Vilken ras är bäst och varför?
Hur många raser finns det?
Viken ras är bäst och varför är den bäst?
Vi har inte delat upp mössen i "raser" för vi vet helt enkelt inte hur vi i så fall skulle göra. Vi har
- Tre olika storleksskillnader på möss: mini, svensk/vild/pet och engelsk/utställning
- Nio stycken olika hårlag: korthår, långhår, astrex, texel, satin korthår, satin långhår, satin astrex, satin texel och hårlös.
- En mängd olika färger: svart, blå, choklad, lilac, champagne, dove, pale lilac, rödögd vit, svartögd vit, cream, gul, röd, fawn, beige, bone, coffee, agouti, blå agouti, cinnamon, lilac agouti, silver agouti, chinchilla, argente, champagne argente, blå argente, lilac argente, argente cream, pearl, silver grey, silver brown, silver fawn, sable, blå sable, chocolate sable, lilac sable, siamese, siamese blue point, siamese lilac point, burmese, burmese blue point, burmese chocolate point, burmese lilac point, colorpoint, samt tan och fox m m.
- Ett tiotal olika teckningar: even, dutch, broken, bandad, pannfläcks berkshire, bläsad berkshire, variegated, rumpwhite, capped m m.
Det var en hel del att hålla reda på. Vilken färg är populårast då?
siames
#3 Inte märkt av precis
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
idag är marknaden väldigt mättad på möss vid huvudtaget och vanliga zoomöss intresserar få… det ska vara engelsktypat, renavlat och från stora vinstrika uppfödare…
Då kan jag ju kanske krasst säga det är ingen ide för en nybörjare att få några möss sålda, för alla föredrar välkända uppfödare.

Det tror inte jag, men man ska helt klart inte ta ut mer betalt för ungarna än vad dom uppfödarna gör. Kanske man får ligga precis snäppet under…. dom är ju så mycket kunnigare på alla områden.
Kanske man får annonsera lite mera för att tala om att man har ungar osv….. dom uppfödarna har ju kanske redan dom som återkommer för att köpa flera möss.
#7 Får mig att känna jaha, mina möss är mindre värda jämfört med h*n som är välkänd uppfödare. Varför inte ha ett pris rakt av t ex 100:-/mus som alla tar. Även om jag sedan kanske får eng typade vad är det som säger jag får de sålda? jag är ingen känd uppfödare. Inte för det gör mig något ha bebisarna kvar, jag vet ju vart de är.

Jag hade jättesvårt att sälja möss under många år i början.
Uppfödare är mkt kräsna med avelsdjur de köper in. Har man inte toppendjur både gällande temperament och utseende, samt på obesläktade linjer, är det mindre intressant. Vidare har nybörjare ofta mindre koll på sjukdomar, ohyra od, så för någon med massor av djur kan det kännas lite osäkert med zoodjur och nybörjardjur.
De som inte är stora uppfödare och bara ska ha djur till sällskap köper nog oxå hellre av kända uppfödare. Dels för att det som sagt tidihare tros vara säkrare kort (fast det inte alls behöver vara så) och dels för att de känner att de får mer stöd och kunskap av någon som är gammal i gamet, så att säga.
Du får nog helt enkelt göra som vi andra gjort. Jobba dig uppåt. Se till att avla på bra djur, ha bra stamtavlor, ge din uppfödning ett gott namn. Detta gör du genom att föda upp bra djur, och detta bevisar man genom att ställa yut dem i pet och st, med bra resultat. Vidare genom att de få möss man i början säljer, ska vara bra, snälla och trevliga, smat gärna gå bra på utställningar.
Kan man fota söta bebisfoton och lägga upp dessa på en snygg hemsida kan man fuska lite. Detta säljer ändå, fast kanske inte till de man helst vill sälja till.
Det TAR tid att bygga upp en uppfödning med bra namn. Jobba på, sakta med säkert, så kommer du dit om du orkar och gör rätt val.
Jag tar fortfarande 75 kr för mina möss. Har tagit 100 kr ibland, om det känns rätt.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Men uppfödarna tar ju 75kr/mus och det är inte frågan om att någon är mindre värd…..
Ofta är det ju så inom alla djurslag att en uppfödare med lång erfarenhet, med djur som dom har kunskap om djuren i stamtavlan i flera generationer kan ta lite mer för sina djur än om man kommer som nybörjare. Finns ju inte en chanse att man kan lika mycket.
För mig när jag köper ett djur från en erfaren uppfödare så betalar jag lite också för att få ta del av den kunskapen - kunna ringa o få råd om något händer - eller som lite mentor om man vill ställa ut eller föda upp själv. Dom delar med sig av sin kunskapen…. och det kan jag som nybörjare inte ge i samma utsträckning.
Men det här är mitt sett att se på vad jag betalar för när jag köper ett djur och vad jag sen ger när jag säljer … andra kanske ser det på ett annat sätt… och det har inget med att göra att djuret i sig skulle vara mer eller mindre värda….
Ser man så är ju zoo möss som kostart 40-45 kr inte värda något - vilket dom ju är. Dom är i mina ögon värda precis lika mycket som vilken annan mus som helst… men på ett zoo betalar jag enbart för djuret och inget om kunskapen och arbetet som ligger bakom musen eller för att kunna få bra råd och stöttning i musens fortsatta liv om jag vill och behöver.
Men som sagt det är mitt sätt att se det på….

Du betalar kanske inte bara för musen på zoo. Du kan betala för skabbisarna eller lössen, för mycoplasman, för bebbarna i honans mage oxå! *fniss*
Jag handlar själv ibland på zoo. Minns fortfarande en underbar blå texelhona jag hittade i Mora för 2-3 år sedan. Tog inte med henne hem, för att de hade problem med Rossel då. Ångrade mig efteråt…
Som relativt nya uppfödare får man slite lite i början, men gör man rätt så släpper det. Det gäller bara att stå ut så länge…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Mymlan jag kan förstå din bitterhet. Så känner nog alla ibland. Att vara musuppfödare har alltid varit svårt i Sverige och många aktiva musuppfödare gör att konkurrensen blir stenhård. Hård konkurrens gör att det inte finns rum för oplanerade kullar eller kullar med vaga syften. Att bara sätta musungar till världen för att man vill ha musungar kan stå en dyrt och då måste man räkna med att få behålla alla ungarna själv, om man inte har kontakt med ett par zooaffärer som vill sälja mössen.
Jag svarade ovan på LeffeDs undran vilken variant som är mest populär och jag upplever att det är siames. För även om det är "fullt hus" hos någon så kan de knappast säga nej till en snygg siamese även om det är en hane. Varför det är så vet jag inte, men det är så jag svär. Siamesfärgade möss kan få många intresserade av möss, som aldrig ens tyckt om möss… Det är något speciellt med dem helt enkelt…
Jag ser bara ett djurs värde. Jag vet jag kan ej komma med den kunskap som de stora men ger ju ändå support de jag ej kan svara på då frågar jag t ex här. Vi har alla varit nybörjare.
#12 jag är ej bitter. Jag är väldigt emot zoo. Hade kunnat sålt till Mörby zoo men nu sist så såg jag de hade musungar i burarna och en hona var sjuk fast de sa hon var ej sjuk o var dräktig vilket hon INTE var. Så den skippar jag ang sälja djur till.

#11 *ler* ja tänk så mycket mer man kan få för dom pengarna….
#13 mitt sätt att resonera är utifrån hur jag kan tänka som köpare - varför jag väljer att köpa från en uppfödare som erfarenhet… och varför jag kan tänka mig att betala mer för det djuret…. där uppfödaren har kunskap om djuren som den oftast fått den hårda vägen…. och ja alla har varit nybörjare men jag betalar gärna lite extra för ett djur som kommer från någon med den erfarenheten…
Och säger inte att så här är det… säger att så här tänker jag… och tänker jag så om jag ska köpa så får jag tänka så när jag ska sälja också…
Och jag ger hellre bort mina djur till någon jag vet ger dom ett bra hem o fortsatt liv… än om jag så skulle få 500kr/st av ett zoo som missköter djuren eller som ormmat…
glömde att satin också är väldigt populärt…