Hur många vill de vara?
Har en liten nattlig musfundering. Finns ju trådar om hur många honor som får plats i en viss bur tex. Men hur många honor VILL egentligen vara tillsammans ifall de själv får välja? Vet ju att en del har två tillsammans och en del har många fler tillsammans och båda delarna fungerar bra. Men som sagt, vad trivs mössen själv bäst med. Liten flock eller stor flock? En kompis eller många kompisar?

Den bästa, lugnaste och mest stabila flock jag haft var på 4 individer. Har aldrig haft fler möss i samma bur! Men då tyckte jag att även de som kan vara lite jobbiga på de andra mössen blev mer stillsamma. Men vet inte om det handlade om antalet i mitt fall eller om det helt enkelt var den fjärde musen som bidrog med lugnet i flocken.
Älskar mina stora små vänner..

Som allra mest så har jag haft en flock på 6 honor som fungerade bra ihop.
Som flest har jag haft 9 st i samma bur .. dom trivdes (utan tjafs) .. men vet juh inte riktigt vad dom egentligen tyckte ..
Tycker som ovanstående .. 4-6 är lagom
Jag har haft ganska många i en och samma men brukar hålla mig till fyra ungefär. Hade en gång en hona som bara trivdes med en enda kompis. Om det var just den musen som dög som sällskap eller vilken som helst bara hon inte hade fler än en kompis vet jag dock inte.

Ja, det är nog väldigt individuellt, tror jag med. Men till slut så lär man sig att läsa mössen och se när de mår bra och när de är nervösa.
Men jag tror inte att de mår dåligt av att bara vara två, förutsatt att de funkar bra ihop, förstås!

Tycker det är intessant för vi som djurägare har ju en tendens att sätta ihop djur så att det passar oss. Man kanske vill ha fler möss/katter/illrar osv än vad de faktiskt trivs med att vara tillsammans. Vet en bekant som hade ett ganska stort gäng illrar som inte funkade sådär jättebra tillsammans men när hon flyttade och fick större yta för dem så funkade allting jättebra igen. Mitt illergäng skulle man kunna stänga in tillsammans i ett litet badrum, de går inte många steg från varandra ändå.
Men just burdjur, kommer ju inte så långt.
#6 Det är en viktig sak att tänka på. Det här att "burdjur inte kommer så långt".
Ibland behöver djur (och människor också) ett visst utrymme omkring sig. Får de inte det, blir de "förbannade" och kräver "stick". Ett lågrangat djur i en bur som hyser fler individer än vad de egentligen mår bra med, ges inget psykiskt utrymme att slappna av på.
Sånt här behöver man vara lite observant på att se. Även rent utpräglade flockdjur har detta behov. Inte för mnga djur, för tätt packade på för liten yta.
Nu menar jag inte att mössen inte trivs flera ihop, bara att man ska vara observant så fort man stäger in flera djur på begränsade ytor.

#7 Det var lite det jag menade att vi människor gör mer vad som passar oss än vad som kanske passar djuren. Om man tex tittar på hur många möss/råttor osv som man enligt lag får ha i en viss storlek på bur. Skulle man ha maxantalet djur i minimistorlek på bur så finns det absolut inget rum för att gå undan att vara själv.
Lagarna för hur man får ha djur, garanterar definitivt inte livskvalitet för djuren!!
Titta på hur man lagligt får hålla både höns och grisar.
Vad gäller höns så finns det ganska mycket etologisk forskning, dvs man vet ganska mycket vad höns behöver för att må bra, respektive må dåligt.
Höns klarar att ingå i flockar upp till 30 djur (fast det är fler i flocken då, än de trivs med). Därför att de klarar av att hålla reda på ungefär drygt 30 individer - alltså ha en individuell relation till.
Då kan flocken också vara stabil, det behöver inte bråkas och kivas, för var och en vet sin plats i flocken, och den kan ägna sin kraft åt födosök, och att leva sitt liv med vaksamhet mot rovdjur, osv. Det gynnar dem alla.
Höns som trängs samman i hundratal, blir "förvirrade", ja de tappar nog till och med förståndet. De har inte en chans att leva ett normalt hönsliv.
Översätt nu inte antalet höns till antalet möss, för det går inte.
Vilket antal möss trivs bäst i, vet jag inte alls.
Jag tror att de (i vilt tillstånd, alltså "genetiskt programmerade för")ingår i hongrupper bestående av mamma och honungar kanske? Och sedan någon dominant hane som mer lever ensamliv, men har ett revir där flera hongrupper ingår.
Det här vet jag inte alls om det stämmer, har bara läst det någonstans.
Om jag tittar till mina egna möss, som har stora burar, så är de alla vansinnigt nyfikna och intresserade av "de andra" mössen.
De vill jättegärna "invadera" de andras burar, det är nog vad de önskar mest här i världen om de får välja själva.
Men ingen av dem vill "ta emot" de andra som invaderare!!!
Likaså när jag har ungar, så brukar mamma mus tala om ganska tydligt när hon är trött på ungarna. Och det är ganska tidigt! Vid runt 3 veckors ålder! 
Då vill hon flytta ut! "Ta bort mig härifrån" talar hon om för mig gång på gång.
Faktiskt får hon flytta ut då. I kortare sekvenser först, några timmar bara. Hon har sällan brottom tillbaka.
Sedan får hon en egen bur över natten, och får sova hos ungarna över dagen. Ofta brukar Mamma Mus - och även Moster Mus (den som är hjälpmamma) - bli glada över att slippa ungarnas jobbiga tjat och spring överallt.
Nu är det inte alls alltid såhär, men ofta. Mamma Mus är glad att slippa ungarna. Sedan nrä de blivit lite större, så kan de väl få ingå i flocken igen, om de absolut har lust…
När man håller höns i för stort antal - men tillräckligt stor yta - delar de upp sig naturligt i mindre grupper/flockar.
Jag har haft Lara, Dyra, och Tyra Tuss ihop ett tag, i en stor kaninbur. Sedan har Ängsblomma och syster bott i en annan. Syster Ängslärka är såld, och jag satte ihop deras burar, så Ängsblomma får gå med Lara, Dyra och Tyra.
Den blå kaninburen till vänster i bild. Något "lock" har jag inte, mina möss har öppna burar och rymmer inte.
Ängsmössen bodde i dessa två hemgjorda burar, sammanlänkade med ett munstycke (eller nåt) till dammsugare. Jag har lock till dessa två burar, eftersom jag ofta har ungmöss såhär.
Endast en bur tycker jag är för liten.
Men nu när Ängsblomma blivit stor (nåja, men tillräckligt för att inte drutta ur öppna burar) har jag tagit bort ena locket (kan lika gärna ta bort bägge, men de gillar också att ha lite "ombonat") och länkat ihop med kaninburen med hjälp av en stege och ett galler.
Så här ser det ut nu. En av dem syns längst bort i bild. 
När jag kommer in i rummet, kommer de och hälsar på mig. Det är vad jag gillar bäst med öppna burar, den naturliga kontakten.
Men det jag skulle säga var, att de har delat upp sig!!
Allra längst bort, på den lilla blå "bolådan-kartongen" där en av mössen syns, där bor/sover Lara och Tyra Tuss.
Och i den lilla blå "bolådan-kartongen" allra längst hitåt, det vill säga så långt bort som möjligt, där sover Dyra och Ängsblomma.
Nu tror jag inte alls att det är någon "bevis" för att möss trivs bäst i par - jag tror faktiskt de gillar att åtminstone ha kontakt med flera.
Och så kan det ju vara personligt för just dessa möss, och kanske till och med för just denna tid av någon anledning. De förändras säkerligen så småningom. Men det är intressant att notera.

Hoppar de inte ut och rymmer? :P
golf.ifokus.se
#14. Nix.

Gud vilka intressant, amaira!
Nog har man märkt att det finns vissa möss som håller ihop. Stackars Lilith blev väldigt orolig när Svea dog. Det var hennes bästa kompis som hon alltid hängde hack i häl på. Svea var en väldigt snäll och omhändertagande mus.
Nu hänger Lilith lika mycket med Semla, en väldigt nära släkting till Svea. Kanske finns det något där som hon känner sig tillfreds med?
Något mer osm är intressant är att fundera över hur det här ser ut i naturen..
Amiara… vart har du köpt plastbyttorna och vad kostade de?

Jätteintressant läsning Amaria, tack.
#17 Om du menar de genomskinliga lådorna så är det Samla-serien på Ikea. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70102972
Sådana lådor finns också i olika storlekar på ÖB. Mina guldhamstrar bor i sådana lådor. Det är så mycket bättre än att krångla med lock och luckor tycker jag. Men det är ju en smaksak.
Har en fundering angående de lådorna. De buktar ju inåt på några ställen på insidan. Finns det ingen risk att mössen gnager sig ut då? Til skillnad mot en dunabur som inte får någon kant inuti. Finns ju sådana lådor i alla sorters storlekar. Men jag har alltid trott att de inte är säkra just ur gnagsynpunkt.

