Mus iFokus

Mus

Etiketteraveluppfödning
Läst 1178 ggr
Beckah82
0

EXTREMT små bebisar!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag har våran Afrikanska pygmémus Gärd kläckt ur sig smååå småååå bebisar :-D Hon är fortfarande rätt rund om magen efter att 4 styckna är ute så vem vet om hon är klar, det återstår att se.

De är iallafall EXTREMT små och gulliga hihihi *fnissar förtjust*

Vill du se? Klart du vill :-D

TacoBelle
0

Vad pyttiga! 

Är det okej att hanen går tillsammans med honan när dom fått ungarna?

Grodan
0

haha… weee… vilka småttingar!!! Grattis till nytillskottet!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

-mmk-
0

ååh.. va små , grattis Glad

Beckah82
0

#1 Ja vad vi kunnat få reda på om denna mussort så ska det funka. Men jag är ingen expert dock :-)

Det har ju funkat bra hittills. Skulle han ha för avsikt att skada hade han nog gjort det.

Dessa möss ska alltid leva i par om en hane och 1 eller några honor. Det går att ha flera hanar i en grupp men det måste alltid finnas fler honor än hanar då och så måste de ha bra med utrymme att röra sig på.

De är vakna på nätter och sover på dagarna. De äter undulatfrö och frukt mest och är ganska skygga (inget keldjur).

Så det var typ allt jag vet om mussorten :-) hehe

Beckah82
0

Nu är bebisarna 2,5 dagar gamla :-) Det blev "bara" 4 stycken :-) så det kom inga flera. Bebisarna har faktiskt vuxit lite trots att de ser löjligt små ut när de ligger i handen…

Grodan
0

haha… inte större än löss

Beckah82
0

Upptäckte något intressant idag!

Dessa möss hamstrar!

Mamma Gärd proppade sina små kinder fulla med små undulatfrön :-D Hm…varför har jag inte läst det någonstans? Det kanske bara är min Gärd som gör så? de kanske inte ska göra så egentligen? hahaha

Anyway… Här kommer en ny bild

Grodan
0

har jag inte heller läst någonstans… du måste försöka ta kort på det så du har bildbevis… hihi… får de stora kinder då?

Beckah82
0

Åsså en till bild. På denna bild så ger Gärd di :-)

Röret som hon flyttat in i med sina ungar är inget annat än en sån liten drickyoghurtflaska Danonino eller vad de heter, jättesmå vita flaskor :-)

Beckah82
0

#8 Nja så extremt stort blev det inte så det är förmodligen därför man inte lagt märke till det eller tyckt det varit värt att skriva om.

Förrut så har hon bara gnagt frön och låtit skalet falla direkt men nu stoppade hon munnen full och sedan gick hon omkring och spottade fröskal…

Det blev dock bullar på kinderna även om det inte var extremt. Försökta fota henne men jag har inte världens bästa kamera och om jag ska ta med Macro måste motivet vara blixt stilla (inte hennes bästa egenskap hehe).

Grodan
0

så söta… hur är hon att hantera? är det någon skillnad i temperamentet på Egil o Gärd? Är han mer modig? kommer de fram o nosar på dig eller springer de undan? var de vuxna när du skaffade dem?

coolt, låter ju onekligen som om de har lite kindpåsar då… vanliga möss kan väl max ha några frön i munnen men bara transportera dem till en plats och sedan spotta ut dem o äta en i taget… (som råttor)

Beckah82
0

Har inte hanterat henne alls och det blir nog inte ett projekt jag kommer ge mig på heller :-)

Jag upplever Gärd som mer modig än Egil dock. De har inga problem med att man sitter och glor och fotar och sånt, och blir inte rätta för att man trycker upp näsan mot glaset även om de sitter precis bara någon millimeter bort. De fortsätter lugnt att tvätta sig eller vad de gjorde. Hon bryr sig inte heller att man är nyfiken på bebisarna heller. Ingen agressivitet över huvudtaget har någonsin visats i något sammanhang.

Jag har klappat dem. När de bodde under en sten (nu bor Egil där själv och Gärd har flyttat ut med bebisarna) så kunde man lyfta på stenen så låg de kvar så man kunde klappa dem, oftast iallafall :-)

De kommer inte fram när man sätter ner handen, men jag upplever det inte som rädsla utan mer som kattfasoner (Tro inte att du bestämmer, jag går väl var det behagar mig och inte dit du vill). Jag har dock lite större förhoppning på ungarna, att de kanske ska gå att få handtama så de hoppar upp i handen och så :-)

Hur gamla Gärd och Egil är vet jag inte och det visste säkert inte säljaren heller ;-) men de var iallafall fullvuxna :-)

Grodan
0

ja, du har stor chans att få ungarna tama om du pysslar med dem dagligen… kan vara kul å se hur de utvecklas.. om de har popcornålder osv… Förvånad

Beckah82
0

Ja detta är himla spännande :-D hihi

"Bara för att" så var jag ju tvungen att testa idag med pysslandet med de stora. Båda går alldeles utmärkt att klappa och de sitter då stilla, Gärd till och med lät ögonlocken sjunka ihop en aning.

Men det gick inte lyfta upp hehe så smet de iväg. Jag provade att hålla fast Egil i svansroten när han stod i buren för att lättare kunna plocka upp honom med andra handen men det gick inte heller för han smet iväg och jag ville inte hålla fast svansen hårt.

Men men det blir nog lättare med bebisarna :-)

Beckah82
0

Nu har bebisarna fått liiiite päls och så krälar de, de är 9 dagar gamla. Tillsammans väger de 4 bebisarna hela 6 gram (vägde dem som hög för det gick knappt att väga en och en).

Skitsvårt att se skillnad på könen trots att jag är rätt bra på det annars. Det finns difinitivt av båda sorter iallafall. Jag vill ha det till en tjej, två killar och en osäker, det kan vara en till tjej. Men jag vågar inte säga säkert.

Sööööta är de iallafall :-D

amaira
0

Jättesöta! Och så fina foton du tar!

soffiz
0

Oj så otroligt små de är! Vad häftigt Glad

lothus1
0

Vilka minisar *fniss* Jättesöta =o)

Beckah82
0

Nya dagsfärska foton :-D

Jäddrar va de är snabba! Här gäller det att hålla ordning hahaha. Jag var inte beredd på att de faktiskt kan springa, fort som sjutton dessutom. Vilken tur att jag hann fånga in bebisen som försökte rymma. Nu vet jag till nästa gång :-)

mandymoo
0

Så söta *ler*…

Ja visst blir man snopen över att så små o unga kan ta sig fram så fort *ler*

Grodan
0

vilka fina skarpa foton! *gillar*

maddemusen
0

Ojj vilka fina bilder och så små de är!Skrattande