Burskötsel
hur ska man sköta musen och dens bur? hur mycket mat behöver man? vatten? städa buren? hjälp mig snälla är inte så bra på det här!
Musen sköter sig själv, men buren måste du rensa beroende på hur smutsig den blir. Har du en stor bur kan det gå längre tid, en liten kortare tid. Jag städar mitt akvarium på 90x40x45 var tredje vecka, och då är det fortfarande hyfsat rent.
Men när du rensar buren så kastar du allt bottenmaterial, tvättar ur buren och tvättar av alla leksaker, matskålar m.m. alternativt byter ut saker som toarullar, bomaterial m.m.
Vattnet ska helst bytas varje dag, och ska helst vara i en vattenflaska.
Mat behöver fyllas på istort sätt varje dag. Det ska alltid finnas fullt med mat och nyttig mat! Finns matråd här på sajten. Jag råder dig att inte köpa gnagarblandning från djuraffären, utan det bästa är att köpa egen mat från mataffärer och blanda ihop själv.

Säger som #1 musen sköter sig själv, men beroende på hur många du har i buren så lär du själv märka när du ska göra iordning buren och byta ströt.. Det märker du genom lukten.
Mat ska dom ha varje dag, skålen ska alltid ha mat i sog, släng gärna i ett salladsblad, morotsbit eller någonting liknande som dom gärna gillar att gnaga på! ;)
Lycka till! :)

ok tack! ni har hjälpt mig mycket! XD