Ensam mus?
Hej
Hemma har jag en mus som heter Emmy hennes syrra började rossla och gick sedan bort ganska kvckt.
eftersom jag inte ville att hon skulle behöva vara ensam köpte jag då två små musbebisar från en djuraffär.
Emmy var inte alls snäll mot dom och lät dom knapt äta maten.
Emmy var helt frisk men då hör jag att dom två små rosslar.
eftersom djuraffären jag köpte mössen ifrån har så dåligt rykte tänkte jag att mössen helt enkelt var sjuka från början. Jag åkte tillbaka med mössen till djuraffären och lämnade tillbaka dom.
nu sitter Emmy ensam i buren och jag vet inte vad jag skall göra.
kan det ha varit Emmy smittade mössen trots att hom inte är sjuk? Och om jag köper nya möss kommer dom oxå bli sjuka då? tror ni att hon kommer att akseptera de nya mössen/musen?
Emmy är cirka sju månader…
/Lisa

För det första ska nog Emmy sitta i en 6 veckors karantän, alltså utan kontakt emd andra möss. Bär hon på något så är det säkrast för de nya mössen. Vart smittan kommer ifrån kan du omöjligt veta men du minskar risken att smitta vidare om du håller karantän.
Sen tycker jag att du ska köpa möss hos någon du litar på och prova igen att sätta ihop dem. Hur gick du tillväga förra gången? Släppte du bara in de nya hos Emmy? Då kan man räkna med att det kan bli bråk.
Prova igen på neutral mark. Neutral mark är ett ställe som ingen har som sitt revir. När du tycker att det går bra, t.ex. om de varit ute tillsammans utan bråk i en halvtimme så kan du prova att sätta ihop dem i en neutral bur. Det ska vara en nydiskad bur som inte bär lukt av någon av mössen, helst en som ingen av dem bott i tidigare och med nya leksaker. Har du ingen extrabur så prova en petbox eller Transportbur till att börja med.
Det är hemskt ovanligt att det inte går att sätta ihop honmöss. Men ibland tar det längre tid än vanligt och kräver lite mer.
Älskar mina stora små vänner..

När jag satte ihop de nya mössen gjorde jag som han i affären sa och badade alla tre mössen i vatten med lite citron och sedan fick de träffas på neutral plats då gick allt bra…
jag diskade allt i buren och la in nya saker men jag tror att typ huset fick vara kvar, kanske inte smart. och de var i Emmys bur.
Emmy hade då inte varit ensam så länge… Men nu har hon varit ensam i lite mer än 6 veckor skulle jag tro. Är alla eventuella smittor borta då eller kan en mus gå och bära på en smitta utan att vara sjuk?
Nästa gång om jag köper möss ska jag försöka hitta en privat uppfödare.
Någon som föder upp möss i uppsala och som har någon/några snälla små mus honor?

Finns uppfödare i Stockholm och Västerås, men inte i Uppsala vad jag vet.
Hej I-iziie! Kul att se dig här, välkommen. Såg i din presentation att du gillar "hästar och möss". Hihi, samma här. En lite annorlunda kombination. 
#2. "badade alla tre mössen i vatten med lite citron"

Jösses, vilka idéer den djuraffären hade då… Den skulle inte jag lyssna på.
Om du vill göra någonting klokt, så be Pimu skicka dig "visitkorten" till mus.ifokus som djuraffären kan få om de tar emot. Så kan de som är intresserade åtminstone få kloka råd…
Är Emmy med syster också köpt därifrån? I så fall finns nog sjukdomen där.
Hur länge har du haft Emmy? Hur lång tid tog det innan du märkte att dina nya muslingar rosslade?
En mus kan mycket väl vara smittbärare utan att själv vara sjuk. Hur du ska göra med Emmy har jag inget råd, just nu. Vi får hjälpas år att diskutera det vidare här.
Kram.

Hästar o möss ja det är en annorlunda konbination just nu är det en shettis som tar den mesta av min tid… storleks skilnaden får inte bli allt för stor :P
Emmey och hennes syster Sally var inte köpta ifrån den djur affären utan från arken zoo som jag tycker är en betydligt mer seriös djuraffär.
Jag åkte först dit för att se om de hade några ur samma kul kvar men det fanns bara en hane kvar och inga andra möss heller tyvärr så då åkte jag till Palms zoo o köpte 2 möss.
Jag har haft Emmy sen i juni. de pep bara lite ibörjan och då trodde jag bara att de var lite stressade och brydde mig inte om det.
När de kom ner till Emmy i buren låg de mest stillla och gjorde inte så mycket. Jag lät dom vara i 2 dagar kanske. Under den tiden hörde jag inget men sen om man satte dom upp emot örat hörde man lite rossel…
Jag har igen aning om vad jag skall göra med emmy tyvärr… Ge henne mycket härlek tills jag kommer på något klokt
tack så mycket för att ni tar er tid att svara 

någon mer som har någon idé? vet ej vad jag skall göra