Stora musboken
Boken om alla Sveriges vilda möss och råttor.
Visserligen en "barn- och ungdomsbok", men den lär vara förtjusande, och tydligen en verklig faktabok.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3486&a=858735
Jag beställer den idag. 

Ihhh, vad sött! Den ska jag önska mig i födelsedagspresent! Brukar få bokrea-böcker (fyller i början av mars, rätt perfekt när an gillar böcker), men nu vill jag ha en ny!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Har hört talas om den! Fått mkt bra recenssioner.
Väntar dock med spänning på DIN bok amaira! 
Jag har redan köpt den och blev inte besviken! Boken är också rikt illustrerad med fina teckningar.
Nu vet jag (genom boken) att det är små vattensorkar som har grävt upp delar av min tomt vid sommarstugan. Det får de, för det är en ren naturtomt.
Jag kom in på Mus.ifokus via länkar när jag hade sökt och läst om vilda musarter för några år sedan. Då fick jag se vilket fint jobb ni gör för tammössen, blev intresserad och sedan har jag hängt kvar.

Då ska jag beställa en oxå. orkar inte vänta, och har ju fått ett jobb, så jag har råd!
MVH Elin
Jag skulle tro att ni musexperter skulle vilja ha fler fakta om varje art och deras beteende än vad som finns i boken. Den är ju skriven för barn och ungdomar och är mer av en "igenkänningsbok" och fälthandbok där bilderna är en lika viktig del som texten.
Den som är ute i naturen eller bor på landet och ser arterna eller deras spår omkring sig kan lära sig lite mer och få reda på vilken liten filur det är man har sett. Den som mest vill läsa om djurens beteende för att jämföra med tammusen tycker kanske att det blir för magert.
Åh, jag dissar den verkligen inte. Jag vill gärna bläddra igenom den och titta på alla vackra bilder som jag hört så mkt om!

Jag vill ha alla musböcker, typ. Älskar fina bilder, gillar att spåra och försöka gissa vad det är för en som ätit på olika bär, bajsat här eller där osv.
Älskar möss, inte bara tama!
MVH Elin
#7. "Älskar fina bilder, gillar att spåra och försöka gissa vad det är för en som ätit på olika bär, bajsat här eller där osv.
Älskar möss, inte bara tama!"
Samma här!
Och en bra barn och/eller ungdomsbok kan faktiskt vara mycket givande på ett trevligt sätt. (Medan en trist "vuxenbok" som ska föreställa "fakta" kan jag uppleva som värdelös… )
Om boken känns för "enkel" för mig - men det tror jag faktiskt inte! - har jag barn som jag kan ge den vidare till.