Mus iFokus

Mus

Etiketteraveluppfödning
Läst 953 ggr
Binajis
0

Två dräktiga små damer

Hej!

Jag skrev för ett tag sedan en tråd angående dräktiga djuraffärsmöss. Mina två första honor var som tur var inte dräktiga utan bara lite… mulliga.

Evelyn här på iFokus skrev i samma tråd om två dräktiga små möss som levererats till djuraffären hon jobbar i. Dom är jag numer ägare av… :) Tog kontakt med Evelyn och det slutade med att jag for in och hämtade tjejerna (vi bor i samma kommun) och kom överrens med djuraffären att dom tar ungarna när dom är leveransklara.

Känns spännande och lite nervöst på samma gång. Har aldrig haft musungar och tjejerna är ju bara bebisar själva. Slukar all fakta jag kommer över och "Min mus får ungar" har jag läst både en och tre gånger.

Har lite frågor som någon vänlig själ, som jag vet det finns flera av här inne, kanske vill svara på;

1. Både Zari och Zita är runda om magarna. Hur långt kan det vara kvar? Är det skillnad när dom är så små själva (att magen syns tidigare)?

2. Tjejerna bor i samma bur, vill inte sära på dom. Dom har var sitt hus men dom sover i ett och samma. Dock har bara Zita bäddat. Om dom får ungar i var sitt hus… kommer dom bära varandras ungar imellan bona eller håller dom sig till sina? Dom kanske rent av lägger ungarna i samma hus??

3. OM dom nu lägger ungarna i samma hus så har jag väl kanske turen att dom inte får samtidigt… kan man märka de första ungarna på något sätt? Nagellack kan ju knappast vara bra att ha direkt mot huden. Eller växer dom så pass fort att man ser skillnad efter ett dygn t ex? Kanske beror det på antal också? Den första får fem och sedan får den andra tolv tre dagar efter. Då borde man väl se skillnad…?

Det blev ett långt inlägg med massa spekulationer. Kanske vill någon räta ut frågeteckena? Tack! :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

amaira
0

1. Går inte att svara på utan foto (och kanske inte då heller, men gissningarna kan bli bättre;-).

"Rund om magen" kan vara vad som helst. Men tittar jag i ditt andra inlägg, så hade damerna tydlig mage den 13:de, och det syntes väl att de var dräktiga (och inte bara "lite runda). Så du bör faktiskt få ungar från "närsomhelst" nu (till ett par dagar framåt). Gissar jag på.

Hur väl det syns, och hur mycket, kan bero på flera faktorer, t.ex.hur "tjock" musen är från början och hur många ungar det finns därinne.

2. Jag tror att de lägger ungarna i samma hus.

3. Och jag vet inte hur du ska se skillnad på dem. Kanske behöver du inte ens det? Om ungarna ändå ska tillbaka till djuraffären sedan, så spelar det ju egentligen ingen större roll.

Behåller du någon hona själv, så spelar det ju ändå ingen större roll om du inte vet exakt vem som är mamman.

Lycka till med ditt behjärtansvärda åtagande! Kyss

Binajis
0

Åh… men jag har räknat och de första tjejerna, Zufi och Zoya, ska ha gått 28 dagar iså fall. Och 28 dagar är väl ändå lite länge? När dom sträcker på sig så har dom inga gigantiska magar heller.

Ska försöka få kort på samtliga honor så ni får se och säga vad ni tror. Tre eller fyra dräktiga honor var inte vad jag hade tänkt mig.

Jag vill hemskt gärna kunna se skillnad på ungarna. Jag har ju uppfödning av kaniner och marsvin så jag är lite "skadad" och vill kunna veta föräldrardjuren osv. Det finns alltså inget sätt att märka dom första ungarna med? Det är klart det inte är hela världen om jag inte ser skillnad såklart… men det skulle helt klart vara skojjigt :)

Tack i alla fall för hjälpen, det var länge sedan man var sån nybörjare! Det är faktiskt ganska roligt :D

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

amaira
0

Nej, Zari och Zita var tydligt dräktiga den 13:de. Skrattande Det var Evelyn som skrev det i din andra tråd - som du själv påpekar här ovan. Flört

Zufi och Zoya är alldeles säkert inte dräktiga.

Jag vet inget sätt att märka dem med, när de är nyfödda, som fungerar. Annat än att du särar på tjejerna och låter dem bli mammor i var sin bur…

Jag förstår hur du menar, det är roligare att veta. Glad

Binajis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jaha, då är jag med… trodde du menade bilden som jag la in i den gamla tråden, på Zoya:)

Butikschefen var inte säker på att dom var med bebisar, men dom ser helt klart dräktiga ut. Dom har ju dom där små bulorna.Men frågan är ju hur långt det är kvar. På marsvin brukar man säga att man ser dräktiga magen vid ungefär 7 veckor. Det finns alltså inget sånt på möss?

Jag låter hellre ungarna mixas och hoppas att mitt otränade öga kan se någolunda skillnad än att sära på dom. Här följer iaf lite bilder på alla tre utom Zufi som låg och sov.

Först ut är Zoya :)

Binajis
0

Ren måste man vara!

Binajis
0

En dräktig Zari. Right? :)

Binajis
0

Och en dräktig Zita kan jag tro ;)

amaira
0

Mystiskt, vill jag kalla det.

Visst finns det en liten "bula" där. Men … det stämmer inte.

Möss är bara dräktiga 19 dagar. Det är inte ens tre veckor. När man kan se att honan är dräktig, kan vara lite olika, men ungefär en vecka före födsel kan jag börja skönja det.

Den 13:de var dessa möss "tydligt dräktiga". Är de dräktiga nu, finns det inte många ungar därinne. Och då borde det knappast ha synts "tydligt" en vecka tidigare! Det finns risk för att jag håller med butikschefen…

Kan bara säga som med de andra mössen. Du får veta inom några dagar, för det går fort när magen växer, du ser skillnad från dag till dag.

De ser i alla fall väldigt fina ut, dina möss!! Kyss Det syns att de är välskötta och att du tar väl hand om dem. Skrattande Pussa dem från mig.

Evelyn
0

Jag som tog emot dem på affären kan meddela att magen växt sedan jag såg dem Skrattande Bulan fanns där, fast inte så tydlig som på bilderna! Såg inget förrän jag lyfte upp dem och de sträckte ut sig ordentligt :)

amaira
0

#9. Intressant!  Evelyn, du som har estetisk bild&form-ögon har troligtvis ett extra öga, så du kan se sånt här. Skrattande

Binajis
0

#8 Men det är ju 5 dagar sedan. Så man kan säga att magen fortfarande har 3-5 dagar på sig att växa. Jag menar, dom är ju pyttesmå, så magen borde väl synas tidigare på dom då? Evelyn har ju som sagt ett bra öga och tyckte antagligen att dom var tydligt dräktiga medans butikschefen, som själv sa att hon inte är mycket för smådjur (förutom kaniner men det är ju irrelevant), tyckte inte att det var så tydligt.

Men ja, tiden lär ju visa… det är bara jag som är så förbannat otålig, som vid varje kull på diverse djur *ler*

Vad glad jag blir! Är så glad för mina små töser, tycker det är så himla kul att inreda och sedan se nyfikenheten hos dom… "vad är detta? Går det att äta? Klättra på…. eller krypa under?". Fast mitt nyårslöfte att sluta bita på naglarna är svårt att hålla. Zita äääälskar naglar. Mums!