Husdjursmässan -09?
Vi är inte med på den i år (alltså i januari -09), eller hur?
Vem håller i den i så fall? Muszimba?
Vill höra mera!
Hoppas!
/Anneli

Jag kommer vara med på mässan Fast det är med illermontern. Så där bör jag inte ta med mina musar precis :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jag har blivit tillfrågad att vara med och satsar på det men har hittills inte lovat.
Älskar mina stora små vänner..

Jag, Muszimba håller inte i husdjursmässan utan det är Grodan.
Jag håller inte i mässan… haha 
Däremot ansvarar jag för SVEMUS monter. Auktionerna har oavkortat gått till detta ändamål.

Hur ser det ut nu? Vilka folk har satt upp sig och på vilka dagar?
Jag kan bara på söndag eftersom jag jobbar alla andra veckodagar! Om någon har satt upp sig på söndag men kan tänka sig stå på lördagen istället så säg till! På lördag är Grodan tydligen ensam vid Svemus monter och det är nog väldigt jobbigt att stå på mässan själv. Vi var ju fem stycken sist och det var jobbigt nog att hela tiden stå i montern. Man var helt enkelt tvungen att ta en paus ibland.
Men det är otroligt roligt och intensivt!
#8. Frågar inte Grodan själv?
Lördagen, det är den 3:e, elller hur? Jag kan vara där en stund på lördagen, om någon vill ha mig där. Kan vara "avbytare" ett par timmar, eller bara "med" ett par timmar.
Efter två eller tre timmar brukar jag tappa min "koncentration", så då är jag just inte behjälplig längre. Jag har ju inte så överdrivet med "ork" i sådana här situationer som hela tiden är "krävande" (fast roliga).

Jo, hon har frågat mig! Men eftersom jag förmodligen inte kan på lördagen så tänkte jag höra mer öppet här om någon vill "byta" med mig. Det är ju krångligare för mig som måste resa en bit också.
Ja, det är ju väldigt intensivt! Det är därför man bör vara några stycken så att man kan ta en liten paus emellanåt.

Varför är det bara Stockholm sånt här roligt anordnas i? Finns ju massa människor även i Göteborg som vill gå på mässa ju!!

Jag skulle assisterat på lördagen från början, men fått avböja pga schemaändring och arbetsplatsbyte på jobbet för min del. Står där andra dagar istället.
Kent och jag kommer att vara där samtliga dagar så någon stund kan säkert Kent stå oxå om det behövs!! 
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Å, vad kul att träffa er! :) Ska ni vara där med illrarna?
#9 Jo, gör jag!
(Fast jag kan erkänna att jag varit usel på att ta kontakt med folk…)
Jag har frågat Terato privat för att jag verkligen vill ha henne i SVEMUS monter. Om jag kunde skulle jag klona henne. Hon är en så positiv, snäll och underbar människa som dessutom brinner för möss och det är verkligen sådana som skall visa upp SVEMUS på en mässa! 

#15 Å, vad gullig du är! 
Men du är mycket gulligare! Sån rar jäkla tjej! 

#17 Hahaha, nu räcker det! :P
Hur gör ni andra förresten som ska vara där på söndag? Jag känner att jag vill klubba nu att jag åker.
Vilken tid ska man vara där? Är det krångligt att ta sig dit? Är det några som ska mötas någonstans? Är det fler än mig som ska in till stationen efter mässan och när ska jag boka tåg hem?
*Nervösa Sara biter på naglarna*
Jag har bil o plockar upp dig!

*Sara slutar bita på naglarna* :P

du har inte så långa naglar va?

Haha, jo, jag brukade faktiskt ha jättelånga och fina naglar. Men nu är de ju kortare än någonsin. Det är nog för att jag håller på och reser så ofta nu för tiden! :P Jäkla djurintresse som tvingar mig att trotsa mig största skräck!
jag är inte heller så förtjust i att resa… eller jo att vara på nya platser, men inte allt runtom… flygplats, vänta, tåg, långa bilresor etc… får jätteont i magen av det… ett bra lavemang för mig är att bara tänka Arlanda… iiihhh
Håller med Grodan om Terato!! 
Och jag är alltså med ett tag på lördagen. 

