En(vad jag tycker) jättebra och undervisande sida!
En sida om möss och råttor! här står typ allt! 
e oj.. pinsamt jag blev så glad att jag glömde adressen
http://www.djurklinikenroslagstull.se/skotselrad_musoratta.htm
tja, jag tycker inte den är så bra tyvärr… (däremot samma sida om iller tycker jag är bra!)
Vad är det som gör den sidan dålig då? Är mer eller mindre vad de lärde oss på djurvårdarutbildningen. (Som förstås inte var speciellt inriktad på gnagare, utan var grundläggande om alla möjliga djur)
//Lina
pellets, mager mat, smutsiga djur som kissar o bajsar överallt etc…
samt ingen info om ohyra
tja jag skulle väll mer kalla det en sida om det mest grundläggande… och de e väll lätt att den som skrev inte var så hemskt förtjust i just möss… vad menar du med mager mat och pellets?
Jag tycker den var helt förkastlig och innehöll en massa fel dessutom. Det är INTE bra när en informationssida uppmanar till att begå stora fel i hantering av husdjur…
vad är det som är så fel?
De menar bland annat att muspellets är det allra bästa man kan ge möss och råttor (pellets är verkligen inte alls det bästa. Framtaget för MÖSS för att ge feta och bra labmöss typ)
De menar att en råtta ska väga mellan 300-400 gram (märkligt eftersom en hane ska väga minst 500 för att vara bra att avla på)
De menar att färskmaten ska vara max 15 % av vad djuren äter under en dag (tillåt mig asgarva, mina råttor hade svultit ihjäl om de bara skulle få färskmat i så liten mängd. De (7 st) äter kanske 1,5-2 dl färskmat om dagen medan de äter typ 1 dl basmat)
De menar att vitaminerna huvudsakligen ska komma ifrån pellets (JAG menar att råttans och mössens vitaminer ska komma från hemmablandat basfoder och från bra och varierad färskmat)
De säger citat: "Tänk på att råttor och möss är ganska "ohygieniska" djur, de bajsar o kissar lite var som helst, och de står och springer gärna i matskålar. Försök därför att hitta någon foderautomat som tillåter djuret att få fram lite mat i taget men hindrar det att kliva i maten. Om Du har små ungar är det dock mycket viktigt att Du kontrollerar att dessa når upp till maten" (Say what?! Ohygieniska? Foderautomat? Det är ju halva nöjet att stå i foderskålen och gräva fram exakt den bit som känns mest lockande för stunden. De är INTE ohygieniska, de är mycket mycket renliga av sig, visst de bajsar överallt….dvs om man inte lär dem gå på låda)
De menar att man kan ha 3 råttor på en yta 60 x 30 (jag menar att det är löjligt litet! Då får man ha en otroligt HÖG bur i så fall)
De menar att minsta tillåtna höjd är 23 cm (jag vill minnas att det är 30 cm och bara det är grymt lågt! Råttor vill och ska klättra!)
De menar att man ska ha motionshjul till råttor (jag menar att då får man ha ett så otroligt stort hjul att hela råttan ska kunna springa raklång utan uppåtböjd svans. Vart ska det hjulet få plats?)
De menar att framförallt råttor gillar att gräva ner sig i underlaget (har jag ALDRIG varit med om, tvärt emot så vill de klättra högt och ligga på högsta platsen i buren. Tex i en hängmatta eller ett rör nära burtaket. Däremot gillar GERBILER att gräva och måste ha tillgång till att få gräva ner sig.)
De har missat att berätta om terpentinfrågan vad gäller kutterspån och rekomenderar istället användning av detta (Jag är själv spånanvändare men jag tycker ändå att det är något man borde upplysa om)
De menar att en mushona kan paras vid 50 dagars ålder och en råtthona vid 65 dagars ålder. (Jag är inte jätteinsatt vad gäller möss men att para en så ung råtta tycker jag är helt galet så jag gissar att det är lika galet med mushonans ålder)
De kallar råttungarna för valpar (Det kan jag med göra på skämt för att det låter gulligt, som hundvalpar eller illervalpar men på en informationssida ser det bara pinsamt och obildat ut)
De menar att "valparna" ska avvänjas vid 3 veckors ålder. Helt fel! Vid 5 veckors ålder är det som gäller och minst 80 grams vikt (råttor)
Ska jag fortsätta eller har du fått svar på varför jag tycker sidan är helt förkastlig? :-)
1) var har du läst det någonstans?
2) Vikten kanske inte passar in på en hanne men den passar ganska bra in på en hona. (350-450g)
3) 3 dl till alla 7 e väll ganska lite? och 3dl till bara en ganska mycke? eller har jag fel?
4) Det funkar säkert bra att springa och köpa färskfoder mm om man har ett helt råttharem ;) men sitter man som dom flesta en eller ett par råttor så "funkar" det inte ekonomiskt. Jag skulle kunna tänka mig att råttan behöver ju kött. Det är defenitivt inte lättare att ge sina djur naturligt foder så som tex BARF til hundar osv.. Ett djur som får rått kött bör salmonella kontrolleras en gång per år, och det gäller ALLT foder som inehåller råa animaliska produkter.
5)Råttor ska inte bara äta det dom tycker är gott. De fodret du sammansatt åt djuret är ju SAMMANSATT för att täcka djurets behov, den bör alltså inte kunna välja ut just den bit den vill ha.. För då missar den resten av de som behövs.
6 och 7) Här är de minsta måtten för möss/råttor.
Råttor Yta: 0.18kvm
per djur vid grupphållning: 0.06kvm
minsta höjd: 0.3
Möss
yta 0.09kvm
per djur vid grupphållning:0.018
minstahöjd: 0.02
det är ju klart att det är MYCKET bättre om man har så stor bur man kan ha.
8) Det finns ju till och med hjul till marsvin. Varför skulle det inte finnas till råttor? Har man en stor bur får det plats.
9) kan jag inte diskutera det stämmer faktiskt med vad du säger men dom kanske syftar på när dom "boar in sig"
10)Det är väll yngsta åldern. kanske inte den bästa därimot…
11) Alla äro mänskliga :P ;)
12) dom ska inte tas bort från mamman men dom kan spendera mer tid ifrån henne jag tror inte att dom menar sälja råttorna…
1. Flera ställen. Tja, till coh med här på mus.ifokus
2. Ja, visst, en hona ja men hanarna då?
3. 3 dl är inte alls lite till mina eftersom 6 av dem är bebisar
4. Tvärt om är det ju! Det är lättare om man har få. dessutom är det ingen svårighet över huvudtaget, man ger ju av middagsmaten man själv äter osv.
5. Klart de måste få välja! De äter ju allt men de måste väl få bestämma ordningen själva. Vill de ha ett havregryn ska de väl få ett havregryn och inte ett puffat ris. De äter båda i slutänden men man måste ju få välja i vilken ordning.
6-7. Eh? Jaha, och vad sjutton hade minimimåtten med saken att göra? jag VET vad måtten är och jag hävdar å det bestämdaste att det är djurplågeri att hålla råttor i en bur som är 30 hög! Sen får minimimåtten säga vad de vill. Jag tycker att en infosida åtminstone ska informera om olämpligheten att hålla sig till minimi.
8. Har marsvin en lång svans? nej, men råttor har och den ska inte börjat uppåt för det är otroligt farligt för ryggraden. Jodå det kanske finns sådana gigantiska hjul att det skulle funka men de hjulen skulle verkligen inte få plats i de burarna som den här sidan rekomenderar.
Resten behöver jag inte ens kommentera. Vi vet både du coh jag att det handlar om minimi och så vidare med en massa sidor men jag tycker inte att en infosida är bra som håller sig till minimi. Många nybörjare läser sådana här sidor som biblar och då ska infon vara korrekt och då ska de även informera om att minimigränsena för allt inte är något man ska sträva efter att hålla sig till.
Jag håller med Beckah82. :) Jag begriper övht inte heller varför folk nämner avvänjning, jag menar, det sköter ju råttorna själva. Och hjulet är ju en självklar sak. Pellets - likaså, nej.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Men det är väll klart att man inte kan vänta sig allt från en GRUND sida. om man tex inte ska avla och bara har en lr två och inte vet så mycket och nyss har fått dom so tycker jag att den här sidad är en bra GRUND sida… men sedan tycker jag självklart inte att man ska lyda det någon säger blint om man inte är hundra procent säker på att allt stämmer. jag tycker att man ska sammla sin info från olika ställen.
skulle det finnas ett maximått på buren då? jag menar vill man ha ett hjul tycker jag att man ska kunna få ha det så länge man har ett säkert hjul som råttan inte skadar sig på.
ni får förlåta mig men jag har lite svårt att förstå varför man skulle vilja ha labbmöss feta? dom ska väll vara så nära perfekt hälsa som möjligt för att vara dugliga…
Som jag skrev är det mycket bättre om man har en STOR bur… och det står i texten också…
jaja nu hoppas jag att det inte spelar så stor roll så länge man tar hand om sina råttor och dom mår bra. har man skaffat ett djur så ska man ta hand om det också…!
kram allihopa
Jag svarade kort, för jag var såååååå trött… Har för mig, mitt minne är inte det bästa, att jag skrivit till dem och bett dem ändra texten om möss och råttor där på sidan. Beckah82, du kanske kan göra det också, eftersom du har tänkt till ordentligt och att sitta här och klaga hjälper ju inte, man måste försöka få dem att ändra texten!
Pellets - jag har informerat om vad muspellets är för något här på mus-ifokus, ja! Att det är framställt enbart till MÖSS (och ej till råttor) och VARFÖR man ger möss pellets - för att det på lab är viktigt att inte mat eller miljö påverkar resultat, därför får alla djur exakt samma mat. Nu håller inte vi lab.djur och därför behöver vi inte våra möss pellets.
Jag gör allt för att informera om korrekt utfodring och vi har massor med matnyttiga Artiklar och forumtrådar här på mus-ifokus.
Kom ihåg att detta är mus-ifokus, vill ni prata råtta så får ni göra det på råttor-ifokus eller annat råttforum!
*kram* från sajtvärden