Mus iFokus

Mus

Etiketteraveluppfödning
Läst 912 ggr
Deco
0

Rengöra vid kull?

Jag skulle egentligen behöva rengöra tjejernas bur nu, det luktar en del och var egentligen dags för flera dagar sen, men då upptäckte vi ju den oväntade kullen. Nu är de ju ungefär 1 vecka (tror vi). När vågar man rengöra? Alltså byta botten och bomaterial. Är det för tidigt att göra det nu i fall jag ställer tillbaka alla saker på samma ställe och så efteråt? Och kanske sparar en del av bomaterialet.

[Thiah]
0

Är bomaterialet smutsigt?? För dom kan hålla det riktigt rent där inne. Annars kan man byta bara det som är smutsigt och lämna det närmast ungarna.

Byta bottenmaterialet i buren borde dock inte vara problem. Man kan ju ta ut boet "helt" medan.

Deco
0

Bomaterialet ser iaf rent ut, men övriga buren är rätt sunkig nu.

Boet har ingen botten så det går inte att bara lyfta ur det, men man kanske kan lyfta över bo och bäddmaterialet från huset innan man tömmer resten och sen sätta tillbaka det där boet ska stå. Så luktar det ändå lite "som det ska"?

angelicato
0

Jag brukar bara rengöra runtom och låta utrymmet runtom ungarna vara ifred.

Vattnadal
0

#2 Det låter toppen, gör så!

När ungarna är en hel vecka brukar det inte vara problem att städa hela buren. Mewn är det unga stressade mammor kan det vara bra att vara försiktig.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Deco
0

Mammorna (vi tror att det är Tiva som är mamma men Tilly och Marion agerar extramammor på heltid *ler*) verkar inte stressade eller så. Jag rengjorde i går och än så länge har det då gått bra :) Jag gjorde så att jag behöll det mesta av bomaterialet, möblerade tillbaka precis som innan och eftersom inredningen är av trä så har det ju kvar deras doft också. Jag fick ungarna att somna i boet innan mammorna fick komma tillbaka och de var precis som de brukar efter att ha varit ur buren :)

Det börjar bli lite trångt i boet nu. Tilly och Marion sov i ett hörn i dag medan Tiva och ungarna låg i boet och hade det varmt och skönt *ler*