Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 779 ggr
MP160
0

Introduktion, när?

Yäz, 3 musar ska ju hämtas på lördag, så jag har läst det jag hittat ang introduktion, men jag blev osäker på när jag ska introducera dom för varandra. Ska jag vänta tills på söndagen, eller kan jag börja redan på lördagen? Isf, när på lördagen? På kvällen eller direkt när vi kommer hem?

Hade tänkt sätta dom två töserna från axilur i den lilla spelosburen sålänge och access från amaira i den stora petboxen jag har, som de två töserna suttit i på hemvägen. Kan jag ha henne där, även om det kommer dofta från dom andra två i den? Eller ska jag ha henne kvar i den lite mindre petboxen som hon spenderar hemresan i?

Vill göra risken för gnabb, tjafs och stress så liten som möjligt därav alla frågor. Hoppas ni inte tröttnar på mig och mitt första-gången-frågande. Oskyldig

[Thiah]
0

Jag undrar lite om detta jag med. Man borde väl hålla dem i karantän men när de kommer från en pålitligt källa som inte har några sjukdomar måste man ändå ha dem så?? och är det absolut 6 veckor eller mindre?

MP160
0

Jadu, den frågan tål också en funderare.. Komplicerat det här. Tyst

[Thiah]
0

Bra att du startade tråden så jag får hänge på och vi båda får svar =D

MP160
0

Huhu, kom nu små musproffs å hjälp oss! >:D *nä jag är inte hetsig ikväll, inte allsOskyldig*

[Thiah]
0

hahahhahha

Honolulu
0

Jag kan ju inte heller så mycket om ihopsättning…men jag kan berätta hur jag gjorde när jag introducerade Windie och Rosie som kommer från Amaira. Antagligen inte "rätt" men det funkade för oss Flört

När sötnosarna kom hem till oss fick dom bo en en dunabur. Ordentligt skurad men ändå använd av andra möss innan. Dom fick vara ifred första dagen och undersöka och kolla in sitt nya hem.

Dessa gullemöss var ju redan när vi fick dom otroligt nyfikna och tama så dom ville gärna komma upp och kolla resten av det nya stället dom kommit till…

Efetr det hade vi dom uppe hos oss i soffan osv några dagar. Därefter lät vi Smulan komma ut på bordet och i soffan efter att småtjejerna varit ute för att få kolla lukt och sånt, vilket hon tyckte var väldigt spännande!  Efter ytterligare två dar fick alla tre komma ut tillsammans. Så höll vi på några dagar och det gick jättebra. Verkade som Smulan saknat kompisar och tvättade och tog hand om dom små :)

Eftersom jag har öppna burar här hemma var jag lite orolig i början eftersom småttingarna inte hade gått i öppen bur än… men jag kopplade ihop deras duna med Smulans 200 liters akvarium med ett galler och lät dom sen själva välja vilken bur dom ville vara i. Självklart har jag vart noga med att verkligen kolla så inte Smulan varit elak i buren men hon har varit jättesnäll!

Nu far allihopa av och an mellan burarna även om dom små oftast är i det stora akvariet (det finns ju så mycket roliga saker däri :)) och Smulan smyger gärnaundan i dunaburen och sover när dom små blir för jobbiga :) Hon är ju faktiskt en dam i sina bästa år (1 år & 3 månader) och det kräver ju mycket skönhetssömn för att vara så söt som hon är ;)

Men som sagt det är ju bara mitt sätt… Gud va jag babblar…

MP160
0

Åh vad häftigt, har du också öppna burar? :o

Mysigt sätt, långsamt å bra, önskar jag kunde göra så, men har ju bara en extrabur och en lite större petbox, känns lite trångt för längre än ett dygn i den.. Har visserligen en mindre gallerbur också som visserligen är lite större än petboxen, men där kan hon nog smita genom gallret, annars hade man kunnat ta den.. Gah

[Thiah]
0

Öppna burar "is the shits" ;) Jag ÄLSKAR att man bara kan stoppa ner näsan (och ja hela skallen) utan att öppna någonting eller ha plast/glas/galler i vägen.

Men din stil låter bra honolulu. :D tack

MP160
0

Hörnini, har sökt runt lite ang petboxar här, å vissa har haft sina pojkmöss i en lika stor petbox som min största under någon vecka eller så verkar det som, så det är kanske inte så farligt att ha henne bo i den några dagar? den är ca 37x24x24 cm. But still, ska jag börja låta dom träffas på lördagen eller på söndagen? Tyst

amaira
0

#6. Skrattande Kyss

MP160. Jag skulle göra så här med de tre, som du alla får på en gång på lördag.

De är unga möss, och de får både ut och resa och flytta till nytt hem. Det kommer att vara lite omvälvande för dem. Att bråka ligger inte högt på topplistan för dem då.

Någon karantän för dessa möss sinsemellan, tror jag knappast behövs, jag skulle inte bry mig om det.

Jag skulle helt resolut sätta dem i samma Transportbur, så får de ty sig till varandra under resan och i all förändring. Väl hemma skulle jag fortsätta likadant och sätta dem alla i samma bur.

Det skulle förvåna mig mycket om det blev något bråk!!

Kanske lite längre fram, när de börjar känna sig hemma, att de börjar göra upp lite om vem som är högst i rang, och då kan det förekomma lite pip. Men blir det inget värre, så är det hela klappat och klart. Skrattande

Ha en extrabur (petboxen t.ex) i beredskap om det mot förmodan skulle bli bråk som någon verkar fara illa av. Om det händer så dela dem, och så återkommer du på forumet och så tar vi fortsättningen då, om det behövs.

Det kommer att gå bra!! Kyss Kram.

