Minsta yta?
Hej!
Har kommit på att vi har ett gammalt akvarium som står och dammar här hemma. Men undrar vad som är minsta boyta för en/två möss? Svaret står säkert här någonstans, men lat som jag är så orkar jag inte söka igenom alla inlägg
Skulle jätte gärna ha fler möss om akvariumet är lagligt. Ska ta och mäta det snart. Det är inte så stort, men det är inte speciellt litet heller. Om jag inte minns fel ;D
Tacksam om någon har svar på min fråga!
Mvh Emma
/ Emma
Jag vet inte minsta lagliga yta. Men jag VET att den minsta lagliga ytan tycker jag personligen är på tok för liten.
Mät ditt akvarium, bredd och längd, så ska jag svara vad jag tycker om det. 
#1 Det har en konstig form.. Men längsta sidan är 50 cm. Kortsidorna är 14 cm och framsidan är 30 cm. Men kortsidorna är ju två på varje sida och vinklade, så jag vet inte riktigt hur man räknar.. men om dem räknas som EN så borde dem alltså vara 28 cm. Längsta bredd på akvariumet är 24 cm i alla fall, om man mäter från 30-sidan till 50-sidan :)
Bilder på det kommer här!
/ Emma
Hur djup är den (mät mellan framsidan och baksidan alltså, inte djupet som i höjden
)?

Mvh Stephanie 

#5 Skrev det någonstans i min röriga text x)
Såhär skrev jag; "Längsta bredd på akvariumet är 24 cm i alla fall, om man mäter från 30-sidan till 50-sidan :)"
("30-sidan" är framsidan!)
/ Emma
Ser ju inte sådär jättestor ut.. Hut många möss har du nu?
#7 Två stycken honor i en stor gabber-bur (typ som duna). Skulle vilja ha en mushane, dock inte för avel, bara sällskapsmus :)
/ Emma
Men en mus eller två borde v'l kunna bo där?? Dock är jag inte rätt person att svara på det. Första gången på 1 år som jag har min duna bur stängd… :(
Den ser trevlig ut. Lite i minsta laget tycker jag, men jag tror den är laglig för ett par möss.
Om möss ska bo i den, så ska de inte vara vana vid större bur tidigare (tycker jag) utan bo så redan från att de är ungar. Och så ska de få komma ut "på äventyr" och sällskap dagligen.
Och så ha bra koll på hur musen (om hane), eller mössen (om två honor) klarar av en sådan trång bur.
Blir de nerviga, klättrar på väggarna och försöker "bita sig ut" genom väggar och galler eller nät? Klättar och biter i takgaller/nät?
Kastar sig på handen för att komma ut, så fort man visar sig? (det är inte att vara "tam" det är att desperat vilja därifrån)
Det är så olika på möss! En del anpassar sig bra till små burar, andra bara vantrivs.
Ett springhjul (av bra storlek, hoppas det får plats) skulle jag rekommendera.
#10 Okej, annars har jag en gallerbur efter min hamster som tyvärr har gått bort.. Men den har nog för stort mellanrum mellan gallren (1 cm).
Skulle man inte kunna "bygga ut" akvariumet på höjden då? :D Alltså bygga upp den en våning med t.ex gallret från hamsterburen och sedan ställa den på en plats där inte musen skulle kunna ta sig ifrån i fall den skulle komma igenom gallret? :) om ni förstår vad jag menar? Har en idé om att fästa gallret på en träskiva och sedan såga ett stort "hål" i den så gallret passar och inte ramlar ner, eftersom det inte har samma form som akvariumet. Så kan musen klättra upp dit på t.ex. en stege eller liknande och då får även hjul och kanske en hängmatta plats! :D
/ Emma
Lek på med buren, se bara till att musen inte kan skada sig på vassa saker, tugga i sig lim /tejp eller liknande och att inget kan lossna..
#11. Toppen-idé tycker jag!