Mus iFokus

Mus

Etiketter: aveluppfödning
Läst 1032 ggr
Vattnadal
0

Vattnadal vill ha rapporter!

Hej alla, främst ni som köpt möss av mig!

Jag skulle vilja ha lite rapporter hur det går med dem. Gärna från både folk som köpt nyligen, och de som har haft sina ett längre tag.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Muszimba
0

Vill du ha rapporterna här som inlägg, PM eller i ett mail?

Vattnadal
0

Hmm, tänkte här, som inlägg, för att få lite fart.

Ni som haft gamlingar som kanske inte ens finns längre, skriv gärna oxå. Då kan vi ju diskutera linjer och om det kanske inte var så bra kombinationer jag gjort.

Ibland blir en kull toppen, ibland sämre än jag räknat med. Ibland kan de vara underbara, fast det kan dyka upp tumörer. Ibland kan det visa sig att jag sparat helt fel ur en kull, och sålt de bästa, som jag egentligen vill ha kvar själv.

Tänkte att detta kanske skulle ge mig mer än köparna…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

axilur
0

Vattnadals Quirinus 061120 - 080731

Blev skruttig, tunn och risig. Avlivades av veterinär.

/Anneli

Muszimba
0

Vattnadals Åkergudinna 25/5-07-1/8-08 och Vattnadals Anisskorpa 15/6-07-23/9-08. Avlivades hos veterinär pga tumörer.

Pimu
0

VD´s Crepés Zusette 2007.08.06   blev av me sina morrhår av en rumskompis, o fick flytta in till ett par andra tjejer, mår fint idag .. Glad

VD´s Nötmuffins 2008.02.13   är en lite "tjockis" men mår fint o är jätte go o snäll .. Glad

VD´s Hallonknyte 2007.11.02 - 2008.10.02   *tragisk händelse* rymde ur buren, blev ihjäl klämd .. Gråter

VD´s Zetes  2007.05.22 - 2008.08.16   blev väldigt smal o vägrade o äta, hittade honom död i buren .. Gråter

längtar efter .. VD´s Tryffelbakelse o VD´s Ungsbakad tomat som kommer hem den 1 november .. Flört

Elyria
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har du sagt det så… Här kommer min rapport. Först ut är:

Denise (Vattnadals Iptet)

Född: 2006-05-24.
Kom till oss: augusti 2006, i samband med minnesutställningen.
Död: mars 2008. Avlivades på grund av tumör.

Far: Vattnadals Åtta.
Mor: Vattnadals My Death.

Färg: siames.
Hårlag: texel.
Typ: svensk.

Kullar: Första kullen var D-kullen, född 1 december 2006. Satte henne med en siameskille, men ungarna blev inte siameser. Det var en unge i vår B-kull som var pappa. Iptet var extramamma till den kullen och en av killarna hann para henne innan de flyttade till egen bur. Sålde en kille och fem tjejer. Avlivade två killar på grund av pojköverskott. Fyra killar och en tjej har vi kvar fortfarande. De blir snart 2 år. Eftersom Vattnadals Eir (som fick tumör) är farmor till D-kullen har vi inte avlat vidare på nån av dem. Fast det ångrar jag nu, för de är ju så mysiga alla de här mössen. Iptet fick också några siameskullar, men alla ungar dog under första dygnet.

Utställningsresultat: Ej utställd.

Övrigt: Jättesöt tjej. I början var hon väldigt blyg men innan hon dog var hon väldigt mysig.

Elyria
0

**Eir (Vattnadals Eir)
**Född: 2006-04-25.
Kom till oss: juni 2006, i samband med att Elin liveade i Karlskoga.
Död: februari 2007. Avlivades på grund av tumör.

Far: Vattnadals Hello Spaceboy.
Mor: Vattnadals Life on Mars.

Färg: silveragouti.
Hårlag: satin långhår.
Typ: engelsk.

Kullar: Eir fick en kull, B-kullen. Pappa var Morakullans Jolly Jumpimus som levde till han blev 2 år och 2 månader. B-kullen bestod av 6 killar och 4 tjejer. En kille och två tjejer sålde vi tidigt och dem fick vi höra mycket gott om. De två tjejer som vi behöll fick tumör när de var runt 10 månader. Två killar avlivade vi på grund av pojköverskott. En kille fick tumör när han var drygt ett år. Två killar har vi fortfarande kvar. De har fyllt 2 år. En av B-killarna tjuvparade sin extramma Iptet och är far till vår D-kull.

Utställningsresultat, Minnesutställningen 2006:
Standard: 79 poäng
Pet: AB

Övrigt: Eir var lite försiktig när hon kom till oss, men på slutet var hon jättetrevlig.

Elyria
0

**Giltine (Vattnadals Giltine)
**Född: 2006-05-17.
Kom till oss i juni 2006, i samband med att Elin liveade i Karlskoga.
Död: Mars 2007. Avlivades på grund av tumör.

