Pälslängd och funktion?
Jag sålde nyligen några långhåriga möss (nåja, inte särskilt långhåriga i de här kretsarna, men köparen tyckte i alla fall att de var långhåriga) till en tjej som föder upp till ormmat. Hon berättade att hon hade mössen i ett uthus i ett stort terrarium som hon fyllde med jord och där mössen själv fick konstruera sina bon bäst de ville.
Kom senare att tänka på ifall hon hade någon baktanke med det hela, som att de långhåriga mössen skulle klara av kylan bättre? Någon som vet hur olika pälstyper hanterar kyla? Borde inte det naturligt korthåriga hålla värmen bäst? Jag menar det är väl tätast?

ush varför sålde du möss till en sån för?
Sorry, det bara gör ont i hjärtat på mig av tanken att se en orm äta upp en musing
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/
Undrar det samma, varför sälja till en sådan?

Ja några möss lär väl ormarna äta vare sig jag säljer till henne eller inte… Jag skulle ju inte sälja mina små direkt till ormmat, men deras framtida ungar som jag aldrig kommer att få se har jag inga särskilda känslor för. Känns ju lika elakt att kulla bort små stackare, men det är det ju tänkt att man måste kunna göra om man ska föda upp…
Jag menade inte att de skulle bli ormmat. Jag menar varför sälja till någon som håller mössen under sådana förhållanden. Hon lär säkert massproducera också och låta honorna få kull på kull på kull tills de stupar.
Jag kan sälja möss som skall användas i ormmatsavel och inte själva bli ormmat, bara jag vet att de får ett hyfsat bra liv. Gärna ser jag att de möss som skall ges till orm avlivas humant innan, men jag kan inte påverka detta mer (innan lagen om att djur som skall tjäna föda till andra djur skall vara avlivade innan träder i kraft) än att jag inte tillåter några Morakullor att bli levande ormmat.
Men, observera, att jag aldrig säljer sådana djur som är så bra att jag kan behålla dem själv!

Hon sa i alla fall att hon inte låter dem få fler kullar än "vad som är humant". Hon höll en hane med femton honor åt gången, sa hon, så jag förmodar att hon har något rotationssytem åt honorna…
Och mina djur är ganska långt ifrån att Grodan skulle vilja ha dem…
åh, nämen jag menade inte så Laika… jag menar väl bara att riktigt bra möss med tanke på linje, temperament och hälsa vill jag sälja till seriösa hem eller kan lika gärna behålla… nu är det ju inte för lätt att sälja möss i Sverige, men om jag kunde välja så skulle jag givetvis välja att sälja till sällskap i första hand, dock är jag ibland glad att kunna sälja möss som jag inte vill behålla och då "gör det inte så mycket" om de kommer att producera ungar som blir mat till ormar - så länge de själva inte blir föda till ormar.

Nej jag kommer förmodligen också att ställa högre krav på köpare när jag väl har några möss jag kan vara stolt över… Men det kommer att kräva en hel del arbete. Är väl bland annat därför jag inte gått med i SVEMUS än, jag tycker inte att jag är tillräckligt seriös.
Fast jag kan säga att du borde bli medlem där på en gång och sen registrera kullarna du får nu och på så vis starta en linje. Man behöver ju inte bara följa en linje som redan finns och om man startar en ny där man själv har lite koll på bakgrunden går det alltid att ordna bra stamtavlor längre fram. Inger sker över en natt men ju fortare du registrerar dina möss desto fortare går utveckling framåt.
Så tänker jag iaf. Jag har koll på mina honor nu som jag dock inte har jätte koll på deras bakgrund. Jag tänker ändå registrera deras kullar och kanske även dem för att kunna starta just en bra linje. Mina hanar har jag dock mer koll på eftersom de är äldre och allihopa tror jag har stamtavla. Jo det har de. Fick tänka efter där en stund. Om man gillar temprament, färg, hårlag och har en hum om deras förfäders hälsa minst en generation bakåt tycker inte jag alls att det är fel att försöka med en bra linje. Men det är ju alltid bra om åttminstone man har lite hum iaf annars kanske det blir massa arbete helt i onödan. Jag har mest gått på tempramenten på mina tidigare kullar men försöker nu även sätta mig in i färggenetiken. Och på sikt så kommer jag frsöka ställa mer krav på mina avelsdjur alltså typ, färg, hårlag, temprament, och hälsa. Dock kommer jag nog alltid tycka temprament och hälsa är viktigaste hos möss som jag föder upp. Ingen vill ha en sjuk eller en agressiv mus. Desto fler kanske vill ha en dålig tan om den har ett underbart temprament så det är tanken i första hand helt enkelt.
Så ge inte upp och tala inte om för dig själv att du är oseriös. Någon gång ska ju vara den första grodan, vattnadal och alla andra seriösa uppfödare började ju också någonstans eller hur? 
Bra skrivet! Hurra för dig, calista!

