Matrial till bur
Om ni skulle eller har byggt egen bur till era möss. Vad skulle ni använda för material då? Kom med förslag på vad som är användbart. Det måste vara lätt att rengöra så inte buren blir förstörd direkt av att man skurar ren den. Så där har jag ett litet problem när jag funderar på burar som man kan göra själv.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jag har aldrig byggt burar till möss, men till råttor. Där har jag använt mig av träskivor till väggarna som målats med massor med lager av våtrumsfärg. Kan hända att träet och färgen inte är så nyttig om de gnager på dem, men eftersom väggarna är släta är de inte så tilltalande att gnaga på, mina råttor rörde dem aldrig utan föredrog de grenar och hus de hade i buren.
Städningen är inga problem, färgen lägger sig som ett lager pöast runt träet och det är bara att plska på med hur mycket vatten man vill. Jag hade Råtthanar i en av mina burar i ca 5år och buren tog inte åt sig någon lukt. Man bör nog torka ur buren efter tvätt bara så att det inte ligger vatten kvar i botten.
Hyllplan däremot har jag inte haft samma lösning på då de kan bli utsatta för gnagning. Där har jag använt gamla kyl och frysgaller och lagt tidningspapper på. I min första version av hanarnas bur använde jag trähyllor, och de blev söndergnagda och sög åt sig piss, blev tvungen att slänga dem tillslut.
Annars älskar jag glas! Rymmningssäkert och vattentåligt, lite för dyrt bara.

man kan också spika ihop plastskivor (bara ett tips
)

jag är son till kerstinL (till Faxlin) /fredrik

#3: Skojigt att se dig här inne med Fredrik. :-)
Audiatur et altera pars

Spika i plast kan nog gå sådär, lätt att det spricker, men att borra och sen skruva är nog inga problem!
#3 misstänkte det… tyresö och 6 illrar lixom… 
#0 glas, aluminium, rostfritt stål, rostfritt galler/nät, plexiglas, makrolonplast (som labburar görs i)

#6: Bra tips där. Värt att klura på. Vill få en högre bur liksom där man kan sätta in trädgrenar och göra det till ett paradis för möss. Känns som om Dunaburarna är lite för låga för att göra det jag vill göra med klätterväggar och sådant.
Audiatur et altera pars