Mus iFokus

Mus

Etiketter: aveluppfödning
Läst 820 ggr
Evelyn
0

Första kullen, hur gamla bör honor vara?

Läste att en mushona bör vara 5-7 månader gammal när man parar henne första gången. Är det farligt för henne om hon är äldre än så?

Har nämligen 2 mysiga honor jag funderar på att ta en kull på, men de är födda 4e resp 20e maj förra året, så de är alltså inne på sin 8e månad nu.. är jag då för sent ute?

Pimu
0

.. om honorna är pigga, så kan man avla på dom .. dock före 1 år ..

amaira
0

Ju yngre honorna är, desto lättare har de att få sin första kull.

Dock är det ju bättre om de själva vuxit färdigt, vilket de gjort vid ca 5 månaders ålder. Fast de kan bli könsmogna redan vid fem veckor.

Nog kan du ta en kull på dina, om du inte väntar allt för länge. Själv drar jag en definitiv gräns vid 10 månader för en förstagångsföderska. Och helst väntar jag inte så länge.

Jag vet inte hur andra gör, och jag vet inte heller om det blir några problem om man väntar ett år eller mera.

Vattnadal
0

Svensktypade möss brukar klara av det bättre, med senare första kullar. Fast engelsktypade kan de med. Satte in en drygt ett år gammal tjockis till en hane. Tänkte sällskap, för hon var så fet och gammal, trodde jag. Det blev bebbar, fast nu har hon bara en kvar.

Har man otur är de för gamla och får problem, fast det tror jag inte de får innan ett år. Tycker man att de är i äldsta laget, och vill chansa för att de har något som abslout måste föras vidare, så att man är beredd att riskera deras liv? Ja, då kan man ge hallonbladsthe i Vattenflaskan under dräktigheten och kanske under digivningen oxå, eller var det nässelthe efter att ungarna var födda…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Evelyn
0

Tack för era svar! Glad

Det är två engelsktypade flickor det rör sig om, en skh black tan och en kh blue tan. Tänkte ta en kull på åtminståne en utav dem så snart som möjligt, beroende på hur snabbt (eller om!) jag kan hitta en lämplig hane Flört Tror ändå att jag drar en gräns vid ca 10 månader. Vill ju inte heller riskera deras liv för bebbar!

Hur brukar det fungera med mushanar till utlån? Antar att det är honorna som får komma på besök hos hanen och inte tvärt om? Hur brukar ni göra?

Evelyn
0

Angående hanar till avel också. För att få en starkare tan-färg till blå bör man para med en blåbärande svart, om jag inte minns helt galet? och black tan kan man para med i princip vilken som helst, men helst med en annan tan för att få bättre tan-färg? och satin bör inte paras med satin då det kan ge dålig (gles?) päls?
Annat viktigt att tänka på när det gäller dessa färger? :)

Nikka
0

Min mus var nästan 9 månder när hon fick sin första kull (den kullen jag har idag) och hon klarade det galant. Hon mår bra idag, så även hennes barn! :)

amaira
0

Det där med tanfärg kan vara ganska knepigt. Avlar du en bra färgad tan med en blek tanfärg, är den bra tanfärgen borta för flera generationer framåt - har jag läst. Vet inte, vet bara att det är knepigt att behålla en bra tanfärg.

Avlar du en tan med en icke-tan gäller detsamma. Å andra sidan nedärvs bra eller "dålig" tanfärg separat, dvs även en icketan kan vara bärare av bra tanfärg. Har jag läst, jag vet inte.

Två bleka tan ger blektansungar… inte starkfärgsungar.

Sedan blekar dd-genen (dvs genen för blå färg) även rött litegrann. Så det är nästan omöjligt att få en bra blå mus med stark tan. Ju mörkare blå färg, desto mörkare tan kan musen få.

Blå är bra att avla med svart.

Det kan hända att två satin ger gles päls, men flertalet av mina satinparningar har inte gett detta (har hänt kanske ett par möss av alla de satinparningar jag gjort).

Däremot kan du få mindre storlek på dessa möss, men det behöver inte bli så heller.

Så som du bor, tror jag att du inte kan välja och vraka precis, mellan mushanar… Eller? Har du någon uppfödare, eller musägare, inom räckhåll?

Evelyn
0

Jo, att det är svårt att få fram en bra blå tan har jag förstått :) Funderar på att försöka mig på att avla fram en bra gen ändå, och bara avla på blå & svart med och utan tan. Tar givetvis ett par generationer innan man får en "ren" gen och förmodlingen ännu längre tid innan man får fram en bra tan färg med bra blå färg (om man ens någonsin lyckas!) Men jag vill ge det ett försök :)

Tänkte lägga störst fokus på blå och försöka para den blå honan med en blåbärande svart (tan?) hane. Hittar jag ingen sådan, eller om det finns tid att para båda honorna innan de blir 10 månader, så tänkte jag para black tan honan med en blå eller blå tan hane och börja där :)

Jag bor visserligen en bit norrut (beror på hur man ser det, enl. kartan bor jag mitt i landet ;)), men det hindrar ju inte mig från att ta mig söderut! Är ofta nere i huvudstaden och resan dit och hem går snabbt och smärtfritt med tåg eller buss. Musflickorna själva kommer ju från Lena Tysk (Vibys) och det var inga problem :) Så till Stockholm med omnejd är inga problem, och jag kan också ta mig längre norrut om det finns någon intressant pojke där! Så transporter ser jag inte som något problem. Frågan är bara vad det finns för muspojkar ute i landet ;)

amaira
0

Så roligt och spännande Evelyn!!! Skrattande

Ännu en uppfödare!! Heja! Låt mig (oss här) få följa med på resan! Seriös avel är sååå himla roligt!! Och intressant.

Evelyn
0

Ja, jag tror det kan bli riktigt spännande! Skrattande

Tyvärr vet jag inte om jag kommer kunna behålla många ur första/första kullarna då jag fortfarande bor hemma (letar efter eget boende). Har dock flera intresserade och i värsta fall får jag sälja dem till jobbet eller någon annan zooaffär i stan.

Jag hoppas dock hitta något eget snart, och gör jag det kan jag behålla hur många jag vill ;)

Kommer nog dock få läsa in mig mer på färgavel och dessutom vill jag ju också självklart att mössen ska ha ett bra temperament! 
Temperamentdelen har jag nog dock en bra grund till, tack vare Lena tysk :) Gäller att se till att det håller i sig bara!