Far: Vattnadals Hello Spaceboy.
Mor: Vattnadals Life on Mars.

Färg: agouti.
Hårlag: satin korthår.

Kullar: Det var tänkt att hon skulle paras med Morakullans Noltymus, men innan det blev av fick ju hennes släktingar tumörer…

Utställningsresultat, minnesutställningen 2006:
Standard: 90
Pet: A

Övrigt: Det jag minns mest av Giltine är att hon var så himla vacker…

Elyria
0

Tequila (Vattnadals Xi He)

Född: 2007-04-09.
Kom till oss: juni 2007, i samband med utställningen i Enköping.
Död: mars 2008. Hon fick sår, behandlades med Pevaryl, blev sjuk, slutade med Pevaryl och hon blev bättre. Plötsligt dog hon, troligen på grund av att hon fått i sig Pevaryl.

Far: `Äng on to jårself.
Mor: Morakullans Antexxa.

Färg: argente even
Hårlag: korthår

Kullar: Hon stod på tur att paras, men hann dö innan det blev av.

Övrigt: Så fin och trevlig.

Elyria
0

Drömkaka (Vattnadals Drömkaka)

Född: 2007-09-10
Kom till oss: december 2007. Hon fick skjuts av en Karlstadbo som varit på råttutställning och tog med Filone och Drömkaka från en musutställning.
Död: 2009-04-19. Avlivad på grund av okänd sjukdom.

Far: Pave Mehumejianen.
Mor: Vattnadals Persephone.

Färg: cinnamon bandad.
Hårlag: satin korthår.

Kullar: Hon fick en kull i april 2008. Men hon verkade sjuk, satt och darrade. Ungarna fick inte tillräckligt med mat, till sist orkade hon inte ta hand om dem längre och de dog.

Utställnigsresultat, Kallhäll december 2007:
Standard: 84 poäng
Pet: AB

Övrigt: Vacker, stor och trevlig. Skit att hon blev sjuk!

Elyria
0

Filone (Vattnadals Filone)

Född: 2007-10-24.
Kom till oss: december 2007. Hon fick skjuts av en Karlstadbo som varit på råttutställning och tog med Filone och Drömkaka från en musutställning.
Död: maj 2008. Avlivad på grund av tumör när hon bara var runt halvåret.

Far: Vattnadals Hike.
Mor: Curacao.

Färg: blå agouti.
Hårlag: astrex.

Kullar: Blev det inga.

Övrigt: Liten fegis men väldigt söt.

gulzebra
0

Här går det finfint med alla tjejerna. Pigga och glada, fullt friska, inte en endaste liten nysning :) Nöttårta är tämligen rund, men inte jättefet om man säger så utan mest bara lite rund med en go pussmage. Kola, Lussekatt och Linspuré däremot är i finfint hull.
Linspuré är det full fart på, hon kommer glatt upp i handen och fortsätter springa omkring, upp på axlarna osv. De andra kommer inte upp frivilligt men är lugna i handen istället.

Sådär, det var allt jag kan komma på iaf :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Tassar
0

Vattnadals Äktenskapsgudinna.
Född 070604.
Augoti korthår Engelsk typ.
Far: Morakullan's Åladimus.
Mor: Vattnadals Persephone.
Utställningsresultat: AB pris samt BIS Standard inoficiell utställning.
2 st AB pris SM Kallhäll 24/8-08 samt 49p i standard .
Övrigt: Har varit en riktig virrpanna som inte har haft tid att sitta i handen och gosa, krafs, krafs, titta här och titta där och….
Har varit feg i buren. 
Sedan en längre tid lugn och gosig och kommer upp själmant i handen (lugnare med åldern).
Tassdarrar om man kliar på rätt ställe.
Har en ovana att "säga till med tänderna" om hon tex vill ner i buren. OBS biter absolut inte (och har aldrig gjort) utan "drar" bara i fingret.
Väldigt tuff mot nya möss vid ihopsättning (trots helt ren bur, träffats på neutral plats flera gånger innan) både vuxen mus och ungar.  
Pigg och frisk, tycker att hon senaste veckorna/veckan har börjat se gammal ut i kroppen.

Tassar
0

Vattnadals Smördeg.
Född 080713.
Lilac fox korthår engelsk typ.
Far Gentleman.
Mor Vattnadals Jordgubbsglass.
Har växt en hel del sedan jag fick hem henne!
Är ett litet rassel i buren men hemskt nyfiken, kommer fram och nosar på handen men vågar inte riktigt kliva upp. Är än så länge en plocka upp i hushållsrulle mus.
Springer runt lite innan hon kommer till ro i handen och gosar och tassdarrar.
Väldigt vacker.

Tassar
0

Vattnadals Ugnsbakat Äpple.
Född 080817.
Argente banded texel svensk typ.
Far: Vattnadals Äng Ån To Jårsälf.
Mor: Idde.
Även hon har växt en hel del.
En riktig guldklimp. Lugn i buren. Kommer fram och hoppar upp i handen självmant från dag 1. Tassdarrar, väldigt kontaktsökande, lugn, trygg, stabil men också pigg och nyfiken. 
Otroligt söt och näpen.

