Mus iFokus

Mus

Etiketterköpessäljefterlysningauktioner
Läst 343 ggr
Mymlan
0

Ingen rubrik

Läggs ner..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

mandymoo
0

Mymlan, varför tar du inte och tittar över vad du har hemma - om du nu ska para någon av dina honor. Förhoppningsvis så har du köpt honor o hanar pga av någon anledning. Sen om det var för att det var trevliga djur med underbart temperament, eller för att du letat efter ett hårlag, färg eller typ.

Du har ju skaffat dig en hel del nya möss under sensommaren/hösten och förhoppningsvis så var det med en tanke bakom att du just skaffade den eller den om du planerar att avla på dina möss.

Du har så många ideer om vad du vill göra om man tittar till dom frågor och funderingar du har. Varför inte sätta dig ner o tänka efter vad du vill ha och vad du vill göra om du ska avla.

Så ta och tänk efter… och stapla upp dina tankar… vad vill du ha… typ - svensk eller engelsk, vill du ha lång eller kort päls, krullig eller rak, och sen vilken eller vilka varianter vill du ha - välj ut en eller två som start. Eller kvittar typ, färg o hårlag bara det är super trevliga individer för det är det du vill avla på?

Och vi har nog alla drömmar om att kunna lära oss genetik så pass att man kan försöka "få fram" en annan färg än vad man har, att man kan förbättra hårlag eller krull på dom möss man har hemma… men det kanske är en långsiktig plan… börja kortsiktigt… ta ett steg i taget…

Sen se över vad du har köpt in för möss. Se vilka som lämpar sig i avlen du tänkt dig… och börja där. Alla möss man har är inte lämpade - en del har man inte ens köpt in för avel utan för att man gillade den individen.

Ta och skriv upp dom på en lista - ej avel o avel… lägg undan den listan som är ej avel och ta den där dom möss du skrivit upp för avel…. skriv upp varför du vill avla på dom olika och sen titta över vilka som kan passa att ta en kull efter mot det du har tänkt dig med din avel. I början kanske det här med färger o annat går bort, utan ta istället bra trevliga individer.

Har du många möss som du inte ska använda i aveln kanske du ska tänka efter om du ska leta nya hem till dom. Just bara för att när man avlar så behåller man ju en del för att fortsätta med, men man kommer även att få ha kvar osålda småttingar.

Så mitt råd är kort - leta inte flera, skaffa inte flera. Titta över vad du vill göra och vad du har. Vad jag vet så har du många fina möss från flera bra uppfödare, snygga möss med underbart temperament. Titta på dom och se vad du kan göra. Och tänk efter om du vill avla på dom eller bara ha dom och njuta av dom… Det är ju det som är huvudsaken med att ha djur. Att njuta av dom, deras personligheter och sällskap.

Och blev listan med möss ej till avel längre så tänk efter…. du kanske inte är så jätte intresserad innerst inne i att avla, om du har skaffat de flesta mössen för ren sällskap och för att du tyckte om dom på annat sätt helt utan planer på att använda dom i aveln. Det är ju hur du känner inom dig till djuren, du väljer utifrån vad du tycker om. Då kanske du bara ska ha dina djur som sällskap och hoppa över eller skjuta på avelsplanerna ett tag…. Och det är absolut inget fel i att ha djur till sällskap och inte ha planer på att avla. Man måste inte ta kullar på sina djur.

Djur är ju magiska som glädjekälla

Wizard

Grodan
0

Jättebra råd mandymoo! Har du själv gjort det? Funderat ut vad du vill? Flört

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

mandymoo
0

Ja det har jag …. jag vet vart jag i slutändan vill komma o olika delmål. Jag vet vilka möss jag har hemma som jag inte vill avla på och vilka jag vill avla på…. och den listan med ej att avla på där hamnade 3 av mina 20 vuxna möss… o då har en svansknyck *ler* men om det inte vore för det var hon överst på listan…

Sen har jag tagit dom jag vill o raddat upp i ordning… lite med tanka på vad jag vill göra just nu… o jag vet att jag vill ha några varianter i slutändan… men att jag tar en i taget… delmål alltså…

Och då blir det ju så att mössen inte blir så gammla… man har inte så lång tid på sig om man vill avla på en hona - en hane lite mer… att många av mina honor faller bort pga av att jag inte kan ta kullar på alla… jag har prioriterat helt enkelt vilka honor jag vill använda först och främst…. någon av dom kommer förhoppningsvis vara så bra att jag hellre tar en kull till på henne, andra kanske inte gav det jag hoppats på o då tar jag ingen mer kull på henne…

Och min lista är just nu…

• temperament
  • långhårigt - gärna förbättra så att det bli längre
  • black tan på engelsktypade korthår

Visst listan är längre o har massor av punkter som hoppar upp o ner … faller bort o nya kommer till… så kommer det att vara pga av att man lär sig… att man börjar gilla en annan variant kanske osv….

Blir det sen kvar flera avkommor än planerat - vilket det med all säkerhet kommer att bli - då tar man en paus… synd kanske att då faller några bort där igen - men det gör inte så mycket. Man har ju många sötnosar att pussa på ialla fall *ler*

Mymlan
0

Jag vill ha rött så vilken hane ska jag då ta: Dove tan, de är nära besläktade o i o m jag kommer göra väldigt nära besläktad parning på den rödas syster/rar /fawn så kommer jag där då inte kunna anv avkomman på den rödas avkomma om jag tar do/t hanarna (bröder). Lilac ag hmm, silverag, hmm, svart har fawn o det bakom sig men är den rödas kull bror. Cinnamonag, hmm. Fawn hane inte på röd.

Sedan då jag vill ha silverag så har jag en hane + en hona, så fortsatt avel där syskonparning, tror inte det ja..

Siames samma som ovan syskonparning, tror inte det jag. Där har jag min svarta hane (Burmeser blir det mkt troligt om jag förstått rätt)

Dove tan så har jag en hona samt 2 st champagne tan honor.

Så jag hade tänkt annars hade jag inte frågat om Choklad tan hane.

Jag gillar eng typade.. Men även den svensk typade. Har många goa möss att pussa på. Min dotter har även hon här sina goa möss hon pussar på då hon INTE får ha pälsdjur i huset där hon bor så har hennes fått bo hos mig.

ALLA pussas på och pysslas med. Alla får det de ska ha och mkt mkt mer än så.

Jag avlar inte på dåligt temprament, defekter.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Grodan
0

Härligt mandymoo, jag har längtat efter att se din lista över vad du vill göra. Tre punkter är precis lagom i början.

mandymoo
0

Ja jag tror att för många saker gör att man "tappar bort sig lite" bättre att lära sig dom först… o sen ta steg för steg… *ler*… ibland kommer jag säkert att få backa också - är jag helt medveten om *ler*

Grodan
0

tycker det är viktigt att man hittar en "egen" variant och skapar sig en nisch…

mandymoo
0

Ja i slutändan är det ju dit man vill komma… men tror att det tar ett litet tag innan man kommit dit… men visst vill man ha sin egen nisch ….

cosmonita
0

Jag tror också att det tar ett tag att hitta sin egen specialitet. Jag börjar lite enkelt med att få min första kull efter trevliga och friska föräldrar, som jag tycker är fina men jag har inte så bra kläm på vad de kommer att ge för färger på avkomman… det blir en rolig överraskning. Inriktning för mig kommer nog att växa fram om jag vill fortsätta att avla. Då blir ju planeringen viktigare på ett annat sätt.

mandymoo
0

Ja just så att det får växa fram… men visst har man lite ideer i bakhuvudet… men tror att dom kommer att ändras allt eftersom man lär dig.