Åkelllo möss..
Är det någon som vet hur de är?? Friska sjuka arga glada snälla dumma
??
De kan vara supertrevliga faktiskt och ha jättebra temperament, men hälsa och immunförsvar, ja, det kan det vara lite si och så med. Hanarna är ofta dominanta och kan inte bo i flock med andra hanar.

Mina (fyra) Åkellomöss har varit extremt mysiga och gosiga och snälla och trevliga =) Det är faktiskt något som de avlat lite på medvetet om jag inte minns fel. När jag var i djuraffär pysslade jag lite med mössen för de var så gosiga. Har inte sett morrhårsätande på Åkellomöss.
De negativa sakerna då.
Hälsan är inte på topp. Två av mina hade kraftig Rossel efter bara ett par veckor. De andra två däremot hade inget Rossel men den ena fick (juver)tumör. Fick avliva henne vid 1 år och 3 månaders ålder. Hennes syster fick inga tumörer men dog av ålder när hon var endast 1 år och 4 månader. Men hon som fick tumör tyckte jag verkligen om, hon var en stor favorit. Jag tog en kull på henne (innan tumören dök upp) och har tre av ungarna kvar. Tyvärr har de flesta dött redan (de föddes i januari 2005) trots att hanen hade långlivad släkt. Ett stort plus är att hanarna jag behöll ur kullen har bott ihop fredligt hela sitt liv. Två av honorna jag behöll är något av de bästa möss jag någonsin haft. Nu använde jag en hane med väldokumenterad bakgrund så hans gener hjälpte ju till en hel del…
Och till slut: räkna med löss.

vad är åkellomöss för något ?? :p
#5 Åkello är en grossist som säljer djur, tillbehör och djurmat.
jaha .. okej :p
Theriss, du har haft oerhörd tur. Jag tycker dina möss som vann när jag dömde i Göteborg var fantastiska, om de är undan en Åkellohona så är det verkligen tur.
Jag har haft både bra och dåliga möss från Åkello, så jag tror det är väldigt blandat. Men det är viktigt att påpeka att bara för att möss är uppfödda till ormmat, uppfödda på zoo, säljs på zoo eller dyligt betyder INTE att de har dåligt temperament - vilket dock är vanligt med andra djur.
Jag har haft många möss från Åkello. De har varit helt underbara i temperamentet (men jag har sett Åkello-möss i zooaffären som inte varit trevliga men de har jag ju då inte köpt.)
Däremot har de ofta fått tumörer tidigt. Nu av de sista har jag ett par som dött vid bara några månaders ålder, utan att ha visat några sjukdomssymtom innan.

Ok!
Hur vet man att det är Åkellomöss man stöter på i djuraffären? =P
//Lina

Man frågar var de tar sina möss ifrån
Imazoo är en annan sådan stor grossist…
Tycker det är svårt att hitta möss över huvud taget i djuraffärer här i Stockholm visserligen… Men Theriss' möss såg så fina ut lite längre upp i tråden här, så nyfikenheten väcktes. =)
//Lina
jag vet jag har letat på massor av zoo affärer men bara hittat vita möss… men jag köpte av folk här istället
#8 Ja jag tror också att jag hade mycket tur med den kullen, faktiskt. Kunde lika gärna gått åt pipan.
Men tror inte jag kommer köpa fler möss från djuraffär, pga av livslängden och tumörer och så. Känns mycket säkrare att köpa möss man vet bakgrunden på.
De tre honor jag behöll från Åkellohonan (den till vänster har ett BP2 och den till höger har ett BP1)