Mina Guldklimpar
//Malin
Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

Glömde att säga att tjejerna överst kommer ifrån Pimu
Men dom är varken LH eller Argente som dom är reggade som….jag tycker dom färgat ut som Fawn ist,ändå har blixten ljusnat upp dom en del mina guldklimpar
//Malin
Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.
.. de kan vara sant att jag tagit fel "inte är nå duktig på färg" .. men vet att de inte är långhåriga allafall (de såg såå duniga ut när dom var små) ..
.. dom var så lik mamma o pappa i färgen, så jag tog för givet att de är argente, fawn i mina ögon är mörkare ..
stam:
mor: Björndalens Mamma Mia argente satin lh
far: VD's Zetes argente satin kh
Fina guldklimpar det där.
Argente, eller champagne argente. Skillnaden ser man genom att blåsa i pälsen. Jag gissar på argente, i alla fall de nedre bilderna.
Argente är en vanlig agouti, fast rödögd. Underpälsen är ganska mörk.
Champagne argente är en chocolate agouti (cinnamon) fast rödögd. Underfärgen är ganska ljus/blek (champagne-färgad).
Fawn är de inte, eftersom det är en "röd mus", dvs baserad på A(y)-genen, och den är dominant. Då hade en förälder varit tvungen att vara röd (eller ha en rödbaserad färg, typ röd, fawn, sable, creme)

Dom är mkt mörkare än på bilderna då blixten ljusat upp dom en bra bit.
Men jag har iaf aldrig sett så här mörkt röda Argente.
I mina ögon ser dom inte alls tickade ut,men är båda föräldrarna tickade kan dom ju inte vara något annat än det:-)
Den nedre killen på bilderna är röd,och han är rejält mkt ljusare än dom,trots sin röda färg.
//Malin
Du får fortfarande blåsa i pälsen, för att se deras färg!
Blås i den röda grabbens päls, och sedan gör du detsamma i de andras päls, så ser du skillnaderna.
Den rödas päls är röd ända ner mot hårbotten, det är inte de andras. Deras färg skiftar - vilket inte syns så bra när man bara ser det övre pälslagret.
På långhår, eller andra möss där pälsen "delar upp sig" synd det tydligt.
Om det är rätt pappa som Pimu anger, och ingen röd hane som varit framme och busat, så har du ar eller ch-ar.
Att även argente kan se röd ut, beror på agolutin tickade röda färg. Och som du vet kan en agouti vara djupt röd i tonen, eller blekt gråaktig, men båda är agoutis.
Det är samma färg (fär-gen) men olika polygener som modifierar färgdjupet (på en rödtonad mörk och en gråtonad ljus agouti alltså).
Tack amaira för svaren .. 

Tack för all info..och vad jag lärt mig mkt idag:-)
Jag är hemskt glad för mina guldklimpar och helst argentena ifrån Pimu.
//Malin
Tack så mkt Malin .. säger desamma om EMO o NEMI .. 
Argente är en kul färg. Som Standarddomare tycker jag att det är den svåraste att döma då tickningen är mkt svår att se. Detta kan bero på ljuset. Samt att vi faktiskt inte i Sverige alls avlat på tickning. Mina polska importer har ljusare färg, inte alls samma djupa röda (vilket är jättefint) och där syns tickningen mycket tydlig.
Tickningen skall vara silverfärgade hårstrån, och jag antar att om man avlar på argente m tydlig tickning så blir inte färgen lika röd.
På fotona i #0 tycker jag dock att tickningen syns, speciellt på detta foto
#10. Grodan, med "tickning", menar du då det jag kallar "tippning? Dvs den yttersta spetsen på hårstråna? Eller de instuckna enfärgade hårstråna?
Nope menar inte tippningen, utan de instuckna enfärgade hårstråna. 
De kan vara jäkligt svåra att finna och på många mörka argente är de inte silverfärgade…
#12. Tack, det borde jag ha fattat. Är inte så van vid "fack-termerna" här. Stöter aldrig på dem i de här sammanhangen.
På de mörka argente, är tickningen då svart eller mörkblå eller mörkgrå, eller alltsammans…
Vilken färg ska tickningen vara på champagne-argente?
Men inget av det här står ju i standarden? Där står enbart om underfärg och tippning. ??
Domarna ska ju gå efter standarden och inget annat, eller hur?
#13 Kollade efter i SVEMUS standard som är uppe på hemsidan och det stämmer… det står inte om tickningsfärgen på argente…
Dock i inledningstexten om tickade varianter står förklaring till de olika benämningarna. Om argente står i inledningen att den ska vara orange och silver - vilket alltså betyder att tickningen är silver! Men det behöver förtydligas.
Champagne argente skall också vara tickad i silver.
Tack för info!!