Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 775 ggr
Mymlan
0

Mycoplasma

Är det rätt att ha en mus med mycoplasma kvar är det inte humanare att ta bort den? än den hela tiden ska gå små fnysa trots medicinering. Nu fick han bara Baytril då veterinären tyckte vi kom in så snabbt med han så hon satte ej in Vibramycin (eller vad det nu hette) då det inte kom ut ngt från nosen då han nyser, bajset helt normalt, ej uttorkad och i mkt bra hull sa veterinären han var. Men ska kontakta henne igen och säga fnysandet har ej försvunnit men hans Rossel hör jag ej av.

Blir de 100% bra av medicinering? jag har 0 erfarenhet av detta.

Tro inte bara för jag ställde min undran ang humant att jag är sådan som hej vilt går och avlivar djur då de är sjuka etc.

Han får 0.2ml Baytril 1 ggr/dag.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

zimzon
0

Jag tycker att om man vet att ett djur inte mår bra och det inte går att göra något för att få djuret att må bättre så bör man avliva. Det är ju svårt att veta om de lider av det eller inte. Men jag tycker att det är bättre att avliva ett djur INNAN det börjar må dåligt än att vänta tills det verkligen lider.

Mymlan
0

Men jag har ju 0 erfarenhet av Mycoplasma därför måste jag fråga. För blir de 100% friska efter medicinering?

Muszimba
0

0,2 ml Baytril låter mycket för en mus. Hur mycket väger han? Av veterinären har jag fått recept på 0,05 ml då de har vägt strax under 50 gram.

Om de blir 100% friska efter behandling, vågar inte svara på det då det kan vara olika beroende på musens kondition. Men som sagt, vet ej.

zimzon
0

Jag har ingen erfarenhet när dte gäller möss, men en kanin på min skola rosslade jättemycket. Hon medicinerades och blev bra, men efter bara 2-3 månader så började hon rossla igen och då hjälpte inte medicinering utan det blev bara värre så hon fick avlivas.

Men det är nog ganska individuellt hur bra det hjälper.

Mymlan
0

Han är eng typad hon gissade på han väger 50 gram. Om dosen är skadlig så borde han vara död nu i så fall då han fått denna dos sedan i onsdags. Men detta är 0.2 ml räknat i en 1 ml spruta.

Mymlan
0

Mycoplasma är det ärftligt?

Lisaisa
0

Jag hade 1ml baytril per halv dl vatten, sen fick hon dricka så mycket hon ville varje dag, så exakt mängt per dag vet jag inte. Men frisk blev hon.

Vattnadal
0

0,2 ml kan inte bli mindre mängd om det är i en mindre spruta. 1 ml är alltid 1 ml, oavsett om det är i en liten spruta eller i en stor skål.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Mymlan
0

#8 jag menade att det är en 1 ml spruta jag använder. Jag vet ju inte om dosen är för stor jag litar på veterinären ska kunna räkna ut.

Vattnadal
0

#6 Dåligt immunförsvar är ärftligt, så på ett sätt kan man säga ja. Annars är det ju smittsamt, så får en mus det, är det oftast lika bra att medicinera alla.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Mymlan
0

Nu går han inte i nå rum där andra möss eller råttorna är i. Kanske lika bra ej avla alls på denna linje. Har ju hans bror + systrar.

maddemusen
0

Jag har haft råttor förrut och haft bäst resultat på de genom att kombinera  Bytril och Terramycin. Jaghar i regel gett dem längre tid än vad våra vetrinärer här nere har sagt. De flesta har då blivit bra, Iallafall inte visat symptom…Sedan har jag någon som fått återfall och fått en ny kur och sedan klarat sig ett tag men blivit dålig igen och jag har varit tvungen att ta bort råttan.

Mamman kan smitta bebisarna bla, så avla på, är nog inte en så god ide…..

Laika
0

Min Faye hann ju få en kull innan jag förstod att hon hade mycoplasma… Ungarna rosslade när de var små, men efter att vi haft Baytril i vattnet under en vecka eller så blev de helt symtomsfria… Mamman fick två kurer, men blev aldrig bättre, så vi avlivade henne eftersom hon annars skulle ha fått sitta ensam. Av ungarna i kullen är det bara minstingen som fått återfall… Ska försöka med en kur till när vi satt ihop henne med Henry (vars immunförsvar tog stryk av kastreringen).

maddemusen
0

Ja det är så där man vet inte vem som bär …Och man m,ärker det inte alltid förrän det blir en påfrestning…Så jäkla trist!

Grodan
0

Laika, är Henry en av Fayes ungar - som rosslade när han var liten?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Laika
0

Grodan: Nej, lillflickan är dotter till Henry och Faye. Henry har alltså bott ihop med Faye ett tag, och förmodligen blivit smittad då, men han visade inga symtom förrän efter kastreringen. Sedan vet jag inte om det kan vara något annat fel på den här lilla flickan, hon har alltid varit mindre än syskonen, lämnade boet sist och så. Visst är det en viss skillnad i storlek mellan föräldrarna, men även de övriga ungarna är relativt små, och att bara en skulle ha blivit så liten…

Mymlan
0

#16 veterinären sa stress, miljöombyte kan utlösa detta. Så jag tolkar det de kan bära på det latent. Vet dock inte om de kan vara friska smittbärare?

Laika
0

#17 Nej, det är ju inte direkt något man vill undersöka… Och för att kunna göra ett dylikt experiment skulle man ju behöva veta att musen som ska utsättas för den latenta bäraren har dåligt immunförsvar… Och hur vet man det om musen aldrig kommit i kontakt med mycoplasma?

Grodan
0

Allt rossel/luftvägsinfektion/andningsbesvär är inte mycoplasma!

Mycoplasma på möss är ofta känsligt för Tetracyklin (Vibramycin).

En bakterie som ger liknande besvär som mycoplasma är pasteurella. Pasteurella är känsligt för Baytril.

SÅ har du en mus/råtta som rosslar bör du medicinera med både Baytril och Vibramycin.

Smittar det? Ja!

Vilka blir sjuka? Djur med sämre immunförsvar, i dålig kondition av någon anledning (t ex annan sjukdom, ohyra, svält eller stress) etc.

Ska man hålla rosslande djur vid liv i en flock? Nej!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Laika
0

#19 Detta hade jag ingen aning om… Skulle det då kunna vara möjligt att mina möss har egentlig mycoplasma och skulle behöva Tetracyklin, och att småmössen blev friska av sig själv? Eller att Faye hade båda sjukdomarna, och smittade sina barn med pasteurella och Henry med mycoplasma?