Mus iFokus

Mus

Etiketteraveluppfödning
Läst 742 ggr
MusBus
0

Ta upp ungarna?

Tar ungarna skada av att man tar upp de i handen och fotar de, eller likanden när de är mindre än en vecka. Har sett att många gör det…
Och finns det risk att mamma slutar bry sig då om det luktar människa om ungarna?

[Thiah]
0

Min tjej brydde sig inte ett dugg.. Vad jag förstått tar vissa bort mamman ur buren innan dom handskas med ungarna för mamman kan bli stressad.

Men min tjej brydde sig inte ett dugg.Ungefär som om hon tyckte det var skönt att "mamma" tog ungarna ett tag ;D

Pimu
0

Håller me Thiah .. kanske bäst att ta ur mamman (passa på o ge henne nåt extra gott) så hon inte blir stressad .. Jag har mammor som bryr sig lite o andra mammor som inte bryr sig alls att jag håller på me ungarna ..

[Thiah]
0

Som Pimu säger. Alla mammor är olika…

Sätt mamman på en lekplats och pilla sen på ungarna….Men låt boets papper och allt sånt vara. Så gör inte rent själva boet…

martinc
0

ja fick ett litet naffs en gång av en "hjälpmamma" när ja pillade me ungarna^^

amaira
0

Som de andra säger, låt mamman göra något annat en stund, så hon inte ser och undrar vad som händer hennes småttingar.

Sedan beror det också på hur tam din hona är. Är hon mycket van vid att hanteras, och gillar det; dvs litar på människor, bryr de såklart sig mindre om att du även pysslar med ungarna.

Men hur "mammiga" och oroliga de är, är olika från mus till mus.

Dock tror jag knappast att någon musmamma slutar ta hand om ungarna (eller biter ihjäl dem) om de luktar människa.

Om du vill vara riktigt säker, så låt dem vara ifred de tre första dagarna - vilket man kan låta dem vara i vilket fall som helst (förutom daglig kontroll av boet).

MP160
0

extra fråga: hur gör man med extramamman? tar man ur henne ur buren också? Skäms

amaira
0

Ja ta ut båda två. Låt dem vara på "ett lekbord" eller nåt, och ha lite kul.

MP160
0

Okej, good to know :]