Mina möss bor i någon slags låda också som jag fick Denver (min iller) i.
#18 Mössen har gnagt sönder min dunabur uppe vid gallret ;)
golf.ifokus.se
Av någon anledning så gnager mina möss aldrig sönder burar. Kanske för att de aldrig är instängda i dem.
Som unga kan de vara instängda, men de är ganska nöjda med det då. När de blivit äldre stänger jag (i stort sett) aldrig in någon på det viset.
Jag har haft någon hane någon gång, som "blivit galen" av att sättas i instängd bur. Han klättrade bara på väggarna och gallret och bara försökte komma ut. Jag har inte hjärta att ha en sådan mus i bur - men jag avlar inte heller vidare på en sådan.
Nu är det lite speciellt hur just jag håller möss (och djur över huvud taget). Gillar inte att stänga in djur i små burar! Det tar emot i hela kroppen.
Men har man smådjur, så behöver flertalet människor faktiskt hålla dem i bur. Av tusen olika anledningar: De behöver skyddas (mot att rymma, eller för katten, osv), man har inte större plats själv (jag har ett stooort hus på landet), till exempel.
Så som vi människor lever, har vi valet att ha djur i bur, eller inte ha dem alls.
Människor ska ha djur, anser jag. Kontakten med djur är inte bara ovärderlig i sig, utan främjar också människors syn på naturen och vår omvärld.
Inom smådjursaveln ansser jag att det är viktigt att avla fram friska sunda djur som har lätt för att anpassa sig till ett burlevande liv. Men MINA möss är mina (relativt) "fria kompisar" (inte alla, men jag strävar dit).
Men jag är "lite speciell" och lite "udda"…
Mina möss har också bon och olika konstruktioner av kartonger. Dessa pulveriseras däremot (gnags sönder) målmedvetet. 
"intressant" skriver ni.
Att ni orkar läsa alltsammans!
Jag blir så ivrig, och mina fingrar drar iväg över tangenterna. Det är mina tankar som "läcker ut" såhär.
"22 vi orkar alltid läsa sådana utsvängningar.. Dessa kom ju dessutom med bilder ;)
#22 Jag blir alltid så glad när du har skrivit långa inlägg, för du skriver så bra och alltid så intressant. Man fastnar och vill läsa mer och mer. :)
/Anneli

Hur ska man annars lära sig något om man inte läser inläggen?
Jag älskar faktaspäckade långa inlägg.

Men nog tycker jag det ser rätt behagligt ut i en stor bur när alla 5-8 honorna ligger i en stor driva på varandra och turas om vem som måste ligga ytterst i drivan. I akvariet har det varit en stor öppen blomkruka som varit favoritstället. Fast det finns massor av andra boställen så skall de nödvändigtvis ligga tillsammans just i krukan.

#22 Jag läser snabbt! Man lär sig det när man själv skriver så långa inlägg och vi är ju lite lika varann på den punkten! :P
Tror nog att många skulle vilja hålla möss som du, amaira. Det är mitt mål alltid att ge mina djur så mycket frihet de och jag själv klarar av. Jag har ju haft diskbänksmöss men det går inte längre av flera anledningar. Då bodde de i en liten men öppen bur på min diskbänk så att de kunde busa runt och komma och hälsa på mig när de kände för det.
#25. Jag älskar också faktaspäckade långa inlägg!!
Men mina inlägg såhär, är inte fakta, de är mina tankar, som många gånger är på villospår från fakta.
I alla fall när det gäller mina egna iaktagelser och inte referens av forskning jag tagit till mig.
Jag vill ha diskussion, för då lär jag mig mera.
Tant Selma. Det där är ju också en viktig iaktagelse. Särskilt på ungar och ungmöss ser jag detta: Så många som möjligt ihoklämda i ett så litet utrymme som möjligt - hahah.
Vad gäller min grupp på 4 som jag beskrev, så är det faktiskt bara drygt en vecka sedan jag satte ihop dem! Vilket gör skillnad.
Om jag sitter och studerar dem när de är aktiva, ser jag dominansuppgörelser - det har aldrig varit något tjafs mellan dem, men de är ännu inte klara med sin rangordning. Så ser jag det i alla fall, min tolkning kan vara fel.
Att jag inte har så många möss ihop, beror på en blandning av lathet och avel.
Lathet, för jag tycker att burarna så fort blir skitiga när jag har många möss i dem. Och avelssyfte, för endast en mamma i varje bur, och en "moster" (barnmorska, hjälpmamma, väninna, kompis).
En eller två muskompisar till en mamma.
Sedan spar jag inte gärna möss som jag inte avlar på. Jag vill ju inte ha för många möss. Just nu har jag 23 möss, varav 9 är "ungar" och flera av dem ska flytta. Så ni ser, jag har inte många djur, absolut inte i avels-sammanhang.
Kram till er alla! 
Jag skummar ofta bara igenom, latläser som jag kallar det - vilket tyvärr har medfört en del felläsningar som i sin tur lett till andra problem (kommit i fel tid till möten osv).
Det är jättebra att frågan kommer upp om hur många mössen vill vara tillsammans i en flock! Eftersom detta är indiviuellt för varje mus och man då måste lära sig att läsa av musens beteende för att förstå vad de vill. Vilket leder oss vidare till att kunna läsa av/förstå sina möss, som är en av de mest intressanta sakerna med de små djuren!
_Ang. längd på inlägg så anser jag att de ska hållas så korta som möjligt faktiskt, samt läggas upp på ett lättläst sätt. Många långa inlägg orkar jag inte läsa för att de dravlar iväg åt för många håll som inte hör till ämnet samt är jobbiga att läsa pga radbrytningar och annat som stör mig. OBS! Jag är expert på att själv skriva inlägg som är jobbiga att läsa…
_