Jag tycker det är så läskigt. Vet inte varför. Men det är ju rätt mycket som kan gå fel. Speciellt när man har tider att passa. Tunnelbanan är jätteläskig. Jag förstår mig inte på den på nåt sätt.
Men vad bra att det är klart!

Ska se om jag kan komma över en stund och hälsa på med den jag jobbar med på lördagen då det brukar hända mer grejer som utflykter och liknande.

När räknar ni med att vi är färdiga? Vill boka tåg!
#14 illrar och fiskar, hehe Ska vara med i akvarieklubbens monter oxå.. ; )

Synd att man inte kan komma dit och kolla :(
Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner
Hihi, vad många roliga människor det kommer vara överallt nu då! Får sätta en stor lapp som det står 'NIFFEN' på ryggen på mig, så får ni hälsa, hehe…
Öppettider:
Lördag: 10.00-18.00
Söndag: 10.00-18.00
Måndag: 10.00-18.00
Tisdag: 10.00-17.00

#28 Å, jag vill också vara i akvariemontern! Fast jag håller inte på längre. Men startar nog upp ett snart.
#30 Jag känner ju igen dig så jag kan ju peka på dig och ropa "niffen" också om du vill så vet folk vem du är! :P
#31 Ok, då tar jag 19.30-tåget hem.
Skulle jag få stå med i montern, eller krävs det nåt jag inte har? Haha, ni vet. Jag är inte medlem än utan tänkte vänta till januari.
/Anneli
Mässan är i januari - haha. Kan inte tänka mig att det finns något hinder för idg!
Men justja…
/Anneli
Jag hjälper gärna till någon dag om de behövs. :)
Mvh Stefhanie
Björnbackens Kaniner
www.bjornbackenskaniner.weebly.com
Nu kommer ni att hata mig, förlåt…
Det är en mässa! På mässor visar man upp företag/förening och sin verksamhet. I detta fall är det SVEMUS som ska visa sin verksamhet och snälla goa möss. Det är alltså inget party eller någon musträff! Folk ska inte stå och prata och skratta med varandra i montern (och ignorera besökare). De ska inte sitta på sin rumpa o se uttråkade ut. De ska hälsa glatt på nyfikna som kommer förbi, svara på frågor (samt givetvis KUNNA svara på frågor), informera om möss och SVEMUS samt erbjuda folk att få hälsa på möss. Främst är syftet att visa upp klubben och möss för folk som inte vet något alls om klubben och möss. Så visst ställer detta krav på monterpersonalen! Eller vi kan säga såhär… JAG ställer krav!
Jag har ordnat en monter till SVEMUS. Allt det ekonomiska sponsras av auktionerna här och jag har lovat arrangörerna att SVEMUS ska ha en fin och trevlig monter.
Av ovan angivna skäl har jag inte frågat öppet på forum om medlemmar vill hjälpa till i montern, för att jag inte känner alla medlemmar samt för att jag anser att det räcker med max 3 personer i montern och räknar med att stå själv i montern hela tiden (jag har privat tillfrågat medlemmar som jag känner, vet har stor kunskap om möss och SVEMUS, har stort musintresse och klarar av att prata m främmande folk på mässor).
Känn er nu inte objudna till själva mässan som besökare eller som monterpersonal i framtiden, eller att kontakta mig privat. Jag är bara väldigt kritisk o pedantisk samt vill verkligen göra alla stolta över vår klubb!
Jag kommer slirande fram till eran monter på söndagen (evt. också lördag och de andra dagarna) så då får ni hojta på mig!
Grodan, jag tror att jag åker bil, annars får jag och mamma släpa med oss grejerna på pendeln!
#32 Ja, lova det :D

