Mus iFokus

Mus

Etikettfotografier
Läst 1272 ggr
amaira
0

Karmas söner.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en oundviklig fotosvit på de nyhemkomna grabbarna.

De är söta som socker - det är ju alla ungar. De är snälla, men jag är inte fan av "det engelska temperamentet" som jag kallar det.

Men de är bara fyra veckor (lite drygt) och nyligen flyttade, så vi får se vad det blir av det hela. Dessutom är de ju också välhanterade.

Just vid fyra veckor - tycker jag mig ha märkt - är muslingar som mest skygga. Det brukar släppa vid fem veckor igen.

Det är två rödögda vita, en större och en mindre.

Det är en svartögd vit - som dessutom har lite tickad päls, intressant!

Det är en (som jag tror blir) himalya, dvs rödögd ljusbeige med aning av pointer?

Och så är det min favorit (i färgen)! Svartögd fox i … "nougat-färg"?

Har ingen aning om vad det är/blir för färg. Kan det bli siames av honom?? Eller colourpoint? Kommer det pointer över huvud taget? Ingen blekaste aning!!

Eller är hen helt enkelt en extreme dilution-blekt chocolate/tan, dvs nogutat/fox, eller nåt sånt?? Det är vad jag hoppas på. (Colourpoint går också bra för all del).

Jag börjar med foton på honom.

amaira
0

amaira
0

På det här fotot, och en del av de andra, ser man hur näsborrarna har nåt "svart" kring sig.

De går på ett underlag kombinerat av torvströ och toa-lätt. Jag kommer omedelbart att byta bottenmaterial åt dem! Dammigt torvströ som de andas in, vill jag inte att de ska ha.

Det tycker jag är nackdelen med torv. antingen är det fuktigt, eller så blir det "damm". Det här såg inte bra ut, tycker jag.

amaira
0

De två rödögd vita. Den till vänster är lite mindre som synes, annars är de "likadana".

amaira
0

Sötnos…

amaira
0

… med torvströ i näsborrarna … (huvva!)

amaira
0

Svartögd vit.

På gång att putsa morrhåren. Skrattande

amaira
0

Här ser man att pälsen är tickad. Det ingår enstaka mörka hårstrån i den annars ljusa pälsen. Han måste alltså vara en väldans blekt agouti-variant.

amaira
0

Syns det bättre såhär?

amaira
0

En till.

amaira
0

Ja, den här bilden också.

amaira
0

Och så sista grabben, den jag tror är himalyan.

Elyria
0

Å, vad söta!

amaira
0

#12. Ja visst är de! Och möss gör sig också så otroligt bra på foton!

Ett till på himalyagrabben (eller vad han är).

amaira
0

En suddig och lite mörk bild på himalyan (? eller vad han är).

amaira
0

Sista på honom.

amaira
0

Och så en samlingsbild, där alla är med. Skrattande Sen är det slut på visningen.

Alla utom den mörka går att köpa, för den som är "seriös". Kyss

Pimu
0

oohh .. himalaya *dregglar* .. är alla korthåriga?

amaira
0

Nu ska jag gå och byta bottenmaterial.

axilur
0

Jag har ju bara haft toa-lätt som bottenmaterial till musarna? Och lite lite hö. Det ska ju gå bra? Obestämd

/Anneli

amaira
0

#19. Ja det är klart det går bra! Men jag hade torvströ i deras!! För att det tar bort "hanlukt". Det är torvstöet som är boven här.

Visst är de söta, dina grabbar axilur! Jag vill se foton på dina tjejer som du sparat!! Och även fler foton på Karma och Uforia.

axilur
0

Jaha, då är jag med! Cool

Det blir väldigt intressant att se vad det blir av alla färger. Jag har en vit tjej här som också ser tickad ut. Och en tjej som ser precis ut som nougat-foxen. Henne sparar jag. Sparar även en av de svartögda vita och ser vad det blir för något skoj.

Jag har drabbats av världens förkylning, men så fort jag orkar ska jag fota alla flickor!

Jag måste ju visa Karmas fula fläckar igen också. Skrikandes

/Anneli

Grodan
0

colorpoint

himalaya

bone (el väldigt ljus colorpoint)

siamese

(snabbt svar i kronologisk ordning, kan även vara "fel" behöver se dem IRL och klämma lite, pussa osv)

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

axilur
0

Wow vilken härlig blandning!

/Anneli

Grodan
0

mmm… men kan ju vara fel… hoppas jag får träffa dem imöra!

amaira
0

Oj, jag missade dig Pimu. Förlåt!

Ja, de är korthåriga, men de har långhår i stamtavlan.

De medtages för klapp-och-kläm ihop med kladdkakan imorgon…

amaira
0

Med en siamesunge, måste Karma ha en extreme dilution-gen c(e), och en himalya-gen c(h)!