Anett Lindbom
0

Den jag har kvar nu utav Vattnadalarna är Vd.Hallontårta(född:071102), den engelska damen som är så tjock & fin, hon är rätt så rund om magen faktiskt men hon är pigg & hon är ute & ränner varje dag med alla sina tjejkompisar , Tårtan är en himla snäll & go tjej..

Vd Önskegudinna vet jag inte hur det är med för hon flyttade tillbaks till Vattnadal, Önskegudinnan vaktade sin bur & hon var väldigt vaktig & hon kunde bitas en del så hon gillade inte mig. Hennes ungar(tjuvparning) som jag har/hade fick jag ta bort några för dom var bitska & flera av ungarna tuggar morrhår. Av ungarna har jag Amalia kvar här hemma & Amos bor hos min systerdotter.

Vd. Heike(f.060523-död nu i somras) klämdes ihjäl i gallret i buren, så himla tragiskt för han var ju min snälla & goa gosegubbe.

Vd Årgångsgudinna, född:070525, togs bort nyligen på grund av tumör.

Vd Romulus, min gamla söta Rummel, Född 061122, dog nyligen pga ålderdom, han blev snabbt en gammal man.

Vd Ischoklad, togs bort av Vattnadal pga Rossel & för att han kunde bitas så att det blödde(på mig i alla fall). Men han fick en kull med helt underbara ungar, men dom är enbart till sällskap & kel, den kullen var en tjuvparning.

Grodan
0

#13 Tack för att du stavade Morakullan´s rätt!!! Skrattande (med ´ )

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mymlan
0

Fann VD Fafnir död i buren idag. Vart över 2 år gammal.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Faxlin
0

En liten uppdatering här med. De tre töserna se ut att må bra. De får vara i labyrnten och leka varje dag. Andreas sysslar med dem massor och gosar med dem. Han har döpt dem till Choklad, Kola och Lakrits. Ska visa bilder på vem som är vem sedan så du ser det Vattendal. :-)
Choklad är fortfarande bitig. Men det är inget som stör enligt Andreas. Dock håller jag mig borta från hennes mun av förklarliga skäl. Jag är ju fortfarande lite rädda för dem liksom :-)
Den som är mest frammåt är Lakrits, hon har inga problem emd att äta och busa runt i buren fast man tittar på henne. Både Kola och Lakrits kommer fram ur sitt hus om man lockar tillräckligt länge på dem.
Ska nog bli bra det här :-)

Musarna Bilder

Här har vi först musen som Andreas har döpt till Kola.

Sedan har vi Choklad. Och ja jag klappar på henne innan Andreas hann varna för att hon bits :-)

Lite finare kort på Choklad.

Också lilla Lakrits som vill visa upp sig med :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Raya
0

Vattnadals Gateau Marcel (tror jag, slarvade bort reg-beviset) eller Amber som hon blev döpt till när hon kom till oss.

Fick tumörer och vi tog bort henne 080929.

Hon var en väldigt social och gosig mus. Var pigg och aktiv och blev aldrig sådär riktigt röd-mus-tjock, även om hon var lite mullig på slutet.

Tassar
0

#17 det var så lite såSkrattande

Catta89
0

Ungsbakad Kassler Fungerar bra med dom två damerna hon går med för tillfället.

Men jag håller på med henne varje dag men hon kommer fortfarande inte fram självmant och när man ska lyfta upp henne piper hon jätte högt!

Vad kan det bero på??

P.s: Hur gick det med hennes stamtavla?

Muszimba
0

Att lilla Kassler inte kommer upp frivillgt ännu kan vara det att hon fortfarande håller på att vänja sig vid dig och din lukt. Jag har själv upplevt samma sak med flera möss som jag har och haft. Låt det ta lite tid.

Catta89
0

okej tack för hjälpen!

Får vänta och se

Tassar
0

Uppdatering Vattnadals Äktenskapsgudinna:
Delade på musgänget en tid efter att "småttingarna" kom pga tjafs och oroligheter. Gick på "magkänsla" och lät Gudinna bo kvar med ungarna trots att hon jagade och stressade dem.
Det fungerade utmärkt! När de två andra vuxna mössen fick egen bur lugnade Gudinna ner sig och det blev helt lugnt. Jag hörde inte ett enda pip efter det.

Gudinna avlivades tyvärr idag 1 år 7 månader gammal pga snabbt växande tumör.

Jonas 3 år säger "Hej då" till sin favorit "Bruna musen"….

(Han brukar inte få hålla i mössen helt själv men idag gjorde jag ett undantag).

Pimu
0

.. lilla "Åkerbärsmousse" .. vill vinka o säga
-Hej, jag mår jätte fint här hemma .. Flört

Grodan
0

#26 hihi vad sött

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️