Guldbaggar?
Hej Allihop,
Jag har förstått att flera här har lite udda husdjur, därför ställer jag en skalbaggsfråga….
Tömde komposten idag, fiiin jord! Bland det som var halvfärdigt och lite ljummet hittade jag 2 FETA guldbaggelarver.
Hur ska jag göra för att de ska må prima och sen puppa osv?
Tänk jo
?
Har du ingen "lite ljummen och halvförmultnad" kompost kvar att sätta tillbaka dem i? Leta reda på någon annan plats som har åtminstone lite likheter med den plats du tog dem från.
Guldbaggar är vanliga skalbaggar, och om två larver "försvinner" kommer det knappast att märkas i skalbaggepopulationen nästa sommar.

Guldbaggar är också vackra skalbaggar. Grönglänsande, för i insektsvärlden är det "det gröna guldet" som gäller.
Hur guldbaggelarver ser ut vet jag inte. Ofta är de olika skalbaggslarverna svåra att skilja från varandra, är det inte?
ah, vacker!
blir de tama? hihi 

Oj vilken underbar en, som ett smycke!

Scarabeer tänker jag på när jag ser den =o) En mycket vacker skalbagge. De är lyckobringare!
Det är en Egyptisk lyckobringare =oP
Ja, de kan man ju även köpa som smycken va?

Japp, det kan du göra =o)

Ja då är det bara att vänta tills de dör så får kastrullis ett par tjusiga örhängen…

Vilken fin skalbagge.
(Fast jag undrar hur detta hör hemme på ett musforum
).
Men blir det inte väldigt många skalbaggar till slut? Tänk om de rymmer och du får hela huset fullt av dem. 
haha, vad hemskt… jag har aldrig förstått varför man vill gå omkring med döda djur som smycke…