Mus iFokus

Mus

Etikett: fikarummet-otypiskt
Läst 5072 ggr
Catta89
0

konstig färg på husmus !!??

En kompis till migs katt tog en liten hus mus i deras hus men skadade den bara i ena bakbenet , och min vän som inte kan något om möss alls tyckte synd om den och tänkte att den skulle få vila i fred i en glasbunke tills den blivit lite piggare för den hade ingen balans p.g ena bakbenet blitt skadat.

men hon tog en bild på den och mms mig och så vitt jag vet så har jag varken sett eller hört talat om en husmus som är brun/grå med svart nos och vit mage (tror det kallas tan- men inte säker :P)

hon visste inte vad hon skulle göra med den iaf.

men poängen - Är det en normal färg på en Hus/vild - mus? jag har nämligen bara sätt vanliga gråa .. Obestämd

axilur
0

Hm… Läste lite på nätet. Det kanske var någon av dessa:

Husmusen är korthårig och färgen varierar från ljusbrunt till svart, med ljus mage.

Mindre skogsmusen har gråbrun översida, gradvis ljusnande till ljusgrått på undersidan. På bröstet har vuxna djur en mörkare färgad fläck. Vuxna djur väger 20-30 gram. Kroppen är 7,5-11 cm lång, exklusive den 7-12 cm långa svansen.

Större skogsmusen har gulbrun översida och rent vit undersida. På bröstet har vuxna djur ett mörkare färgat band. Vuxna djur väger 25-50 gram. Kroppen är 9-13 cm lång, exklusive den 9,5-13,5 cm långa svansen.

Dvärgmus (Micromys minutus) är en av världens minsta gnagare, med en kroppsvikt om 7 gram. Den liknar en sork med längre svans, eller mus med rundare drag. Huvud och bål är tillsammans 47-58 mm, svansen 49-63 mm. Färgen är till en början grå men blir senare rödbrun, ljusare på undersidan.

/Anneli

axilur
0

Sedan finns det säkert fler mussorter, som ser lite olika ut. Vit mage har jag sett på någon "utomhusmus" förut iallafall. Sorkbebisar är ju faktiskt väldigt lika möss också.

/Anneli

axilur
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här ser man skillnad på husmus och större skogsmus.

/Anneli

Catta89
0

Okej tack för hjälpen :) Har själv aldrig sett det och hos min mamma och pappa springer det möss på golven varje natt fast vi har flera katter och dom har bara varit gråa :) men som det lät på beskrivningen så är det nog en större skogsmus :)

axilur
0

Ja, jag tror det är så att husmusen är mer grå till färgen och skogsmössen brunröda. :)

/Anneli

Catta89
0

Okej, vart så funderam, för musen blev tagen inomhus nämligen därför jag frågade :)

amaira
0

Skogsmössen får man ofta i fällan inomhus. Tyvärr!

De behöver inte vara inomhus - de är inte knutna till människan som de vanliga husmössen är - men gillar väl värmen och tillgången till mat, de också.