UlrikaD
0

Jag har absolut INGEN erfarenhet av att sätta ihop möss. Men undrar om de fungerar som tex chinchillor. Den allra bästa tidpunkten att sätta ihop ett chillapar är när man har varit på utställning. Massa nya dofter, ljud, olika händelser, många som klappar på dem. När de kommer hem är de jättetrötta och vill bara sova. Man sätter ihop två som inte satt ihop innan, de tittar bara på varandra och somnar. Sen dagen efter är det som om att de orkade ju inte bråka igår, varför skulle de bråka idag.

MP160
0

#10 Okej, tack så mycket amaira! Jag trodde det skulle bli mycket svårare än så, men icke. Gud vad bra, tack igen! Kyss

MP160
0

Musarna små är hemma nu och det har gått bra. Kyss Lite pip hit å dit men nu sover dom i en liten klump i ett rör alla tre. Har varken fotat dom eller kommit på smeknamn, men det kommer väl efter ett tag. Mor lilla envisas med att nån ska heta astrid, taha.
Vart himla paff över den fina pälsen, den är sjukt mjuk och glansig och slät å allt, gisses så fina! mina zoomöss är ju inte direkt fula i pälsen då, men det var lite häftigt. Tungan ute Så söta å snälla hela högen, men lite fega av sig sen dom kom in i stora buren. I petboxen så vare rätt fram å hoppa upp i handen efter lite nosande och kännande. Himla häftigt att dom var så frammåt. Men det kommer nog tillbaka när dom känner sig lite mer hemma. :]

Tack igen axilur och amaira! KyssSkrattande

axilur
0

Vad roligt att det gått bra!

Mamma Karma är en fegis också, så de har ju det lite i blodet. Men här hemma har alla ungar alltid kommit fram efter en stund och nosat och klättrat på handen när jag har varit där inne och bökat lite. Har ett relativt stort terrarium också (ca 80x50x60) men de har ändå varit nyfikna. Har jag haft dem i en "leklåda", på bordet eller så, så har hela högen stått på baktassarna och väntat på en hand att klättra på. Glad

Jag hoppas att det fortsätter gå bra nu! Ser fram emot bilder framöver!

/Anneli

MP160
0

Var och pillade lite nyss när mamma ville hälsa på dom å jösses vilket race det vart, haha! Alla 3 klättrade upp i gallertaket när vi öppnade å ville lixom inte sluta klättra utan dom skulle upp på väggen å på kanten och på Vattenflaskan å på oss, så nu äre full rulle och massa spring såfort man öppnar. Mamma vart lite stressad när dom inte slutade att springa runt dock, men så äre ju med bebbar, dom är lite poppiga. Gah dom är så söta! Skrattande

Bilder utlovas såfort jag känner att jag kan släppa dom på skrivbordet utan att dom ploppar iväg, eller när jag får nått skarpt foto överhuvudtaget. Oskyldig

axilur
0

Oj, jag tror att de är så rejsiga för att det är nytt. När jag gjorde om i buren blev det en jäääkla fart på dem alla, men de lugnar ner sig sedan. Jag kan nästan garantera att du kan ha mina tjejer på bordet redan nu utan att det händer något. Här har ingen tippat ner på golvet eller så när jag har haft dem på bordet. Glad

/Anneli

MP160
0

Okej, då provar jag nog lite senare eller imorrn, så får vi se :]

Grodan
0

Att hålla nya möss avskilda, i så kallad karantän, är bara nödvändigt om de nya mössen inte har samma bakterieflora och man vill vänta ut ev smittor eller ev behandla de nya mot något om de inte är fullt friska.

Som jag förstod det kom de nya mössen från ställen med samma bakterieflora och då är avskildhet inte nödvändig.

Avskildhet är bra att ta till då du köper möss från djuraffär, annat land, uppfödare du inte köpt möss från tidigare osv. Man kan då planera så att man köper in ex två honor så att en slipper sitta ensam i avskildhet, eftersom det bör röra sig om minst 5 veckor.

Jag kör alltid med avskildhet för nya djur.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

amaira
0

Access tillhör inte mina bästa "björndalsmöss" och har inte den sortens temperamantet jag söker själv. Med lite tid och tålamod tror jag i alla fall att hon blir bra. 

Om du inte är nöjd med tiden, så får du faktiskt byta (när jag fått någon "riktig" björndalsmus jag kan erbjuda).

När man köper möss från mig, får man också lämna tillbaks dem inom en månad och få pengarna tillbaka. Känn dig för ordentligt att det blir bra för dig och stämmer för dig. Men jag tror det kommer att bli bra med och för er alla.

Har ju haft hanen Kalle Point ett tag (från axilur), och han var lite nervig i början, men blev riktigt trevlig. Han har hos mig bott i en stor öppen bur, och kom fram när jag ropade på honom, och även upp i handen. Han var/är engelsktypig-temperamentig, men inte rasselmus som Karma.

Kalle har förresten flyttat hem till Elin Vattnadal. Skrattande

MP160
0

#19 Jag måste erkänna att jag är kär i Access/Assi (självklart dom små snöflingorna också!), så jag tror inte att ett byte kommer bli aktuellt. Men vad säger man, tack ändå! Kyss

amaira
0

Underbart MP. Muskärlek är den största kärleken. Kyss

Grodan
0

pävvisen är jag lite kär i, men det är bara internet-foto-kär… Flört

MP160
0

Haha Kyss

Grodan
0

jag är väldigt förtjust i pävv kh… Skrattande ska avla på typ… vita… mums… så hojta till om hon vill delta i pävvisavel

MP160
0

Jag har också blivit lite pewgalen känns det som. Jag som inte äns gillade röda ögon för bara några månader sen haha. o.O

förmodligen får nog du hojta till igen, mitt minne är inte så långvarit om det borde vara. Flört