Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 940 ggr
axilur
0

Knaster

Mina ungar… Karmas ungar knastrar. Vad kan det vara för knaster?
De somnar alltid på mig när jag har dem ute, men innan de "kommit till rätta", har rumpan rakt upp i luften och nosen begravd i högen nånstans så knastrar de.

Piper till ibland också, men det tar jag mer som "aj, flytta på dig, tjockis!"

/Anneli

[Thiah]
0

Har hört en av mina knastra oxå. Låter typ som om dom tuggar på något hårt…..

axilur
0

Knäckebröd. Skrattande

/Anneli

[Thiah]
0

ja kanske.. Låter dina mkt eller bara ibland? min gör det typ någon minut max när jag  har dom i handen….Fattar inte riktigt vad hon håller på med :D

axilur
0

De knastrar en stund i taget liksom. Inte hela tiden.

Det kanske är samma knaster som vuxna pysslar med när de trivs? Alla mina möss har knastrat med tänderna när de typ suttit i nacken under håret på mig. Det ska vara nåt trivselljud har jag fattat det som. Det är väl mycket möjligt att ungarna trivs i sin varma syskonhög och vässar tänderna en stund innan de somnar om. Jag hoppas det iallafall. :)

/Anneli

[Thiah]
0

Vore ju trevligt om så är fallet. Det är nämligen bara i handen som hon knastrar och då oftast i början…

axilur
0

Vad mysigt! Skrattande Mina gör också det i handen. I kör typ, hihi. Hoppas att det är något bra nu då…

/Anneli

MP160
0

Några av mina musar knastrar också när dom sitter i nacken på mig, har fattat det som att dom gnager på mitt hår eller nått, men så kanske inte är fallet då? :o

axilur
0

Jag läste precis det här, skrivet av Grodan angående "tandgnissel":

"[…] Tandaktivitet tror jag mycket på.

Tänderna har öppna rötter och växer hela tiden, det är därför av vikt att gnagare filar ner tänderna emellanåt. Detta gör de genom att snabbt dra dem mot varandra och då uppstår detta tandgnissel. De väljer oftast att gnissla tänder då de ligger i trygghet och på ett ställe de trivs. […] Men det är "nytta med nöje" skulle jag säga!"

Glad

/Anneli

[Thiah]
0

#8 ja verkligen..då gillar dom att vi umgås..alltid bra :D

MP160
0

wie ^____^

Terato
0

Ja, råttor mysknastrar ju och där hörs det jättetydligt. Men jag tycker att jag sett mina möss knastra också! Så det är säkert samma grej!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Grodan
0

#8 var hittade du den texten?

Vill inte döda illusioner, men gnissla tänder gör gnagare rätt omedvetet. Det är ett beteende som sitter i ryggmärgen. Jag har sett råttor som varit medvetslösa men som ändå gnisslat tänder… Vilket gett mig kött på benen i denna sak. Det är INTE ett medvetet beteende…

Dock kan vi givetvis spinna vidare på om möss har en tendens att gnisslar tänder/knastra när de är lugna och trygga…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Thiah]
0

#12 ja.. jag tycke vi bygger vidare på att möss gärna gör det när dom har det bra… ;)

Hade just sjuklingen i famnen och hon hade "mage" att knastra… så jag hoppas hon hade det ganska bra..

axilur
0

#12 Tråden "Musgnissel…VAD betyder det?"

/Anneli

[Thiah]
0

Hur mkt knastrar era förresten och hur högt??

axilur
0

Hm… Svårt att säga. Har man en mus i handen så hör man ganska tydligt att den gör något med tänderna. Man ser käkarna röra sig också liksom. Oftast har mina (hanar som jag haft tidigare) suttit på axeln när de har knastrat och då låter det ju förstås lite mer eftersom det är precis intill örat. Det är egentligen inte mycket de knastrar, utan några sekunder då och då typ. Nu har jag inte hört det på ett tag, men sen bebisarna här öppnade ögonen har det varit mer intressant att springa runt och undersöka världen än att sitta och gnissla tänder. :)

/Anneli