Extramamma...
Jag har nyligen fått en kull ungar, och undrar en sak. Jag har två honor, varav mamman är mindre intresserad av ungarna än ickemamman. Alltså hon som inte fött ungarna boar och umgås typ med ungarna mer än vad mamman gör. Givetvis är mamman oxå där och gosar och diar såklart. Så jag undrar om den andra honan fått moderkänslor och tar hand om de som sina egna, och om detta kan leda till att hon producerar mjölk? Hon tillbringar ganska mycket tid med de…
Och finns det risk att hon stöter bort den riktiga mamman om hon tror att det är hennes egna ungar?
Tacksam för svar!
Det är helt normalt! De gör ofta så.
Den riktiga mamman behöver paus från diandet, och få vila.
Extramamman behöver inte"skydda sig" på det viset, från ungarnas konstanta diande - de diar mamman när de får tillfälle, om inte annat så för att de gillar att snutta, och små musungar har ingen napp…
För extramamman är detta inget problem.
Jag har också märkt det. Mamman till kullen jag har är oftare ute och springer, äter, klättrar eller ligger och vilar utanför bebisboet och låter nån av de andra två vuxna mössen ligga och hålla ungarna varma istället. Jag kan tänka mig att det är ganska jobbigt att ge di till så många ungar och att de behöver pauser bara. Det hade jag velat ha iallafall. :)
/Anneli
Okej, va bra! Då behöver jag inte oroa mig då. Ser tydligt hur de "jobbar i skift". De är ute varannan gång och äter och roar sig och inne hos ungarna varannan gång :) Den ena är ute och den andra hos ungarna och sen tvärtom. Dock är det extramamman som boar och håller varmt.
Tack för svaren! :D