Tumör på Smulan?
Ikväll när vi tog upp Smulan märkte vi att hon har fått en liten knöl på bakbenet
Det var dottern som upptäckte det och varken hon eller jag har sett den tidigare trots att Smulan är ute varje kväll och klättrar på oss.
Knölen är lite mindre än en ärta och sitter på bakknät (heter det knä på möss?? tänker hundanatomi…)
Känns ju himla tråkigt om hon ska bli dålig nu när vi precis fått hem två av Amairas sötnosar som ska få göra henne sällskap så fort dom bekantat sig ordentligt…
Men nä.. Nu äre väl ändå nog med sånt där tråkigt.. 
mm.. det är så trist med knölar :(
Knä som knä - anatomiskt är det ju detsamma.
För er som inte är så hemma på djuranatomi, sitter bakknät ända uppe vid "magen". Längre ner sitter hasen, som är motsvarigheten till människans häl. Hundar och möss och hästar går ju på tårna.
(fast framknät sitter på "rätt plats" trots tå-gåendet)
Vad gäller Smulans knöl kan jag tyvärr inte svara. Tumörer på möss är vanligast som "bröstcancer". Bröstvävnaderna på möss täcker nästan hela kroppen
, även där man inte sammankopplar det, rent spontant. Och tumörer (bröstcancer) är tyvärr något som möss väldigt ofta får.
Men det finns också andra sorters knölar som beror på andra saker.
Och min kunskap och erfarenhet om knölar och tumörer är tyvärr mycket bristfällig.
Jag har fått cancertumörer på flera möss (särskilt när jag hade de röda varianterna) och avlivat dem. Det är allt jag vet…

Mina möss gick det jättefort från det att det fick sin knöl till den växte jättefort och blev avlivad. Trodde verkligen inte att det kunde gå så fort. Är det skillnad på de röda? Alla mina tre systrar var röda.
#4 samma med min och hon var en colourpoint…

Usch det är så tråkigt när dom blir sjuka! =(
Jag hoppas det inte är nån tumör utan något annat… typ att hon slagit i eller nåt…(önsketänkande kanske…)