Jag hörde att en annan klubb misskötte sig så pass på Sollentunamässan förrförra året (bla. på så vis att de satt och inte gjorde någonting och inte tog hand om besökare) att de inte blev inbjudna i år.
Håller faktiskt med dig Grodan om att det krävs lite av dem som ska stå där. Man måste orka bjuda på sig själv, hantera mycket barn och veta vilka som kan få klappa, hålla osv. Givetvis kommer det även besökare som tycker möss är äckliga och då måste man ju kunna hantera det med på ett smidigt sätt. Så att tänka igenom vilka som passar att stå med på mässan tror jag är klokt, både för svemus och besökarnas skull och även för dem som står. Vill man som nying vara med vid ett senare tillfälle så är det ju perfekt att visa upp sig på mässan (och fler mustillfällen för all del) så att man kan bilda en kontakt med ansvariga! Men att anmäla sitt intresse för att hjälpa till är alltid bra tycker jag, även om man kanske får ett nej, för det ska inte tas personligt! :)
#38 Å, vad kul!
Jag håller absolut med Grodan är till 100%. Och bra uttryckt och förklarat Grodan. Det är ANSVARSFULLT, klokt, och genomtänkt.
Du är så HIMLA BRA på sånt här! Liksom de utställningar som du hållt i, har varit oerhört högklassiga! I såna här sammanhang imponerar du väldigt mycket på mig, Grodan.
# 39. "Man måste orka bjuda på sig själv, hantera mycket barn och veta vilka som kan få klappa, hålla osv. Givetvis kommer det även besökare som tycker möss är äckliga och då måste man ju kunna hantera det med på ett smidigt sätt."
Verkligen! Och det är ett JOBB som kräver högkoncentration. Gissa varför jag begränsar mig till två timmar!!
Det är oerhört roligt, men jag får använda all min kunskap (om både människor, barn, och möss), intuition, vänlighet, och sociala förmåga. Hela tiden vara med och vara aktiv.
(fast jag drar mig undan ibland, och "stänger av", det måste jag)
Jag brukar ha med mig ett gäng härliga sociala möss som är stresståliga, pigga, och glada.
Jag brukar ha gjort ett "kartong-arrangemang" där de springer lösa, även en snurra (stor!) som de springer i ibland (det älskar alla barn som ger förtjusta utrop).
Ingen får röra mina möss, men jag låter dem som vill få hålla i dem, även barn - och då gäller det ju att vara med och förutse alla oförutsedda händelser så ingen blir rädd eller skadad/skakad.
(musen kan bli skadad och barnet kan bli skakat
)
Jag behöver ha full koll på mina möss, blir någon uttröttad, behöver någon få vara ifred, när behöver de vila och sova? Är musen verkligen "säker" hela tiden, håller den stressmässigt? INGEN mus ska någonsin "bitas", inte ens nudda med tänderna mot något barn.
Möss är inte rumsrena, inte ens handrena. Även om mina möss har förvånansvärt hög stresstålighet (åh mina små tappra gosingar, jag älskar er!) så kan det rätt som det är komma en pöl, eller små kluttar, i handen på något barn.
Det är jag förberedd på. Papper har jag snabbt tillgängligt, och sedan får de handdesinfektionsmedel - så är saken ur världen, då skrattar vi åt det.
Alla barn som vill får hålla en mus. När jag och musen orkar. Det kan vara intensiv och lång kö.
Alla ska ses och uppmärksammas. Allas frågor ska bemötas på något vis.
Jag visar först hur de ska hålla händerna. Tätt ovanför bordet, för om de blir rädda och rycker undan handen, hamnar musen på bordet och inte på golvet eller "i luften".
Jag talar om i förväg hur det känns att ha musen i handen. Att de liksom "darrar" och att det är som det ska.
Ibland ser jag någon gå förbi som gör en "konstig min". Då ler jag stort och säger att det är tillåtet att inte tycka om möss.
Många människor är faktiskt rädda för möss, utan egen förskyllan. De kan inte rå för det. Och vår kultur är sådan, att möss och råttor sammankopplas med fattigdom, smuts, sjukdom, och misär.
För inte så länge sedan var det så! Det var människors verklighet.
Nu menar jag inte att det är just det här jag räknat upp, som krävs för att vara med på en mässa. Definitivt INTE!! Så låt det inte SKRÄMMA er.
Att vara trevlig, utåtriktad, och kunna svara på frågor (som oftast är ganska lätta för oss som hållt på ett litet tag med möss) räcker.
Har vi bara lite egen erfarenhet, så ligger kunskapsnivån definitivt högre än hos våra besökare.
Det är sååå himla KUL, med det är krävande.

Ja, amaira beskriver det så bra!
Jag var där förra gången och tog efter och lärde mycket av henne. Ja, det är skitkul. Men det är skitjobbigt! :P Men jag känner att det är de här bitarna jag är intresserad av och bra på så då hjälper jag gärna till inom svemus just här!
Nej, jag var till och med tvungen att gå därifrån en stund. Det gick helt enkelt inte att stå hela dagen. Ingen ska behöva stå ensam på mässan i hela dagen alla fall!
Vill bara inflika att en människa gör ingen förening……. Genom att snäsa bort såna som är trevliga och sociala med en massa erfarenhet bara för att man tycker sig själv veta bäst så stjälper man mer än hjälper..
En ensam "allvetare" i en monter ser illa ut! Glada människor med ett gemensamt intresse och en glädje över sina djur och sina vänner ger ett mycket bättre intryck på folk. Man kan faktiskt prata med fler människor på samma gång.

#42. Ja absolut!!!!!
#39 SVEMUS blev faktiskt inbjudna till mässan, men klubben hade inte råd så vi avböjde - dock har jag löst det utan att belasta klubbens kassa.
#40 Oj, amaira… stora ord där…
Att Terato och amaira är bra monterpersonal har jag inte betvivlat ett ögonblick, å andra sidan känner jag ju dem…
Vill verkligen inte åsidosätta folk bara för att jag inte känner dem, därför ber jag om ursäkt för om mina ord i #38 sårat någon.
#42 Stämmer så bra! Därför jag valt ut några riktiga pärlor som ska stå i SVEMUS monter med supersnälla och goa möss.
#44. "#40 Oj, amaira… stora ord där…"
Ja, lite föör stora …
… Det blir nog lite fel i sammanhanget… Låter så vansinnigt pretantiöst, och det är det ju inte, inte på det viset.
Det är "bara jag" som tycker det är så himla roligt att befinna mig i de där situationerna. Hamnar i "flow", med en blanding av flyt och och koncentration och även utmaning, och jag trivs så bra då, när jag får liksom använda alla mina förmågor, eller hur jag ska säga… 
Jag är sån … lite udda på det viset …
#45 flow är underbart… ser fram emot att hela helgen blir så…
nuförtiden är jag så förtjust i människor och så socialnödig att jag kommer att binda fast folk vid montern… hehe

#42 Jag förstår hur du menar och hoppas att det inte uppfattas så. Kunnighet om möss är absolut inte det viktigaste utan det viktiga är att man bildat en kontakt med de som jobbar för svemus! Jag har inte varit musägare länge alls.
Det viktigaste är att de som ställer upp är människor som vill och orkar så att det inte blir som för andra klubbar som inte blivit inbjudna igen till mässor.
Ahja, nu blev det en lite väl big deal av alltihopa. Det är aldrig fel att anmäla sitt intresse för att hjälpa till men vid vissa tillfällen är det kanske lite extra noga. Det var väl lite mitt fel som skrev så i tråden men jag menade mest om någon ville byta dag som redan visste att de skulle stå. Lade mig i för mkt som vanligt! :P
Jag tänkte att eftersom jag läst att SVEMUS är en så himla liten klubb och att det finns så pass få människor intresserade av evenemang, är det ju snällt att erbjuda sig. Terato ville byta, amaira orkar inte en hel dag, osv…
Jag är inte helt rökt vad gäller möss, men kanske vad gäller SVEMUS, eftersom jag inte sitter i styrelsen eller kan hemsidan utantill än. Jag förstår grejen med att ha erfarna personer i montern, men nu känner jag faktiskt lite samma sak som i diskussionen om Standard i en annan tråd… Är inte jag som medlem lika mycket SVEMUS som alla andra?
Fast jag förstår grejen och vill inte gnälla. Det känns bara som att det är ett himla tjat om hur liten och pank klubben är hela tiden, och när man vill hjälpa till så har man för lite erfarenhet. Hur ska jag skaffa mig den då, mer än att hänga här och ta mig till utställningar och visa intresse? Hur ska jag lära känna er, så att jag också kanske får stå i montern och vara trevlig någon dag?
Håller också med KerstinL.
(Jag har en dålig dag och låter antagligen snäsigare än jag borde, det är verkligen inte meningen att låta dum eller så. Jag får be om ursäkt om det låter hårt, men känner för andra eller tredje gången att jag kanske inte riktigt hör hemma i SVEMUS.)
/Anneli
Anledningen till att jag fortsatte diskussionen är att jag kände mig dum över min fråga bara. Det kan sluta nu, det borde inte blivit en big deal. :)
/Anneli

