Ohyra?
Jag var i djuraffären för ett tag sen och upplevde att mössen betedde sig lite konstigt. De ryckte och hoppade okontrollerat. De var ganska många möss i samma bur och de var unga. lekte dem eller var det ohyra som kliade?
jag har haft möss förut men känner inte igen beteendet.
// jonna
Jag hoppas att de var unga och busiga och lekte. 

känner du igen beteendet och tycker det verkar normalt? eller tycker du man borde avstå från att inhandla en av dessa sötnosar ?
Jag råder dig att söka upp en uppfödare vare sig dom mössen du tittade på har ohyra eller inte faktiskt.
Jag har ett gäng zoomöss, varav 3 tjejer ska avlivas pga Rossel som återkommit 3 ggr och så har jag två pojkar som fått ohyra igen nu vilket dom hade när jag fick med mig dom hem. Tjejerna var mina första möss och är endast 6 månader nu och ska redan tas bort. Usch jag vill inte äns tänka på det.
Fast jag säger inte att ALLA zoomöss är i dåligt skick, för det finns dom affärer som tar väl hand om sina djur, men jag tycker ändå att uppfödare är ett bra mycket säkrare kort. Plus att mössen du får då oftast redan är tama och tycker mycket om människor. 
Lycka till! 

jo precis jag vet, och jag vill helst skaffa från uppfödare. jag har bara lite problem att hitta aktiva uppfödare här nere. jag bor i blekinge. transport går ju att ordna ibland med det är lite omständigt. men jag ska försöka avstå från zoodjur .
Har för mig att det finns en lista på uppfödare här nånstans, ska kolla!
Jag har en Zoomus som är i bra skick och en som har någon slags rossen (inte smittat någon annan dock)…. bah..det är sjukt att Zoomöss ska vara så "dåliga" egentlige.

ja vad snällt :)
http://mus.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=43ec42df-99a1-4b19-8e08-5849df66fc12
hittade inte listan, men en tråd. 
#6 ja, man tycker det. Tycker att zooaffärer ska sluta sälja levande djur. Eller iaf behöva ha tillstånd att sälja djur och då ska dom kollas upp NOGA NOGA av experter iaf ett par gånger om året tycker jag. Och personalen ska utbildas om djuren och deras behov och veta vad dom håller på med och gå ut med rätt information osv.

tack så mycket :) jag ska avvakta lite o se, förhoppningsvis löser det sej snart och jag kan få hem välskapta honor med fint temperament :)
håller med mp160 djuraffärerna ska kollas noga och sen tycker jag inte att grossistföretag ska förekomma. de har ingen koll på vad de avlar fram :/ läskigt!
Ja jag håller med om det ni båda säger..
Jag vet att de flesta här inne är emot inköp av zoomöss.
Men jag har köpit zoomöss flera gånger, och de har inte varit några problem som märks. Någon fick en tumör runt ett års ålder. Men det är ju gaanska vanligt.
O på tal om ohyr ( speciellt från zoomöss? ) så vette fan. När jag köpte en mus från en "uppfödare" ( vet ej om hon är registrerad uppfödare ) så började jag få problem med mössen..
Men till din fråga, så kanske de bara sprang runt o lekte, de kanske var i popcorns åldern?
Jag har haft prolem med 50% av mina djurbutisk köpta möss men samtidigt var det mina andra som fick tumörer samt dog av "sjukdom"….

jag tror inte man ska generalisera, som någon sa tidigare i tråden, det finns bra djuraffärer och dåliga precis som det finns bra och dåliga uppfödare men innan man handlar från djuraffär tycker jag att man är skyldig att ta reda på om djuren kommer från grossist som bara är ute efter att tjäna pengar. Isf gör man inte djuren en tjänst genom att köpa dom utan man gynnar bara fortsatt "produktion". man kan också se ganska tydligt ifall en djuraffär är bra. ex vis har bra djuraffärer inte gnagare och fåglar i samma rum.
Håller med digZooapan. Men det är ibland svårt att se om dom inte hållet måttet. Vet att mina kommer från dam och har settt hur dom bodde i djuraffären men sen fick jag ändå hem sjuka möss…..
Krav på någon sorts utbilding för längre anställda eller ansvarigs tror jah på

ja det tror jag med på :) asså jag är sjukt sugen på musisar nu =)