Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 651 ggr
[mjuue]
0

Morrhår

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har funderat lite kring morrhår ;-)

Har engelsktypade lika mycket morrhår som svensktypade?

Mina har inte det så det är därför jag undrar:)

[Theriss]
0

Förvånad Ajaj det där ser ut som ett typiskt morrhårstuggningsoffer! Någon har tuggat på den där silveragoutin…

[mjuue]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ojdå :O

Jag har två st engelsktpade och båda två har lika mycket morrhår.

Dom bor tillsammans med två svensktypade. Morakullan`s Osvaldina och Osvaldora.

Och dom engelsktypade heter: Morakullan`s Nolaxara och Morakullan`s Nolaxima.

Kan dom ha bråkat? :S Nu blev jag orolig…

-mmk-
0

varför tuggar möss morrhår?

[Theriss]
0

Morrhårstuggning är en beteendestörning, ett stressymptom. Det kan i vissa fall åtgärdas med mer aktivering, större bur, omgruppera bland mössen etc. Det är inte som de bråkar utan musen som tuggar går in på putsningen för intenstivt och knaprar av morrhåren. I värre fall kan de tugga av päls också.

Det finns en artikel om morrhår men jag vet inte hur man länkar till den… Den finns under Artiklar, Fakta och heter "Musen morrhår".

-mmk-
0

aha .. tack theriss och mandymoo :)

Grodan
0

Ajdå… har systrarna O morrhåren kvar, men systrarna N inte?

Då kan det vara så att någon av systrarna O (eller bägge) tuggar bort morrhåren på systrarna N… eller att systrarna N tuggar bort varandras morrhår?

Jag har sett morrhårstugg och pälstugg här på några nya holländska importer… för vidare avel är det i a f viktigt för mig att få reda på vem/vilka som tuggar morrhår om du kan se det… oftast ser man att en mus putsar extra noga vid morrhåren, ofta en dominant mus, och att musen som blir putsad piper - då det inte är fullt behagligt att få morrhåren bortputsade…

Jag beklagar sorgen… snyft! De som är så fina dina engelsktypade honor! Vill du att de ska få tillbaka morrhåren och kunna gå att ställas ut i framtiden (de har en god chans till hög placering i Standard) får du placera morrhårsätaren i annan bur…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Theriss]
0

Ja attans vad de är vackra! Man blir inte liiiite sugen alls ju… =P

[mjuue]
0

Jag ska kolla vem det är som biter bort morrhåren *snyft*

Kan det vara den som är `bossen`? För isåfall vet jag nog vem det är…

Det verkar bara vara en som har allt morrhår kvar… och det är Morakullan´s Osvaldora. Så jag tror att det är hon som biter. Men det kan ju vara en till också…