Jaa… Jag får väl överväga det då. Kanske i början av nästa år? Jag kanske inte behöver registrera mössen som jag skäms allra mest för då. Det är ju förmodligen inte dem jag ska sälja i första hand…
Hej!
Blir bara lite förvirrad av din fråga. Har själv zebramöss och ödlor i samma rum men det skulle aldrig falla mig in att ge ödlorna en enda musugne. Vad syftar din fråga till egentligen (ursäkta mig), men att de blir ormmat är väl ganska så säkert eftersom köparen har 15! honor ihop med en hane. Eller var problemet att mössen skulle frysa!? Förstår inte riktigt problemställnigen…
Hoppas på svar
Marcus5

#12 Ja jag kom att tänka på att hon kanske antog att de långhåriga mössen skulle frysa mindre än korthåriga möss… Och undrade ifall någon visste om det stämmer. Det där med att hon födde upp till ormmat tog jag väl mest med för att förklara varför hon har sina möss i ett uthus…
Hej igen!
Hade inte läst dina inlägg tillräckligt noga tydligen. Nu måste jag bara få fråga: Är denna inställning till mössen den rådande i Mus i Fokus, i så fall blir jag en kortlivad medlem!!!
Här näms: "möss jag skäms över" eller " tills jag har möss som jag kan vara stolt över"!!!
Vad är detta???
Jag har fått en kull zebramöss, men att se mamman ta hand om dessa små varelser gjorde mig både ödmjuk, stolt och abslolut inte något jag skulle skämmas för! Jag är däremot stolt att deras mamma brydde sig så mycket och tog hand om dem på bästa sätt.

Nej, det är nog bara jag… Har råkat ut för en massa mycoplasma och en av mina mustjejer piskade helt oprovocerat med svansen åt min pojkvän (när han bara gick förbi) för ett par dagar sedan.
Jag har ju läst det mesta här och vet att jag är hemsk som föder upp på djuraffärsmöss… Jag hade ju inga planer på att ta mer än en kull innan jag hamnade här. Jag vill naturligtvis skaffa nya, bättre avelsmöss också, men har inte lyckats hitta något som passar.

Jag tycker väl som de flesta musägare om mina möss, rent subjektivt då. De är söta och intressanta och roliga. Men samtidigt skäms jag för att jag tycker om dessa möss som inte direkt bryr sig om mig och som försöker gnaga på mina fingrar. Som bråkar med varann och som blir sjuka…
Känns ofta som att alla andra har dessa perfekta, jättetama möss…
Hej igen Laika!
Ok! Då förstår jag precis. Varför inte börja med frimärken i stället!
MVH
Marcus5

Förlåt!
Jag ska nog gå och lugna ner mig lite någon annanstans… Har bara gått runt och känt såhär så länge… Vägt varje ord för att ni inte ska börja tycka illa om mig. Gjort mitt bästa för att ta igen allt som jag missat i början. Suck.
Öh…? Börja med frimärken istället?
Laika är klarsynt och medveten - både om sina egna och sina djurs fel och brister - sådana människor behövs verkligen i djurvärlden.
Jag tycker själv att jag har lyckats förmedla min oerhört stora kärlek till möss här på mus-ifokus genom mina inlägg och Artiklar och skulle absolut inte påstå att min syn på möss är mat till andra djur. Dock är jag precis som Laika klarsynt och medveten. Jag vet att musens naturliga nisch är mat till diverse rovdjur, jag vet också att folk föder upp möss enbart för att mata sina rovdjur med. Under mina 10 första år som mus-och råttuppfödare jobbade jag hårt för att förbättra dessa djurs status och visade upp mig runt om i landet med montern "Råttor och möss - inte bara rovdjursmat!".
Den montern gav upphov till mycket bråk och det var ju egentligen inte mitt syfte så jag fick tänka om. Rovdjur måste ju faktiskt också äta. Så jag kunde sänka mina krav, rovdjur i fångenskap skall inte få levande möss och råttor att äta - man ska först avliva dem på snabbt, humant och numera även lagligt sätt. Istället för att provocera och ha fördomar jobbade jag (och gör fortfarande) för att sprida fakta om korrekt skötsel.
Genom åren som musuppfödare med många kullar per år blev jag även tvungen att inse att jag inte kunde behålla alla osålda möss själv utan fick sänka kraven på köparna lite utan att för den skull bryta mot min egen eller SVEMUS etik. Jag slåss hela tiden med "att inte sätta djur till världen som jag inte kan ge ett bra hem" samt med att försöka sälja mina möss. Som jag skrev förut, konkurrensen är hård - det är SVÅRT att sälja möss - och detta kämpar jag också med, utan att vilja minska storleken på min uppfödning.
Till huvudfrågan: om långhår klarar kyla bättre än korthår?
Tja, det har jag faktiskt aldrig tagit reda på om just den längre pälsen skulle skydda dem mer. Däremot VET jag att möss klarar en hel del bara de har varmt i buren - kompisar, hus och bäddmaterial.
Jag hade mina möss i ett oisolerat garage-rum mina första 10 år som uppfödare och det kunde krypa ner till 10-14 grader, det var kallt på cement/betonggolvet och de oisolerade väggarna, men jag upplevde ALDRIG att mina möss frös och jag hade mest långhår. De satt däremot aldrig ensamma - inte ens hanarna.
MEN jag har märkt att mina långhår alltid är väldigt VARMA!!! Många brukar även säga det om mina möss - att de är så varma… Längre än så har jag inte funderat på det, men jag tror faktiskt att möss klarar kyla bättre än exempelvis råttor (som inte tål att vara lång tid i miljö kallare än 20 grader).
Däremot drag och drastiska temperaturväxlingar - nej, det tål inte många djur!
Hej!
Ja, man kan ju hoppas att mössen avlivas först men det tvivlar jag på. Har köpt döda möss till mina ödlor men dessa äter de inte, så det blir insekter i stället.
Marcus5