Nytillskott - Sneeze
Idag har det flyttat hit en liten nyfiken musdam! Hon har sitt ursprung hemma hos Elin/Vattnadal, men är köpt på Djurkompaniet i Valbo. Kvinnan som hjälpte mig hade ingen koll på hur gammal hon var, så jag får fråga Elin om hon kommer ihåg någonting.
Lillmusen är köpt tillsammans med min lillasyster 11år som ville ha en egen mus, men hon får inte ha burdjur hemma för våra föräldrar så muslingen får bo här med mina möss, en underbar ursäkt till att få utöka flocken utan att sambon klagar för mycket! hehe. Det är också min syster som döpt henne, med godkännande av namnet från mig såklart, även om jag ville döpa henne till Månsken för att följa mitt tema (Midnatt, Mardröm och Månsken) men Sneeze var ett ganska gulligt namn ändå, bara att hoppas att hon inte lever upp till namnet och blir lätt förkyld!
I butiken såg jag först två jättefina möss varav jag genast blev intresserad av en svart. Men när jag tog upp den visade det sig att det var en hane :-/ Väldigt go var han dock! Blev lite rädd att de sorterat könen dåligt, men det visade sig att de bara var satta i fel bur, och honorna satt i buren som var märkt med hanar.
Så, vi kollade på de riktiga honorna, och min syster blev genast kär i denna lilla skönhet. Hon var lite blyg men var lugn i handen när hon väl var uppe och massor med tassdarr. Tyvärr är hon lite lite mager, det syns inte ens på bilderna, hon såg inte sjuk ut på något sätt.
Det fanns en agouti tjej där också som jag vart lite sugen på, hon verkade väldigt frammåt och trevlig, och såg mer välnärd ut, men jag föll för den lilla argenten ändå. (är det hennes färg? har inte lärt mig mössens färger än)
Väl hemma har jag inte ångrat mig en sekund! Hon verkar mycket trygg och väldigt nyfiken på mina händer, kommer fram på en gång och klättrar upp, och gömmer sig inte i sitt hus någonting alls nästan. Hon nosar runt och ser ut att trivas, skyggar inte för ljud eller rörelser.
Hon har inte flyttat in med mina två andra möss än, utan bor själv i en duna med massor med nyttig mat så hon har att växa av! (müsli, frön, nötter, ärtor och blåbär idag)
Bla bla bla, vad jag babblar, tror jag är lite kär i henne :) Här kommer i alla fall det viktigaste, bilderna på lilla Sneeze!
Vilken sötnos :D
/ Emma
mm jag gillar de "röda" mössen. Dom är så fina men jag vet med mig att jag inte klarar av deras fetma gen..
men dom är så söta.
Fin argente
.
Thiah, hon är inte "röd" hon bara ser röd ut. De röda mössen, de med fetgenen A(y) ser annorlunda ut.
Trevligt skrivet Svansar. 
#3 åhå det visste jag inte. Har lite svårt med "de röda" i alla sorter fast dom är söta..
Har egentligen svårt med alla färger men man lär sig så länge man lever ;)
Åhhh jag längtar tills jag ska till dig igen och häla på henne saknar henne så mycket…Vad bra att det går bra med henn hon verkar vara en trevlig mus….Vart har du ställt buren??kan du skicka lite bilder till min hotmail??vill ha lite bilder på henne!Kram på dig syrran!
Har hon ett vitt streck på ryggen eller är det bara jag som ser fel?

Nej, det är bara blänket från blixten :) Däremot har hon toffsar med lång päls bakom öronen och lite mittbena i nacken, så funderar på om hon är långhårig eller om det bara är bäbispäls. Jag har aldrig sett någon långhår så jag har ingen aning!
Hon står på vardagsrumsbordet för tillfället. Jag ska komma till er och bygga en större bur till henne och de andra tjockisarna någon gång, den de har nu känns för lite för tre och Midnatt och Mardröm behöver mer motion fetknopparna!
Har inte riktigt bestämt hur den ska se ut, men har gjort en första ritning här:
Buren är 15 dm2 större än den gamla, vilket är nästan dubbelt så stor! Den är tänkt att vara ganska hög också så jag får plats med mycket klättermöjligheter och en till våning.
Och lilla Sneeze är lika underbar idag som igår :)
Tjusigt! Kan du bygga en sån där?
Wow!
När du ändå är igång Svansar, så kan du väl bygga nått liknande till mig?
Haha, närå, med det ser jädrans snyggt ut! 

#7: Smart burlösning där. Något att visa sambon tror jag. Undrar om han vill bygga lite roliga musburar till gänget här. :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Tack så mycket för berömmet på buren allihopa!
Startar en ny tråd om mitt burbygge, kan visa bilder på lite andra burar jag byggt tidigare också :)
Sneeze är född 08-10-30, 11 veckor på torsdag med andra ord! Hon kommer från Vattnadals äggkull, vilket betyder att hon är en liten långhåring ändå.