Mus iFokus

Mus

Etiketteraveluppfödning
Läst 2009 ggr
Deco
0

Musbebisar!! HJÄLP!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oh shit! Hade precis ut damerna ur buren och när vi höll på som mest där så hör maken nåt som piper. Just innan hade jag sagt att Tilly såg så tjock ut. Jag lyssnade men hörde inget, men han hävdade starkt att det pep under träbron så jag lyfte försiktigt och kikade och mycket riktigt. Där ligger åtta (vad vi kunde se) små rosa bebisar. Jag har inte lyft på den innan så jag vet inte vilken dag de kommit, men små är de iaf och alldeles rosa. Och nu hör jag hela tiden hur de piper så jag tror inte att det kan inte vara längesen alls sen de kom… maken har superhörsel och sitter vid buren när han sitter vid sin dator så han borde ha hört. Tog iaf en snabb bild och satte sen snabbt som ögat tillbaka bron och tjejerna. Men vad gör jag nu? Förmodligen har väl även Tilly bebisar i magen då eftersom hon blivit bra mycket större än hon var när de kom. Så jag är rätt inställd nu på att det säkert kan komma fler. Eller kan hon vara mamma och vara uppsvullen ännu?

Problemet är ju då att pappan måste vara en bror. Vad gör man? Är det farligt när de är syskon? Bra lär det ju inte vara men är det jättejätte illa? :S

Hur tar jag hand om mamma (vem av dem nu som är mamma) och ungarna på bästa sätt? Jag har aldrig haft musbebisar tidigare, bara hamsterbebbar. I matväg, vad behöver de nu?

Hur är det med ungarna? Är det risk att mamma äter upp ungarna? Jag rörde aldrig ungarna men hur känsliga är de för detta?

Ska ta och läsa igen artiklarna om detta så jag får lite på fötterna, men.. HJÄLP!!!

Mymlan
0

Låt honorna gå ihop, ge bra foder kolla Grodans blandning. Barnmat *för våra 2 benta bebisar*, barngröt, barnvälling, mosad avocado med osaltat smör i *obs smör ej margarin*, frukt, grönsaker..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Nikka
0

Det är väldigt sällan det händer att honorna äter upp ungarna, om det inte är riiiktigt hungriga förståss. Ger man de mycket och bra mat brukar ingenting hända.
Möss är även väldigt bra på att ta hand om sina ungar, så du behöver istort sätt inte göra annat än att ge dina honor bra och mycket mat, resten sköter de själva.
Det går bra att kika på ungarna och så, men flytta inte på de… det kan göra att mamman blir förvirrad.

Men det ska nog gå bra, var inte orolig!

Svansar
0

Jag är ingen expert på djuravel, och särskillt inte musavel, men bara för att det är inavlat så behöver det inte bli något fel på dem alls!

Däremot kan du inte vara säker på att honorna själva inte är inavlade i sin tur, om du inte har stamtavla på dem eller litar på uppfödaren.

Vanliga problem som kan dyka upp vid inavel är dåligt immunförsvar, småväxthet och mindre storlek på kullarna. Sen kan det bli knas med temperamentet eller missbildningar också, men är inte lika vanligt. Allt beror på hur föräldrarna är och hur deras släkt i sin tur ser ut. 

Själv hade jag en råtta som rymde, hoppade över några avspärrningar och festade med grabbarna. Hennes ungar blev alldeles underbara på alla sätt, och då var det hennes bror som var pappan.

Av bilden att dömma är ungarna inte mer än en dag gammla, slår vad om att din make hörde dem på en gång.  Hur gammal är mamman?

Hoppas att allt går bra med ungarna och honorna! Fundera redan nu på vad du ska göra med ungarna när de är stora, behålla, sälja själv eller sälja till en djuraffär, pratar du med affären honorna kommer ifrån hjälper de dig säkert.

Deco
0

Tack för era svar. Jag har fullt upp matskålen till max och satt in lite barnmat åt dem också. Jag tycker att de har ätit väldigt mycket för att vara så små. Andra smådjur jag haft har inte ätit ens i närheten som de, kan det vara för att minst 1 varit dräktig och en kanske också är det?

Jag kan alltså låta dem fortsätta bo tillsammans. Men bör jag sätta in ett bo till i fall även Tilly väntar smått? Extra mycket bomaterial är väl bra också?

De kommer inte från en djuraffär utan från en privatperson. Huruvida föräldrarna är inavel vet jag inte. Vi får vänta och se helt enkelt, men jag hoppas det kommer gå bra och att ungarna får vara friska och krya. Söta som socker är de minsann! Och visst ser de rätt nykläckta ut?!

MP160
0

Haha, nykläckta indeed! Så fina små korvar! Skrattande

Det går nog bra med dina små. Ja, du kan nog sätta in ett hus till med bomaterial och i matväg har jag läst mig till att äggskal (kalcium) är bra tex. du kan mala ner det till ett pulver å ha ner i barnmaten om du vill eller lägga in bitar dom kan gnaga på. "Bomba dom med nyttigheter" som Grodan brukar skriva.

Lycka till! Skrattande

Deco
0

äggskal ja, det känner jag igen! Tack för tipset! :)

#3 Jag glömde visst, de är bara 8 veckor! :/

Deco
0

När tycker ni att jag ska räkna att de är födda? Idag? Igår? Dagen innan? Så man vet ungefär hur många veckor de är sen…

amaira
0

Hej Deco! Grattis till småungarna Flört, dom kommer att glädja dig.

Du är ansvarsfull, och det här kommer att gå jättebra. Var inte orolig.

