Champagne-argente *fototråd*
Har vi någon egen tråd för champagne-argente? Fann ingen på sökning i alla fall, och mitt minne är hopplöst.
Champagne-argent satin
Champagne-argente är en rödögd cinnamon, dvs en rödögt chocolate agouti. Den är alltså tickad.
En del tickade möss är väldigt lätt att se att de är tickade. Men andra syns det inte lika självklart på. Champagne-argente är en sådan som det kan vara lätt att missa tickningen på, om man inte är van.
Agouti-tickade möss har ju varje hårstår flerfärgade. En "basfärg" och sedan ett "band" på varje hårstrå i en annan färg. De har också ha en del enfärgade hårstrån instuckna här och var i pälsen.
Det här bandet finns ganska långt ut på hårstråna. Om kontrasten är liten i färgerna, syns det knappt ibland. Likaså om själva stickelhåren inte har en utstickande färg.
Nedre/undre delen av hårstråna är däremot tydligt annorlunda färgade.
Rödögdgenen pp ger en ganska stor effekt även på mössens pälsfärger! Inte bara på ögonfärgen.
Men pp bleker svart pigment (alltså även chocolate och blå) mycket, men rött pigment litet eller knappt alls.
Det gör att en agouti som har en djup röd ton i sin röda bandfärg, blir ännu mer framträdande "röd" som argente, dvs med rödögd-genen tillsatt. Eftersom den svarta färgen bleks men den röda kvarstår.
En argente (rödögd agouti) kan se härligt röd ut, men har alltid en mörk underpäls. (Fast inte svart.)
Den mus som går att få mest lik en ren röd mus - fast bara som fawn, dvs rödögd röd - är champagne-argente.
På en champagne-argente har underpälsen blekts till "champagne" (dvs en rödögd chocolate är champagnefärgad). Och denna ljusa färg "stör inte" den yttre röda.
Det är mest som att det bara inte är samma lyster i hela pälsens längd. Syns när man blåser i pälsen.
Det ska väl finnas någon tippfärg också, men den är tycligen så "lik" den också, att åtminstone jag inte ser den ens när jag letar.
Champagne-argente kan (liksom agouti, argente, och cinnamon) se ganska olika ut i färgen, fast det är samma färggen. De kan vara mer eller mindre "röda".
Champagne-argente i satin och icke-satin.
På det här fotot syns det på den högra musen, att färgen inte är rent röd, utan skiftar även i champagne. Man ser det när underpälsen syns igenom.
Satineffekten ger ett ofta mörkare intryck, förutom själva glansen.