Mus iFokus

Mus

Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 269 ggr
Marcus5
0

Färger och hårlag

Hej!

Har en nybörjarfråga som jag hoppas att någon kan svara på.

Är lite sugen att skaffa möss och då texel. Om jag parar en brun och en svart, får jag både bruna och svarta bebisar eller kan det bli mixat på en och samma mus. Bör man i så fall hålla sig till en färg.

Vet att det finns trådar med genetik i forumet, men det är så mycket så jag tänkte sätta mig in i allt senare. Det är ju en hel vetenskap.

Tacksam för svar!

MVH

Marcus5

Beckah82
0

Börja med att skaffa en mus (eller två) och läs på och lär och känn efter hur det är att ha den/de mössen och fundera på avel som steg nummer 2 är mitt råd :-)

Var sak har sin tid. Katekesen har sin tid och ostkaka sin tid sa Emils kloka mamma.

Marcus5
0

OK. Tar till mig!Glad

Tack för svaret!

Marcus5

amaira
0

Om du parar en brun och en svart så får du inte fläckiga möss.

Hur tänkte du dig "mixat"? Svart och brunfläckiga? Eller tänker du på tan? Det vill säga svarta med brun mage?

Tanfärgen - brunrödfärgad mage - är en egen gen, och den är dessutom dominant. Så vill du ha den färgen, behöver du en mus som redan ser så ut. Ryggen kan ha vilken färg som helst.

Om du sedan får svarta och/eller bruna möss ur en svart-brun korsning, beror på mössens stamtavla bakåt. Möss (ja, vi alla förstås Flört) har ju två gener för varje anlag. Om det ena anlaget är dominant, och det andra recessivt, så syns bara det dominanta, medan det recessiva kan ärvas vidare och synas i nästa generation (beroende på partnerns anlag).

Om du parar en renavlad svart, dvs en svart med dubbla anlag för svart, med en renavlad "brun" … beror det på om du menar chocolate-brun eller agouti-brun.

Svart chocolate ger endast svarta ungar, som alla bär på ett svart anlag och ett chocolateanlag, chocolaten syns inte (recessiv). Deras ungar i sin tur får både chocolate och svart.

Om du parar en renavlad svart med en renavlad agouti, får du endast agouti i första generationen, men de bär alla på ett anlag för svart, som kan visa sig i nästa generation.

Du kan också para en svart och en chocolate med många olika färg-gener i härstamningen, och få så kallade "regnbågskullar".

Om du vill hålla dig till en färg, beror på vad du vill ha, helt enkelt. Vill du arbeta med en renavlad färgavel, är det förstås bra att hålla sig till en färg.

Men det finns också vissa färger som aldrig kan avla rent, där gäller det att passa ihop bra färger så man får fram de bästa egenskaperna som man önskar.

Låter det krångligt? Flört Det är inte så farligt. Men det är KUL!!! Lärorikt och stimulerande att hålla på med. Och hela tiden finns "mera att lära" (det är vad jag kallar för "stimulerande").

Har du fått svar? smilie

Marcus5
0

Hej!

Tack för ett klart, och för mig så gott som begripligt svarSkrattande.

Vad jag menade med mixade var att om jag parar en svart med en brun t ex, så kanske det blir en "sunkig" brunfärgad, som alltså inte har en bra brun färg. Eller så får jag en svart med bruna fläckar (är det sådanan ungar som kallas regnbågsungar?)

Läste i går kväll Gerodians "Planerad avel på mus" och hoppas jag ska förstå så småningom, men som sagt det är en hel liten vetenskap.

MVH

Marcus5

Bellona
0

regnbågsskull brukar det kallas när det är så mkt gener inblandade att det dyker upp lite allt möjligt i en kull. oftast brukar de färgerna som dyker upp vara ganska dåliga då pga gensoppan men inte alltid.

sätt dig och kika lite på genetiska beteckningar för färger till att börja med på svemus hemsida. det är en bra start.

gener som är dominanta skrivs med stora bokstäver. om samma saker gäller för möss som med råttor så finns det två grunder. Agouti och Svart. Agouti är AA, agouti som bär på gener ur den svarta gruppen är Aa. Svart är aa. sen är alla de andra formerna nedblekta varianter av dessa. parar du en AA med en aa får du ungar som är Aa.  AA/Aa =tickat, agoutigruppen. aa=otickat, svarta gruppen

De gener som inte är dominanta behöver finnas hos båda föräldrarna för att de ska visa sig hos ungarna. Parar du tex black (aa) och chocolate (aabb) och den svarta inte bär på chocolate och inga andra gener är inblandade så återgår färgerna till det ursprungliga. i detta fall black då svart är det ursprungliga i den otickade gruppen. de blir black men är chocolatebärare. parar du sedan dessa svarta med en chocolate så kan chocolate dyka upp igen.

(observera att det är utifrån råttor jag pladdrar och dte kanske inte stämmer hos möss :) )

Marcus5
0

Tack för svar!

Jag får som sagt sätta mig och läsa på!Glad

amaira
0

#4 " Vad jag menade med mixade var att om jag parar en svart med en brun t ex, så kanske det blir en "sunkig" brunfärgad, som alltså inte har en bra brun färg. Eller så får jag en svart med bruna fläckar (är det sådanan ungar som kallas regnbågsungar?) "

Inte så dumt tänkt. Jo, färgerna påverkar varandra lite grann. Dock olika beroende på vilka färger det gäller. Vissa inte alls, medan andra förändrar färgen helt till en tredje färg.

Har man en renavlad svart stam, parar man inte gärna ut med brun (choklad, än mindre med agouti - jag vet inte vilken du tänker dig när du säger "brun", det är väldigt stor skillnad på agouti och choklad) Jag pratar om choklad-brun.

Vill man ha svart, kan choklad ge lite "sunkig" svart färg, om man är petnoga.

Medan man ibland gärna parar ut choklad med svart för att få mörkare (=bättre) färg på chokladen.

Hoppas jag skriver (och förstår) rätt själv nu…

Regnbågskullar är precis som Bellona skriver, en väldig massa olika gener inblandade, som ger en stor mängd variationer hos musungarna. Då får man inte exempelvis bara svarta eller bara bruna ungar i en kull, Utan kanske svarta, bruna, vita, blå, osv. Det vill säga, varje mus-unge representerar en färg i regnbågen. Flört

Alltså, musarnas regnbåge förstås. Den är lite annorlunda färgad än våran, vi ser ju i färg på ett annat vis! (obs: skämt, eftersom möss inte har färgseende).