Ungdomsmottagningen OT
Tänk att jag har försökt gått tag på ungdomsmottagningen i två månader för att få nyutskrivning av p-piller.
De svarar inte på telefon.
Det går inte att gå dit och boka tid på plats.
Man har ingen chans att få en lapp på dropintiderna så då är det bara att gå hem. Har provat varje vecka utan resultat.
Sen hade jag turen att en som jobbade där tog mitt nummer och så ringde de upp och gav mig en tid.
Japp, fick p-pillerreceptet skickat till apoteket och skulle gå dit och hämta.. Men nej då, där fanns inget recept.
Idag kom jag hem kl 6 från jobbet, kollade hemsidan och såg att de hade telefontid kl.07.30. Så jag tänkte att det är väl lika bra att hålla sig vaken. Ringde och blev tillsagd att de inte hade telefontid förrän 08.30. Irriterad tänkte jag att jag hade ju kunnat sova då emellan! Sitter på luren och ringer exakt klockan 08.30. Möts av en röst som säger att de inte är anträffbara idag. De svarar inte heller på mail står det på hemsidan.
Så nu har jag varit utan p-piller i ett par dagar och har ingen aning om hur jag ska få tag på dem.
Älskar mina stora små vänner..
Ååååhhhh ggrrrr - gud så jobbigt! Ibland kan man ju bara få spader.
Skriv ett brev!
#0 Kan du inte vända dig till mödravården hos din familjeläkare för att få piller utskrivet?
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
Ja, eller helt enkelt husläkarmottagningen? Det ska inte vara något problem! De kan skriva ut ett recept medans du väntar på att lyckas komma fram till din ordinarie.
Dessutom, ringer du husläkarmottagningen, så komemr du till en telefonsvarare som tar ditt telnummer och säger en tid som de ringer tillbaka!! Och det GÖR de! (Du kan också nobba tiden om den inte passar)

Ja, ungdomsmottagningen suger! Jag gick dit för lite sedan, så frågade hon vad jag gjorde där… vill ha en tid för ett nytt recept sa jag då. Då frågade hon varför jag inte ringde… DUH!!! Jag kanske hade ringt typ varje dag i en månad utan att hon hade svarat…
Ringer man till mödravårdcentralen eller något så frågar de bara hur gammal man är, och då är man 21 och då säger de: men då ska du ju gå till ungdomsmottagningen… så får man ändå ingen hjälp…
golf.ifokus.se

va jobbigt! strunta i att boka tid gå dit istället o häng där tills du får ditt recept! nån gång måste de ju ha öppet! står det inget på tex dörren då om tider? alternativt så prata med din husläkare så kan han/hon antingen skriva ut recept eller ringa direkt o boka tid åt dig!
sen kan du ju skriva en klagolapp eller liknande oxå över att de aldrig svarar i telefon osv.
till mödravårdscentralen ska man vara över 21, jag har blivit hemskickad därifrån uta hälp eftersom jag var för ung o hörde hemma på ungdomsmottagningen..irriterande!
Qui dormit, non peccat

Jag har varit dit men de vägrar tidsboka på plats! Förstår dock inte varför..
Imorgon ringer jag till hälsovårdscentralen istället och ber dem slussa mig vidare till gynmottagningen eller något. Protesterar de så tänker jag förklara att jag inte kommer fram på ungdomsmottagningen.
Sen är det så konstigt för min barnmorska sade att enligt de nya reglerna ska man få gå hela året ut man fyller 23. Men det står ingenting om det någonstans. Så det är väl kanske lika bra att sluta gå där redan nu..
Det enda som är bra med det här är att nu när jag varit utan piller har jag mått otroligt bra. Så nu har jag fått seriösa funderingar på att byta preventivmedel. Vill inte ha några fler dumma hormoner.
Det är supersvårt att ringa dit. Telefontid för um hos mig är 11-12 och det är jättekonstig tid ju! Antingen åker jag kommunalt då eller så går jag i skolan.. typiskt. Sen har dom ledigt till den 7e. Sen ringer man igen nu idag då säger barnmorskan på telefonsvararen att hon är ledig till den 12e -.-
Förstår dig, lycka till hoppas du får tag på dom till slut
#6 Kopparspiral is the shit. 
//Lina

Det är precis det jag funderar på!

