Mus iFokus

Mus

Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 720 ggr
Linnean
0

Belysning

Hejsan!

Har mina muslingar i ett akvarie med måtten L75 * B40.

Söker nu egter en bra belysning till, har ni några förslag, vad har ni för belysning till era möss?

Mvh Linnea

Linnean
0

+ akvariet är 35cm djupt.

amaira
0

Belysning? Hur menar du?

De uppskattar nog knappast extralampor, dessutom kan det lätt bli för vamt för dem, särskilt i ett akvarium. Men jag vet förstås inte hur du tänker…

imsuchadiva
0

Vanliga tak/fönser/vägg -lampor (lampor som vi männsikor vill ha) räcker åt mössen.

amaira
0

Ja, i rummet alltså, inte i eller direkt ovanför buren.

imsuchadiva
0

Haha ja precis, i rummet o inte i buren så klart :P

Pehpsii
0

i mitt stora akvarie har jag kvar en av lysrören men har bara den tänd om jag ska städa eller pilla med nåt speciellt så jag behöver se ordentligt, annars blir det ju lätt för varmt, nu har jag dock denna vintern haft den tänd i en timme om dagn för att det är jättekallt i min lägenhet och en av damerna som bor där är lite till åldern. Annars behövs det inga extralampor.

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

Terato
0

Mina möss gillar när det är lite småmörkt. Det rummet som honorna står i nu lyser bara av en ljusstake o fönstret. De är som mest aktiva i den här belysningen tycker jag. Kanske för att de är skymningsdjur, förstås!

Fast nu när jag tänker på saken.. Undrar om möss liksom människor kan bli deprimerade av för lite ljus? Fast det stämmer ju inte med mina iakttagelser, förstås!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

amaira
0

#7. "Undrar om möss liksom människor kan bli deprimerade av för lite ljus?"

Det är rätt, undra ska man alltid! Men vilda möss lever ju i mörker, och aktar sig för ljuset. Natt och trånga mörka skrymslen är deras livsmiljö.

En intressant tanke är ju då, hur kommer det sig - vilka mekanismer styr detta annorlunda hos möss och människor?

Skulle tro att det finns någon vetenskaplig studie undanstoppad i något hörn av världen omkring detta. Möss har ju använts som modell (forsknings-modell-djur alltså) för i stort sett allt som rör människors liv och leverne.

Pehpsii
0

#8 och då kan man också fundera om det kan vara så att den vilda instinkten att hålla sig i mörker kan vara bortavlad och våra tammöss som vi har kanske vant sig vid ljus såpass mkt att de trivs med det?

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

Terato
0

Ja, just det.. Men människor är väl inte nattaktiva djur, eller hur? Så för oss är det ju naturligt att vara uppe på dagen när det är ljust. Dessutom kommer vi ju från början från betydligt soligare breddgrader så mörkret och klimatet här uppe är vi ju egentligen inte ekologiskt anpassade till.

Ja, det där är intressant, Pehpsii! Hur mycket behöver vi avla djuren för att de ska få andra behov än sina vilda släktingar?

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se