Satin+Satin?
Kan man göra en sån parning?
Nånstans i bakhuvet ringer en varningklocka men kommer inte på vad det var som kan gå fel om nu nåt kan gå fel…
eller är det hamstrar jag tänker på 
Hamstrar får man inte para satin + satin .. (värför vet jag inte)
möss .. kan man para satin + satin .. men kan bli glesare päls då ..

#1 Ok tack. Hos hamstrar har jag för mig att fostren absorberas eller blir dödfödda… men det är inte nån risk hos möss då?

Parar man två satin-hamstrar så riskerar man att få hårlösa ungar. Oftast får de väldigt dålig och gles päls. Men inga dör eller någonting sådant, men det är förbjudet att göra en sådan parning enligt avelsreglerna. Vad som gäller hos mus får någon annan svara på.
Jag avlar satin + satin på mina möss. Det som händer är att flertalet av dem, blir lite mindre till storleken, ingenting annat.
Någon gång kan det hända att någon blir lite gleshårigare, men det är långt ifrån regel.
Jag avlar satin + satin, men ser till att ha icke-satin med i leken också. Samt ha ögonen öppna för vad som händer.
Enligt flera uppfödare "som kan mera", kan satin också ha lite sämre immunförsvar.

Ok. Om det var blandade kullar (satin och icke-satin) är det då mindre risk att dom blir små eller gleshåriga? Vet att hos både mina hanar och honor var pappa satin och mamma icke-satin. Av dom i hanarnas kull jag sett så var det ca 50/50. I honornas kulla var det sju tjejer varav fyra var satin och killarna var iaf två av fyra satin.
Ärvs satin ner på samma sätt som t ex dumbo-anlag hos råttor eller är det slumpen som avgör?
Skulle gärna vilja ha tips på nån bra sida om genetik så kan jag kanske klura ut iaf lite på egen hand