Mus iFokus

Mus

Etiketteraveluppfödning
Läst 808 ggr
amaira
0

Himla Himla.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Himla är en av mina favoritmöss.

Hon är sååå himla mysig. Det var hon redan från början; såå himla söt, sååå himla mysig, sååå himla social, sååå himla gó, hon var helt enkelt en himla-mus, och så fick hon heta Himla.

Ibland får hon springa lös på golvet. Hon kommer alltid och håller koll på mig. Till slut - när hon har undersökt så hon är nöjd - vill hon var med mig istället.

Himla har fått en kull ungar. Det blev tyvärr bara 3 ungar, två hanar och en hona. Dottern är Humla, och hon är precis lika mysig som sin mamma.

amaira
0

Givetvis vill jag avla vidare på dessa mina ljuvliga gullklimpar. Det är ju sånt här temperament som jag vill ha!

… Och så blir Humla inte dräktig…

Ja, inte Himla heller så lätt faktiskt.

Och Himlas syster - som jag sålt - fick födsloproblem och fick inte ut sina döda ungar! Förvånad Som dessutom också endast var ett fåtal.

Med andra ord, något är fel, bortom alla tvivel. Och det går i arv.

Såå … Min fina Himla, ja det är så himla tråkigt, är en "gren" i min avel som tog slut här.

Visserligen kanske det går att "klämma ut" en eller annan unge ur Humla till slut, men friska sunda möss ska få många ungar! Och de ska vara fertila, lätt och snabbt.

Skulel det bli fler ungar, och om jag fortsätter på dem, så slutar det i alla fall med sterila honor. Eller honor med födsloproblem Förvånad Huvva!

Härliga Humla.

amaira
0

amaira
0

Pimu
0

va synd .. de är juh sååå fina .. Oskyldig

Terato
0

Å, jag har ju träffat dessa damer och blev aldeles förstummad. De är precis som jag vill att möss ska vara.

Gud så elakt av avelsgudarna att göra så här alltså!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

amaira
0

Kanske inte ändå …

… om det är hanen det är fel på …

…vilket det verkar vara…

Så nu gäller det att finna en annan bra hane till damen. Så får vi se hur det går.

Terato
0

OM du vill finns en att låna. Fast han är ju ännu väldigt ung.

teratos.r8or.se

amaira
0

IIIIIIiiiiiihhhhhh !!!!!!!!!!!!!!!!!!!   

OM !!??

Men … jag törs inte …

Du kan lika gärna erbjuda mig att på öppen gata ta ansvaret för 10 miljoner som är dina. Tänk om något händer? Tänk om mina möss inte är friska, och smittar honom med något och han blir sjuk och dör?

Att han är ung är ju inte något som jag bryr mig om, du vet. Det är viktigare för mig att de passar ihop, än att jag väntar ut en hane och missar en hona. Jag är ju inte "svemusare" på det viset. Skäms

Vattnadal
0

Men skicka upp henne till Sara då, så får hon sitta där 40 dagar i karantän, sen paras och åka hem!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

amaira
0

Åh, HEJ Elin, och välkommen tillbaka!!!

Menar du att jag ska vara utan en av mina favvisar i nära två månader!?  Hur många favvismöss tror du att jag har??

Hmmm, tål faktiskt att tänka på … i alla fall … Obestämd

amaira
0

Men … ska Humla ut och resa mitt i smällkalla vintern?? Förvånad Och … Himla ska faktiskt vara med, de är aldrig skilda åt.

Skäms Skäms Skäms Nu dyker den äkta hönsmamman upp här Skäms Skäms Skäms

Fast … jag kan åka upp själv, så hälsar jag på dig på en gång … hmmm … tål att tänka på, och diskutera vidare utifrån…

amaira
0

#9. "Men skicka upp henne till Sara då, så får hon sitta där 40 dagar i karantän, sen paras och åka hem!"

Mina möss är jättefriska, i sig själva. Jag törs garantera att ingenting kommer att hända på 40 dagar som förändrar situationen - eller min "rädsla".

Det jag är orolig för, är att de - eftersom jag ganska hårt avlat vidare på de möss som klarat sig obemärkt igenom Rossel och sånt i början på min muskarriär - skulle bära på något, som de själva inte påverkas av!

Helt enkelt vara friska smittbärare… Men det är möjligt att det bara är jag som har noja.

Men om något skulle hända Timmy, på grund av mig - ja, då dör jag!

Vattnadal
0

Kom idag vettja!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

UlrikaD
0

En bebis som ser ut som Himla eller Humla vore ju en dröm. Och har de dessutom temperament att matcha utseendet så kan det ju inte bli bättre.

amaira
0

Tack Ulrika! Kyss Och Himla hälsar också och tackar för komplimangen.

UlrikaD
0

Nämen åh, så ljuvlig.Kyss

Terato
0

Jag har tyvärr stött på ett problem som kanske kommer att innebära ett stopp för mina avelsdrömmar, åtminstone tills jag har en bostad där djuren kan bo separat och det ligger lååångt fram.

Robin har visat allergiska symptom igen, särskilt mot mössen och vi vill inte dra på oss fler djur om så är fallet. Utan djur kan jag inte leva, men vi får helt enkelt inte ha så många. Så att avla vore rätt dumt.

Jag skulle gladeligen vilja se att Timmy fick bli far om det finns intresse för att låna honom. Jag är villig att chansa!