#48 Än en gång, det handlar INTE om att folk inte får ställa upp pga bristande erfarenhet! Det handlar om att de ansvariga vill ha träffat personerna som ska ställa upp i montern.
Snälla, läs inte mellan raderna. Det handlar om att personerna som ställer upp ska vara utåtriktade, aktiva och orka ta hand om besökare. Man kan omöjligt bilda sig en sådan uppfattning om människor man enbart pratat med på ett forum. Eftersom fler klubbar fått tillsägelser pga inaktivitet i montrarna så tar svemus det i år på extra stort allvar.
Tror säkert att du axilur, och flera här inne passar aldeles utmärkt för den uppgiften. Men det handlar bara om att ha lite koll på folket som står där. Så enkelt är det! Grodan och amaira har träffat mig flera gånger och bildat sig en uppfattning om mig, det är därför jag är med.
Aktiva inom Svemus behövs och man ska ABSOLUT INTE skämmas för att man anmäler sig att hjälpa till. Det är de ansvarigas uppgift att placera ut passande uppgifter och det får vi respektera. Jag har inte heller fått alla uppgifter jag frågat om. Alla människor passar olika bra för olika uppgifter, förstås.
Om det här uppfattades som en snäsning åt medlemmarna så är det hemskt synd för så är det verkligen inte!
Så känn dig inte dum, axilur! Vissa av oss kan trampa på lite för mycket ibland men det betyder ingenting alls. :P Det är underbart med engagemang! Det var mitt fel att det blev missförstånd i tråden! Men det är ingen big deal, som sagt!
Jag respekterar det fullt ut.
/Anneli
Och jag tycker inte alls att det var ditt "fel", Terato!
Hade jag suttit högt upp i kattvärlden och haft en monter på en mässa hade jag säkert varit likadan, och jag tycker inte det är fel på så sätt, för det är klart att man vill ha koll, men jag kände mig lite bortputtad när jag vill vara snäll bara. Missförstå mig rätt! Jag gillar er liksom! :)
/Anneli

Jag förstår verkligen att du kände så! Känn dig absolut inte bortputtad! Du är ju också omtyckt och dessutom jättesnäll som ville ställa upp! :)
Men dyk upp nån gång, tycker jag, så att man får träffa dig! Såna som du behövs inom svemus.
usch nu får jag ställa mig i skamvrån…
kanske ska strunta i att vara så jäkla hård då…
vilka vill stå i svemus monter med snälla o goa möss att hälsa på för besökarna? borde finnas klapp - o hälsa-på möss 10-18…
jag kan ev inte ta med några klappmöss
#54 Nej, men du hade ju rätt från början Grodan.
/Anneli
alla har rätt på sitt sätt… 
Haha, vafanken. Här bråkar vi om vem som har mest rätt istället för att klanka ner på varandra. Det gillar jag! 
/Anneli

