan Men måste ha pengar först.. Får vänta till nästa månad.

Så länge undrar jag lite över siameser. Hur får man chocolatepoint och bluepoint på siameser. Parar man först en siames med t ex en blå och sen parar avkomman från denna parningen med en siames, blir det bluepoint då?

Och samma sak med chocolatepoint? För då borde det finnas siames anlag hos den blå och samtidigt blått anlag. Eller måste båda mössen som paras ha anlag för blå också för att det ska kunna bli bluepoint?

calista
0

Just ja undrar en sak till. Hur får man bäst fram sö cream om man inte har sö cream alls eller om man bara har en sö cream? Någon som har en bild på en som ordentligt cream?