Fast jag har en kusin som simmade genom en spiral!
Kanske ett alternativ om det inte gör något att det fortfarande finns en liten, liten, risk att man blir med barn. För mig är det bara ppiller som gäller, då det är säkrast. Skulle aldrig kunna göra en abort, och vill verkligen verkligen inte förstöra mitt liv med barn.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

#10 kopparspiral skyddar inte 100%, de är iftast kvinnor som redan fött barn eller inte har nått emot att få barn som har kopparspiral=) men hormonspiral finns o den ska vara typ omöjlig att simma igenom=)
Qui dormit, non peccat

Ja, man kanske ska prova hormonspiral först. Jag vill inte ha barn! :P Har redan en massa mus- och råttbarn och det räcker!
Men när jag frågade sist så sade hon att det var så yttepyttelite hormoner i hormonspiral att man knappt påverkas. Mindre än minipiller. Så det kan vara ett alternativ.
Jag tycker det är läskigt att förgifta sig med piller, spiral, stavar och annat äckel. Räkna ut "säkra/osäkra" dagar tycker jag är bättre. Abort är faktiskt lagligt och det kan man göra någon gång i värsta fall, samt att det inte är så himla läskigt.
Eller så kan man välja att ha säker sex - dvs med kläder på!!! hehe 

Eller ta ett glas mjölk istället, som min snälla pappa brukar säga!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Nä, inget preventivmedel ger 100% skydd. Kopparspiral har någon procent sämre skydd än de med hormonpreparat, men då slipper man just också hormoner i kroppen. Jag är jättekänslig för hormoner och blev deprimerad och all möjlig skit, så för mig var kopparspiral ett bra alternativ. Den har gett mig lite "större" blödningar under mensveckan, samt lite mer mensvärk, men det är allt. Ingen påverkan på humör eller annan skit. =) Och där sitter den i 8 år utan att jag behöver bry mig så mycket mer om det. Har haft den i 4 år nu och än så länge har ingen lyckats simma förbi i alla fall. ;)
Jag har aldrig fött barn och planerar inte att skaffa några heller. (Hundar och möss är sötare). Det finns spiraler som är något mindre numera, som används på kvinnor som inte fött barn och alltså inte har en uttänjd livmoder. Hormonspiralen ges däremot mycket mer restriktivt, plus att den kostar 1000 kronor. Min mamma blev djupt deprimerad i flera månader av en sådan, trots den lilla mängden hormoner. Men är man inte känslig verkar det vara väldigt najs med den, då mensen ofta försvinner helt. Skönt!
//Lina
Håller me .. "spiraler" är INGET att lita på .. jag o min systerson är levande bevis på de .. (jag 35 o han 9 år) ..
Men .. gå till din husläkare/barnmorska istället ..
Kan ju även tilläggas att min halvlillasyster blev till trots hormonspiral. ;) Man går aldrig säker helt enkelt.
//Lina

#13 nja abortgrejen anser jag är väldigt läskig, de skulle jag aldrig göra.. då äter jag hellre hormoner!
#15 hormonspirlaen är subventionerad så är du under 23 så kostar den 100 kronor!
Qui dormit, non peccat
P-sprutan tas vart 10 - 12 vecka kostar oxå 100:- dock måste de på mvc eller på vårdcentralen sticka en. Har anv detta sedan -96 och trivs bra med den den skyddar mot äggstockscancer sägs det. Endel slipper även ha mensen..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Vilken rolig konversation på mus.ifokus XD Jag kör med ppiller, neovletta :) Har funkat bra hittills iaf XD
Mvh Nathalie
Jag har tvillingar på 17½ trots P-piller.. 

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Eller så använder vi alltihopa på en gång ;)
Jag använde förut ppiller och detta fixade min mens och hemska mensvärk. Men jag kan bara ha de som har en viss sorts Östrogen. Nu är jag utan något alls och det har än så länge funkat fint :P
#21 wow har du två sådana söta blondintjejer?

Jag har funderat och kommer att prova kopparspiral. Det är inte hela världen om jag skulle bli med barn heller. Man skulle ju fixa det, det vet jag. Som sagt finns det inget som är helt säkert.
Det skulle bara vara så skönt att veta att alla grejer som händer i kroppen är mina egna!
#24 ja verkligen
#23 nä, hon har en lång mörk bror.., hehe. Man skulle aldrig kunna gissa att dom är syskon ens.. ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu