Marbocyl vid rossel?
Veterinärerna i stan är inte så kunniga på möss, så dom ringde roslagstull för hjälp. Så nu har vi fått Marbocyl utskrivet mot tjejernas "prat".
Är det någon som har fått dethär utskrivet innan och kan berätta lite om det funkar? På pappret i förpackningen står bl.a följande
"Vad används läkemedlet för?
Marbocyl Vet. används vid infektioner i hud och mjukdelar hos hund och katt, orsakade av mikroorganismer känsliga för marbofloxacin. Urinvägsinfektioner hos hund, orsakade avmikroorganismer känsliga för marbofloxacin."
Ska lägga en tablett i vatten och lösa upp och sen ge varje mus 0,15 ml av lösningen. Har sökt på sajten men inte hittat något, så vad är det här för nått?

Oj, har aldrig hört talats om marbocyl!
Du får berätta för oss sen hur det har gått.
Älskar mina stora små vänner..
Mja, får göra det.. Läste på råttor.ifokus nyss att det var några som fått detta mot mycoplasma och hade blivit bättre tror jag, så hoppas hoppas!
Är ny här… Mina möss har oxå börjat ''rossla'' jag funderar på hur mycket det kostar ungefär att ta dom till veterinären? någon som vet?
#3 Det kostar några hundra med undersökning. För några veckor sedan var jag med mina tre möss till veterinären för att en av dom "rosslade" och de tog 350 kronor för undersökning av "mindre djur" och nån extra hundring för medicin.
/Anneli
Ja det är dyrt :/ men vad ska man göra när det behövs. När jag va inne med mina för de pep och va ansträngda i andningen skrev veterinären ut bactrim. är det vanligt att ge möss det? Nån mer som använt det? Tre av dem mår fint nu :) men min stackars lilla Tistel verkade inte svara bra på medicinen och dog sen när hon blev sämmre igen :(

Jag har fått bactrim vid ett tillfälle. Men det var för en abcess. Fungerade dock inte i mitt fall men det är ju så med antibiotika att det fungerar på olika bakterier.
Älskar mina stora små vänner..
ok, jo det kan ju vara likadant för människor att man får testa olika varianter innan man hittar nått som funkar bra.
Updatering!
Slutade med behandlingen i måndags, alltså två dagar sen. Det var ett rent helvete att först försöka hålla fast dom så gott det gick, med vridande, vändande och pipande små brudar och sen försöka få in den lite förstora sprutan i munnen på dom. Men det verkar ha fungerat bra så det var väl värt det. Dom slutatde väl låta efter ungefär en vecka och har inte låtit något annat än små nysningar, som vi också fått bukt med. Så 20 dagars kur av Marbocyl var värt det. Hoppas bara att rosslet kommer tillbaka en tredje gång bara.
Rossel kan ju faktiskt bero på ganska många olika bakterier så jag tycker nog eg att man ska ta reda på VAD musen lider av först och sedan sätta in rätt preparat och inte "gissa"…
Det kan givetvis bli dyrt, men jag tycker man bör räkna med det när man har djur. Bäst är givetvis att uppsöka en BRA musveterinär från början, det blir billigast och minst strul.
vem har pratat om att gissa? allt som har nämnts här har varit veterinär utskrivet. om jag har fattat det rätt iallafall…
Sen är det lite små klurigt när det inte finns någon kunnig veterinär i närheten, men de flesta brukar ju göra sitt bästa fast det inte är deras bästa område :)
"gissa" skrev jag
när man inte tar lite vävnad eller kroppsvätska för att göra en odling så "gissar" man… alltså man är inte säker, tar en chansning, antar, tror…
för att kunna ge rätt medicin behöver man alltså göra odling för att se vilken bakterie det rör sig om, eller om det rör sig om ett virus (fast då behövs ofta blod och det kan itne en mus undvara så mkt av)
jag tjatar om Sveriges bästa smådjursveterinär Ywon Roschat ofta, tycker inte det finns någon anledning att vända sig till någon annan då hon har gjrot ofantligt många djur friska! Ywon finns i Uppsala, men alla veterinärer har telefon - så din lokala veterinär kan alltid ringa henne för rådfrågning. Även du kan ringa eller på annat sätt kontakta henne.
ahaaa ja kan tänka mig att det inte är det lättaste på en mus.
Det är synd man inte bor närmare uppsala, hade underlättat i sånna här fall :)