(Extreme dilution vet jag ju, det är den andra som varit "joker".)

Varför har då inte hon pointer?

Men jag ska inte fråga så mycket … eller … asså …

Jag har egentligen hela tiden velat ha hennes gener på C-lokus till just detta c(e)c(h). Och antar att blekningarna med c(e) kan vara så variabla att pointer uteblir… eller … nått …

Gissar vildsint. Skäms

Grodan
0

ja, det är onekligen skumt… jag är inte så bra på alla c(e) varianter heller, tycker ju att det är en trasslig gen i sin linje med p-genen…

nä, pointer uteblir inte, men de kan faktiskt bli så pass ljusa att de är mkt svåra att uppfatta…

ta bara pew-honan som var en fox… hm… en omöjlighet, så hon var någon c(e)pp eller c(ch)pp tan-variant…

amaira
0

Resumé.

Himalyagrabben var så springig och nervig, att han var den förste som togs bort. De andra var ganska okej. (Ja, utifrån mig alltså, med mitt anti-engelsk-temperament Flört)

Nimbus (svartögd vit) har fått nya ägare och flyttat. De två albinohanarna är borttagna.

Kvar har jag Kalle Point, colourpointen. Han följer med upp till Elin i slutet på månaden, så får vi se om hon vill ha honom. Just nu går han faktiskt med en hona, vi får se om det blir något.

Jag kommer inte att ha kvar honom i längden, jag passar inte ihop med engelsktemperamentade möss. Om någon är intresserad så PM:a mig, jag vet ju inte om Elin är intresserad, och om inte så finns han kvar till salu.

Kolla vilka härliga bruna ögon han har! Svart pupill och brun iris.

Fox är han också.

amaira
0

axilur
0

Men Kalle Point, är det den mörkaste? Är den näst mörkaste borta?

/Anneli

amaira
0

"30 Rätt uppfattat.

Den näst mörka var himalya, och den mörkaste är colourpoint. De två rödögda vita var albinos enligt Grodan.

Karma bör ha C-generna c(e) och c, dvs en extreme dilution- och en albino-gen.

Jag vet inte (minns inte) vad du döpte honom till. Här blev det bara "Kalle Point" av Colour Point"  Obestämd.

axilur
0

Okej, då antar jag att de två rödögda vita honorna är albinos de med?
Men Nimbus kanske är bone? Vem har han flyttat till, någon som finns här? Om du/ni vill tala om det alltså. Roligt!

Hasard, men Kalle point var ju sött! Kyss
Undrar om han är ljusare än Harmoni eller om bilderna är olika bara.

/Anneli

Vattnadal
0

Ta gärna med Kalle hit, om ingen annan knycker honom före. Har hanar så det sprutar ändå, men är han kvar till dess, kanske han vill flytta hit!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

amaira
0

#32, Kunde du inte döpt honom till Henrik istället?  Då hade han fått heta Karl-Henrik Point, ett värdigt namn att uppbära för en mus.

Hasard-Kalle blir inte lika bra…  Oavsett namn får han ut och resa i slutet på månaden. Upp till Gävle alltså (och lite längre numera).

Svårt det där med namn. Det blir liksom vad det blir här. Det värsta namnet jag har just nu, är Revan Ökenräv - fantasin tog slut innan mössen tog slut.

Nimbus är bone, jag PMar dig.

axilur
0

Kalle-Hasse eller Hasse-Kalle, haha…

/Anneli

Grodan
0

Jag minns inte vilka två jag tyckte var lugnast, bara att Nimbus var den ena. Kanske var Kalle den andra?

Colorpoint är i a f en trevlig variant som borde avlas mer på. Skrattande

amaira
0

#36. Kalle var den andre.

Jag gillar honom faktiskt!! Lite för "springig" i min smak, men trevlig och social och kontaktsökande. Han bor i en stor öppen bur, och kommer självmant upp i handen när jag kommer, han är ingen rasselmus.

Tar med honom till Elin i morgon så får vi se om han får flytta - jag kommer nog att sakna honom lite… Men jag kan inte ha honom kvar i längden, det blir för många hanar här hemma.

Här kommer Kalle med sin mörka nos Glad

amaira
0

och sin vita söta mage

amaira
0

.

amaira
0

.

amaira
0

.

Pimu
0

.. men .. va jag har missat inlägg i denna tråd .. Förvånad

*synd* .. att himalaya grabben blev så .. "springig" .. skulle knyckt honom innan .. Tungan ute

.. men .. Kalle point är juh oxå farligt snygg .. Cool

Fairytail
0

Gud vilken vacker skara med pojkar! Kyss

Grodan
0

#43 ja, såg det nu också… de gör sig mkt bra på foto