Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1133 ggr
[eternitys]
0

Hjälp med taggmöss

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har tagit hand om två taggmöss, mamma och barn. Men nu är det så att jag vet nästan inte ett dugg om dessa djur. Så nu har jag några frågor som kanske nån kan hjälpa mig med.

1. Hur ser man vilket kön ungen har? Dom är inte så vidare tama ännu.

2. När måste man sklija ungen från mamman? Ifall det är en hane så att det inte blir parningar mellan dom.

Det här är några av frågorna just nu som jag kommer på. Kommer troligen fler längre fram.

Passar även på att fråga vad de har för färger ifall nån vet.

Hoppas jag har skrivit i rätt inläggskategori annars kanske nån kan hjälpa mig att flytta inlägget till rätt ställe.

Mymlan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blanda gärna ner undulatfoder i deras mat. Frukt, grönsaker, barnmat, barngröt. Dessa är pigga och aktiva möss, luktfria.

Man ska ej hålla fast dem i svansen då de kan som ödlor släppa svansen.

Hur gammal är ungen? du bör kunna se skillnad, ser du nå kulor i rumpan under svansroten? du kan fånga upp ungen i en glasburk och kika under den då den är i burken, håll för öppningen de är duktiga att hoppa *mina gör gärna bakåt volter*

Mina får även hö men hö som legat i 6 veckor där vilda möss och råttor ej kommer åt det.

Mina får egenblandat foder följer Grodans blandning men blandar ner undulatfoder i oxå.

På bilden ser du en unge en hona.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Grodan
0

Wow, taggmus med pannfläck! det var nytt för mig.

Liz85 här vet mkt om taggisar!

När jag hade taggmöss gav jag dem mkt kött. De var mkt förtjusta i det. Jag hade ju läst eller hört någonstans att de lever i templer och äter mumier…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Liz85
0

Hoppsan… var nog inte här så mycket i september och snurrade runt uppenbarligen… :P

Jag tyckte också det var coolt när jag fick bebbar med pannfläckar, men det verkar som att alla/många bebisar har vita pannfläckar som sedan försvinner när de får vuxenpäls. Har hittills sett en vuxen taggis här i Sverige med vit pannfläck och den finns/var på Spånga gymnasium.