#56 Exakt! :)
Jag har också lite dåligt samvete över den här tråden, och mitt sätt att skriva i den. Så nu är vi flera i skamvrån (fast jag har stått där sen jag skrev, fast ni inte sett det - var väl ensam där…
Vi kanske alla har våra egna privata små skamvråar.)
Har funderat på att ta bort mitt inlägg sedan jag skrev det (har ju den befogenheten), men vet så väl att det här är "jag", och man kan inte skämmas för att man är den man är. Bättre att "reda ut det" och stå för det, och snarare försöka visa vad man menar egentligen. Om jag nu kan det…
Håller med Axilur, och Kerstin också. Så tokigt det kan bli!
Och håller med Grodan och Terato, från början till slut.
Och så håller jag med mig själv, också…
"Vissa av oss kan trampa på lite för mycket ibland" skriver Terato. När jag "blir ivrig" galopperar jag på som en yster häst!!
Och det finns inte mycket som hejdar där…
"men det betyder ingenting alls" - annat än att jag har "blivit ivrig" - och troligtvis inte riktigt finner gränserna, samt går till överdrift.
Förlåt!!! till alla er som jag trampar på fötterna under galoppen. Det är ren och skär "livsglädje", och jag "ser inte" ens näsan framför mig.
Axilur! Det är klart du "platsar" i montern!!!!! Och juste av dig att ställa upp. Men jag är nog den enda som träffat dig live, och jag träffar ingen i styrelsen, eller som har uppdrag inom Svemus.
#52. "Hade jag suttit högt upp i kattvärlden och …"
Terato sitter inte "högt upp" i Svemus eller i musvärdlen, och det gör inte jag heller. Vi har "bara " egna åsikter, men ingen beslutsrätt eller möjlighet att påverka internt. Inte mer än vad någon annan som skriver här har.
Själv skulle jag inte - precis som Grodan skriver - gärna invitera människor jag aldrig träffat live.
Kerstin och Kent har redan varit med, på Spångamässan - men det vet inte Grodan (vad jag vet).
INGEN ska känna sig utanför!!! Men kanske är det inte just som utställnings-"personal" i en mässmonter som man ska göra sin entré i klubben?

Grodan vet att Kerstin och Kent var på Spånga, Amaira. Det har hon vetat ett tag om jag inte misstar mig.
BY THE WAY…GRODAN, DU HAR BÅDE E-MAIL OCH PM OM MÄSSAN ATT LÄSA.

När jag skrev "Vissa av oss kan trampa på lite för mycket ibland" menade jag ingen specifik person utan egentligen flera stycken personer och i allra högsta mån jag själv! :P Så det var inte riktat till dig, amaira, det hoppas jag du vet!
Nej, det är precis som amaira säger. För min del handlar det mest om att försöka förklara saker här när det blir fel! Det tycker jag är viktigt!
#61. "Så det var inte riktat till dig, amaira, det hoppas jag du vet!"
Jag vet.
No problem!
Inga "problem" med någonting. 

Hörrni, nu är det så här att mina vänner vill inte att jag åker på mässan.
Jag fyller nämligen år den 3:e och de har tydligen ordnat någoning åt mig. Jag hade inte räknat med det och tar inte födelsedagar på så stort allvar men det känns ju lite taskigt att dra när de har fixat och allt.
Känns taskigt mot er också eftersom jag sagt att jag ska ställa upp så nu blev det jätteknas. :/
Så är det när man har många vänner
. Grattis till vännerna.
(Grattis till födelsedagen kommer senare.)

Haha, ja men visst! Lite sura är de förstås eftersom det skulle bli en överraskning. :P Men jag fyller ju inte jämnt eller nåt så inte trodde jag att det skulle bli nåt sånt!
Putt! Första dagen idag, hur tyckte ni att det gick? :D
alla möss var snälla och bajsade ner massa folk… 
#66 när kommer du? om du inte vill ha kanintransporten från ÖB och kattmöbeln så säg till genast - har möjlighet att sälja dem på mässan och vill gärna inte missa den möjligheten! 
du kan skicka ett sms till min lånade mobil 073 566 50 20 (förmodligen kan jag inte ta emot samtal på den och ej heller ringa ut, men sms kommer in)