Men du är förstås hemskt välkommen att hälsa på också! Vi kan säkert göra nåt skoj i samma veva och kanske locka med några som har lust att musmysa!

Här hemma är det karantänat i alla fall. Senaste musumgänget jag hade var minnesutställningen. Senaste råttumgänget var i somras. Och alla är till synes friska.

teratos.r8or.se

Pimu
0

.. men .. oohh .. kom igen nu amaira .. Himla o Timmy .. blir nog ett sånt underbart par .. ni måste nog satsa på detta .. Tungan uteOskyldig

UlrikaD
0

Nu blir jag nyfiken. Finns det någon bild på Timmy möjligtvis?Skrattande Jag skulle verkligen jättegärna vara intresserad av bebis efter Himla eller Humla. Tror jag är lite kär.Kyss

amaira
0

Du är för gó, Terato! Kyss Och ni andra också!!

Så oerhört tråkigt med allergin, men det är ju som det är.

Ulrika, jag är också "lite kär" Flört. Och efter att ha tänkt sedan igår, vet jag att jag inte lämnar ifrån mig Himla och Humla ens för en dag.

De bor här, det här är deras hem! De är dessutom vana vid stora ytor.

Humla går ingenstans utan Himla, och Himla tänker jag inte missa en dag av hennes musliv, som inte är alltför långt. Möss lever ju inte så länge.

Himla är min "lilla hund". Och i det här fallet går individen före min avel. Hon är ett underbart litet husdjur.

Vad gäller aveln, så är i stort sett alla mina möss släkt med alla .

Jag har haft "småhundar" förut, och jag får det igen. Det är ju mitt aveslmål, ett av dem.

Terato! Jag vill väldigt gärna använda Timmy i min avel!!! Men det blir inte Humla. Jag har flera kandidater på tillväxt här - vi får diskutera det vidare, så det blir bra för oss båda. Ja, allstå, så det blir bra för oss alla fyra (med mössen). Eller ska vi säga alla fem, med Robin?

Skrattande

Och jag vill verkligen hälsa på dig och Elin snart!!!!!  När det blir lite varmare i vår, får ni ta och komma hit också!

amaira
0

Det roliga med Himla, var att det inte är jag som valt henne, utan hon som valt mig.

Hon var till salu. Hon skulle säljas. Jag hade inte alls tänkt mig ha kvar någon svart berkshire.

Hon var tingad och såld - fast jag tvekade och "ville inte riktigt" in i det sista, men jag hade ju lovat, och det var dags att transportera iväg dem.

Men Himla visade så tydligt hur mycket hon ville vara med mig, och jag kunde bara inte. I sista sekunden valde jag ut en annan mus istället och tog med mig.

Lättnaden när Himla blev kvar, kvarstår ännu.

Man ska inte sälja möss (tinga bort dem) när de är för unga!!!!! Nån gång kanske jag lär mig det.

UlrikaD
0

Håller med. Jag föder ju upp chinchillor och där är det vanligt att bebisarna blir borttingade direkt de blir födda. Jag tingar INGA bebisar innan de är 5v gamla (redo att flytta vid 10v), gärna senare. Det är ju då de får sina personligheter osv. Bättre att göra så än att lova bort en bebis och sen vara tvungen att ångra sig.

Terato
0

Ja, jag minns hur det var med min kull. Ångrar så djupt att jag sålde Mio och Jonathan. Båda två men särskilt Jonathan hade ett underbart temperament. Men eftersom jag hade kvar en bror hemma som var lika bra så sålde jag dem. Ack så gick ju han bort när han klämde sig. Men köparen till Jonathan och Mio går inte att få tag på! Gråter

Nej, man ska vara rädd om sina guldklimpar. Jag skulle ha lyssnat på Elin oh Grodan när de sa att jag skulle behålla Jonathan! Eller sålt honom till Pimu!

Ja, det här med allergin känns inge kul alls. Han har varit allergisk när han var liten. När jag skaffade Elvis reagerade han ju också men sen lugnade det ner sig. Sen jag fick Timmy har det börjat blossa upp igen. Misstänker att han är överkänslig för mushanarnas lukt. Men det är ju lugnt så länge jag bara har Timmy och inga fler. Han kan ju bo hos syster som bor så nära så det är inga större problem. Men jag är lite less för att jag får ge upp mina avelsdrömmar. Eller.. Till slut blir det ju av. Det vet jag. När jag har möjligheten. Men tills dess vill jag inte att min underbara hanes temperament ska gå till spillo!

#19 Här är en tråd om Timmy: Hemlis

Timmy vann bästa pet på minnesutställningen. Han är köpt på Brynäs zoo i Gävle(Valbo) men har många Vattnadalare och Morakullor bakom sig.

Han liknar Himla på många sätt. Så framåt och aktiv och glad. Han söker verligen kontakt hela tiden. Han vill undersöka överallt och är en riktig liten rymmarmus. Flera gånger har han rymt från sin bur och då har jag sedan hittat honom sovandes i soffan! Det är den mest krävande mus jag någonsin haft! Väldigt olik mina tidigare möss. Det bästa av allt är att han har den här tuffheten men ändå är så otroligt sansad i handen. Han är nog lugnast av alla jag haft också. Han lägger sig platt så fort man kliar honom på kinden. Man behöver inte ens hålla honom i handen för att han ska göra så. Det är en mysig liten kaxmört, kanske man skulle kunna säga!

teratos.r8or.se

UlrikaD
0

#23 Tack. Fick den tråden länkad till mig av Pimu. En riktig snygging!