Hur gamla de är kan jag inte se, nånstans mellan 1 till 4, ev 5 dagar skulle jag gissa på. De är i alla fall inte en vecka.

Ta fasta på makens hörsel. Sätt födelsedatumet till den 14 eller 15 jan. Så mycket fel blir det inte.

Det är tråkigt när honorna får ungar så tidigt. De är själva bara "barn" och har inte vuxit klart på långa vägar. Men de brukr klara av det hela galant i alla fall.

Det som händer är att näring som de behöver för sin egen tillväxt, går till ungarna. De slits också lite mer allmänt, av "livet", vilket märks i slutänden av deras liv. Det är möjligt att de lever lite kortare tid än om de inte blivit dräktiga så tidigt.

Så mata på med näringsrik mat! Jag skulle nog dessutom ge modersmjölksersättning, till mamman. Förutom fräscht vatten (självklart!!) skulle jag ge detta i en liten skål en eller ett par gången om dagen. Jag törs garantera att hon dricker självmant Glad.

[Thiah]
0

Ja dom klarar av det galant. Massa massa gottigott till mammorna.

Hur tama är mammorna för dig? För när min fick var hon halvtam och jag fick ändå vara där och pilla från dag 1 utan problem.

Ändra dock inte boet utan låt allt material vara kvar (om det inte är super skitigt) och om du är orolig kan du ta liten botten material och gnugga det mellan händerna innan du tar i mammorna eller ungarna. För då luktar du som "buren" ;)

Deco
0

#8 Kan jag ge ersättningen till alla tre? För vi vet ju inte vem som är mamman Oskyldig 

#9 De är tama. Bits/naffsas aldrig, kommer fram till handen och klättrar gärna uppför tröjärmen. Men visst är de lite smårädda ännu, de sätter sig tex inte still i handen så jag kan lyfta upp dem så.

De verkar inte vakta alls. De hjälps åt att ligga och värma ungarna men alla tre tar pauser och busar runt i buren och så och det är inga problem för mig att vara och röra med handen i buren heller. De verkar inte bry sig nämnvärt.

Men nog är de duktiga alltid! De är ju som sagt bara barn själva men de boar så fint och så fort jag sätter i mer papper är de där och drar in det i boet. Ska strax ta och kika in lite försiktigt och se så det inte kommit fler! Och att de som kommit mår bra!

Deco
0

Nu har jag kontrollerat boet. Alla 8 är fortfarande vid liv, men nog måste de vara födda tidigare under veckan! Nu är de inte rosa som i torsdags kväll utan har fått mörkare partier! Kom på då att vi tapetserade om rummet de står i tidigare i veckan och bar därför upp buren på övervåningen sent på söndag kväll. Sen bars de ner igen onsdag eftermiddag/kväll. Vi hörde ju inget före torsdag kväll och efter det har vi hört pip titt som tätt från buren, men nog måste väl ungarna ändå ha fötts tidigare än onsdag? Måndag eller tisdag kanske? För även om vi var in till dem och så så var vi ju inte vid dem på samma sätt som när de står på sin vanliga plats.

Vad tror ni? Hur gamla brukar de vara när de börjar skifta färg? De är i alla fall rörliga och så nu också! I torsdags låg de helt stilla! Fast det är klart… när jag hade hamsterbebisar förut kravlade två av dem ur boet redan efter två dygn… Hjälp, vad tror ni som kan det här?!

Tog två snabba bilder också så får ni se.

Deco
0

Och en till. Som ni ser är det gymnastik på hög nivå uppe i högra hörnet! *ler*

Föresten, bruker de lägga ungarna direkt på burbotten?

Deco
0

Maken säger att när han bar ner buren i onsdags så kändes det varmt när han höll handen under buren och under boet. Men han tänkte förstås inte mer på det då… men det låter ju som att ungarna var födda då i alla fall…

Mymlan
0

Baby vällingen kan du ge alla mössen ni har..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Deco
0

#14 okey! Ska införskaffa det i morgon bitti när affären har öppet igen! :)

Deco
0

Ops! De är ju för tusan 9 stycken, inte 8! *ler*

amaira
0

#11. Jag tror att du egentligen har ganska bra koll, lita på dig själv här. Måndag eller tisdag låter vettigt.

Jag törs inte försöka säga dag, har inte så bra koll på sånt. Dvs jag brukar inte tänka på hur gamla mina muslingar är … inte förrän de blir lite äldre.

Grodan kan säkert svara, men då måste hon ju först titta in här… Du kan ju PM:a och fråga?

Modersmjölkersättningen kan du ge alla mössen, precis som Mymlan skriver. Att jag markerade just "mamman" var att jag menade att du inte behöver stödmata ungarna.

Ungar direkt på burbotten? Helst vill de ju förstås ha ett bo att inreda, och "bygga redet" inuti.

Det är egentligen fantastiskt hur väl en mus kan fläta ihop pappersbitar till ett konstfärdigt bo. Men de tar ingen päls från sig själva, eller så, som t.ex. kaniner gör.

Deco
0

#17 Jag blir bara så nojjig att jag inte ska hinna sära dem i tid och sen sitta där med typ 40 möss hips vips *ler*

De ligger under en bro som de täpper igen med spån och drar in papper och boar med men lyfter man på bron ser man att ungarna ligger direkt på burgolvet, alltså på plasten. Fast med spån och pappar runt och på sig förstås.

[Thiah]
0

#18 mina möss gör så dom med. Dom ligger direkt på burgolvet men uppenbarligen är det varmt och skönt ändå för det är varmt i,under och på boet…

Vattnadal
0

Tycker färg brukar synas rätt tydligt på 4:e dagen, typ.

F-N vad segt det var här ikväll!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter