Vad vet vi om labmusstammar?
Det finns så många stammar av möss till laboratorier. I Sverige har staten lagsatt att labdjur inte får komma ut till allmänheten, spännande nog. Trots det så finns massor med möss från lab, eller som härstammar från lab bland oss vanliga folk.
Nåja, vad vet vi om labmusstammar då? Vad vet du? Vet du något? Ja, skriv då i den här tråden.
Tusan också, vet inte i vilken kategori tråden skall vara…
Vad jag fått höra så är det inte alls olagligt för labb djur att tas ut till allmänheten?
Jag har kompisar som jobbar på karolinska och de får ta med djur hem. Men vet inte om det är chefen eller lagen som de lyssnar på.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
De får inte komma ut i naturen, det är det.
/Anneli
Hur kommer det sig Axilur? Är det för att dom bär på nått eller för att dom "saknar" nått?
#3 För att inte "rubba" naturen fick jag som svar, men det förstår jag inte hur det skulle kunna göra? För labbmöss lever i en extremt steril miljö och har ibland nästan helt utslaget immunförsvar och skulle förmodligen dö direkt, och/eller bli föda till ett annat djur, och då är väl ingen större skada skedd? Men det kanske handlar om stora mängder, jag vet inte?
Jag vet att de har s.k "multicutters" i ventilerna så att ingen ev rymling tar sig ut, eller något djur utifrån tar sig in. Det är stora roterande supervassa blad som snurrar i en väldigt hög fart.
/Anneli
hm.. ibland vet man ju inte vad dom tänker på :D
EN labbmus kostar mer än den bästa travhästen.
/Anneli

Anledningen till att inte labbmössen ska komma utanför laboratorierna är att vissa är avlade med speciella genuppsättningar för att passa just vissa försök osv.
Ett exempel är att ska dom mössen användas till att göra försök på nån diabetes medicin så gör det en hel stan som får diabetes i ung ålder för dom ska passa precis till endamålet.
Även om det är en helt frisk stam så är reglerna att det är labbdjur och dom som inte används ska avlivas och även när dom har används klart i försöken så ska dom oxå avlivas.
Sedan finns det ju folk som undgår regler överallt..och även på labb.
Och en labbmus kostar inte mer än en travhäst…priset ligger mellan 500-1500 kr/st beroende på vad det är för variant.
//Malin
Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.
#7 Priset är vad jag har hört.
Du svarade inte på varför de inte får komma ut i naturen. Smiter en mus och hamnar på golvet eller ja, utanför buren bara, så avlivas den direkt. Men varför får de inte komma ut i naturen?
/Anneli

Varför är labbmöss dyrare????
Självklart förstår jag dilemmat med labbmöss. Spännande tråd hursom hellst

den bästa travhästen skulle gå på lätt över 1 miljon.
Kan ta ett exempel, en god vän till mig köpte en kanonbra och välmeriterad travare. Hon är absolut inte bäst men kostade ändå 750 000 kr..
Jag tvivlar starkt på att en labbmus kostar så mkt! haha
när jag jobbade på KIs försöksdjursavdelning så köpte dem in möss för mellan 200 kr-2000 kr. Priset berodde på vad mössen hade för genuppsättning samt vad de hade avlats för.. Precis som malin säger :)

Om du läser det jag skrev innan som görs det speciella stammar med tex genuppsättningar,även linjer som är så gott som sjukdomsfria..och massa andra saker.
DET kostar en hel del att framställa och göra,och dom föds upp under väldigt strikta förhållande,därför blir dom så dyra.
//Malin
Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

#11 ahha, tack för svaret, ibland är man trög har säkert något med min egen genuppsättning
Intressant tråd är det iaf :D
Pris på labmöss. Det varierar ju väldigt mycket beroende på vilken stam det är. Tendensen är på vanliga stammar (som används till vanlig forskning) att ju äldre djuren är desto dyrare är de!
Vanliga stammar är exempelvis NMRI, CBA, A/J, DBA, C57BL/6J, NZB.

Väldigt intressant artikel om labmöss. I kanin avel inavlar man för att få reda på om det finns defekter som bettfel etc i sina gener detta med labmöss är ju mycket mer utstuderat och gör generna väldigt rena.
Skulle vara spännande att se vad som skulle hända om man tillför nya gener dvs utavlar på en mus som i hundra generationen invalats, borde kunna ge väldigt spännande resultat. Ett perfekt sätt att kartlägga sina egna gener eller????
Är en total nybörjare på möss som tycker att detta är väldig spännande med genetik och särskilt när det blir så extremt som stamar på labmöss!

Kan bara tänka mig om vissa stammar och speciella genuppsättningar på möss skulle hamna i den vanliga tammusaveln.
Vilket skräckscenario..
En bra travhäst kostar en hel del, men alla dessa travhästar som "blir över" (här kan vi tala om "kullning"), kostar inte många kronor.
En "överbliven" travare kan du få för mellan 0 - 5000:- som ridhäst. Jag har själv blivit erbjuden att få en travare, som annars skulle avlivas. De sökte desperat någon som ville ha den. (jag ville inte, men den fick en ägare)
Labbmöss är extremt special-avlade. De är först och främst inavlade, helt och hållet. Syskonparning i generation efter generation, tills alla mössen i en stam har exakt samma genuppsättning. Försök med det ni, utan att era möss dör ut.
Sedan är många av dem helt enkelt genmanipulerade! Och genmanipulerade möss vill vi väl knappast ha utsläppta i naturen, vill vi?
Med genmanipulerade menas alltså att de har fått insatt gener från andra djur i sin egen genuppsättning, för att passa vissa specifika forskningsändamål.

Men du sa ju "en bra travhäst", det får iaf mig att tänka på en riktigt bra och önskvärd travare.. sådana kostar inte bara 0-5000 kr..
alla linjer är ej inavlade, men många är det helt klart..
Och visst är många genmanipulerade också, det är ju försöksdjur och forskning vi pratar om.
Just pga dessa anledningar bör de ej komma ut i naturen men ej heller ut i vanliga tammus-aveln!
Tex. diabetes-möss. Feta små möss som är mer lika hamstrar än möss. så feta att de inte ens kan röra sig, bara ligger där.
Och dessa gener är tydligen så starka att det är reccessivt hos dem stammarna.. (finns alltså bara på sådant avlade stammar)..
Men tänk om vi skulle få ut en sådan gen ut bland tammus-aveln..
Samma sak hos extremt cancerogena stammar..
Det finns också en stam som endast ger grovt missbildade avkommor..
finns mkt mkt mer också såklart, men dessa är några värstingar jag kom och tänka på nu..