Mus iFokus

Mus

Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 594 ggr
MsMalin
0

Stämmer detta??

Hejsan på er alla!!!Tänkte höra med er ang er åsikt i detta:

Jag har aldrig haft möss tidigare men planerar att köpa mina första snart. Efter att ha kollat runt lite tyckte jag personligen att ett akvarium eller terrarium skulle vara ett mycket bra alternativ. Satte då ut en annons efter möss och att eventuellt köpa akvarium och fick då detta till svar:

Hej jag har 4 stycken vanliga musungar. 2 svartvita, en brunvit och ensvart med ljusgrå mage. Men möss trivs inte i akvarium eller plastburar oavsett om man har största möjliga. Möss måste få klättra på gallerbur!
En mus ägnar nästan hela sin dag åt att bara klättra! Mina har en gallerbur i kaninburstorlek. Med smalt musgaller. Taggmöss behöver ännustörre! Som Degusar och Chinchillor! Mvh Linn.

Hm, är detta sant???/MVH Malin

hus-musen
0

näe man kan ha möss i vanliga plastburar och akvarium, de är inga problem vad jag vet så länge man har saker i som de kan sysselsätta sig med=)

Qui dormit, non peccat

Druke
0

Jag har haft gallerburar åt alla mina möss - de ser så nöjda ut när de kan klättra omkring bäst de vill! 

Men min kusin har en dunabur åt sina, och de trivs hur bra som helst i den. Om man vill så kan man nog sätta upp lite finmaskat typ hönsnät på väggarna, om man har ett akvarium/terrarie eller en bur av plast. 

Detta är dock inget måste! Huvudsaken är att de har lite leksaker (som t.ex. toarullar) som de kan pyssla med. Möss är ganska tacksamma djur, i och med att de är ganska lätta att stimulera.

En gallerbur i kaninstorlek låter lite överdrivet stort… Det duger gott med en som är hälften så stor! Minimimåttet på en musbur tror jag är ca L*D*H 40x30x20, enligt Jordbruksverkets regler. Sedan är det väl bara roligare för dem att ha det lite större :) (Kaninburstorlek är dock väääldigt stort)

Mymlan
0

Mina taggmus honor går i en bur på 100 cm i längd. De skulle i o f bli glada om de fick större o de kan bo i ett akvarium med mkt aktivering i som grenar, stenar, kartonger, hus, rör ja låt fantasin flöda.

Jag har mushonor i akvarium o de kan klättra i med grenar och placera dem hur som helst.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

MsMalin
0

Tack snälla ni för era svar. Jag hade tänkt skaffa massa olika leksaker till mössen som aktivering. Har fått jätte många tips på roliga saker av att läsa här på forumet :)

Ville bara kolla detta med bur eftersom jag ännu är rätt grön på detta med möss. Sen vill man ju att de ska få det så bra som det bara går Skrattande.

amaira
0

Hej MsMalin! Välkommen hit och som blivande musägare.

Möss är ljuvliga små näpna djur! Se bara till att träffa dem först (mössen alltså) innan du köper dem, och kolla upp att de är tama och inte nervösa och rädda. Hör gärna med en bra uppfödare av temperamentsavlade möss.

Jag är av den åsikten, att en ovan människa ska ha en "van" mus, och en ovan mus ska ha en van människa. Flört Det brukar bli minst problem då.

Är för övrigt övertygad om att ditt akvarium kommer att bli en utmärkt bostad åt dina möss. Skrattande

MsMalin
0

Jag älskar djur över allt Glad.Har länge funderat över att skaffa möss men bara inte kommit till skott. Nu håller jag på att söka efter så mycket info som möjligt om de små liven så att alla ska bli nöjda Flört.

Vill inte verka korkad men vad menar du med "tempramentsavlade"? Skäms

amaira
0

#6. "vad menar du med "tempramentsavlade"?

Jag menar med det, att musen ska vara trygg och orädd, social med människor, vara lätt att få tam.

Den ska inte vara nervig och springig, utan gilla att sitta still i handen och bli kelad med. Men också glad och nyfiken och gilla att gå på upptäcktsfärd.

Den ska helt enkelt gilla människor, och gilla att vara med människor. Vara lätt att hantera och vara ett "husdjur" som man har en ömsesidig kontakt med.

Andra menar att mössen ska vara snälla mot varandra i första hand, inte bitas (varken människor eller andra möss). Om de inte kommer frivilligt gör inte alltid så mycket, bara de är lugna och snällla i handen. Och att hanarna ska kunna gå tillsammans utan att slåss. Själv har jag inte riktigt kunnat kombinera det här.

Viktigast är väl att du får en mus som inte är livrädd och bara springer och gömmer sig, och aldrig blir tam. Sedan ska du känna efter vad du själv vill ha för temperament på din mus.

De kan vara allt från ivriga upptäckts-springare, till lata soffpotatisar. Flört

Köp inte mus utifrån ett foto enbart! Foton är underbara, men säger inget om hur musen kommer att uppföra sig med dig. Träffa den personligt innan du köper den. Om du inte köper från någon duktig uppfödare som garanterar en trevlig, tam, snäll och social mus.

MsMalin
0

Okej, då fattar jag Skrattande. Låter helt förnuftigt tycker jag. Längtar så tills jag får mina möss……