Amalia tumör
Nu när jag städade hos mina musflickor så såg jag att min lilla Amalia har fått en tumör, den är inte stor så jag hoppas att den växer väldigt sakta så att jag får ha Amalia kvar ett tag till. Amalia är ur min första kull, tjuvparningen mellan Una & Heike. Amalia blev 1 år nu i höstas i oktober så hon är ju inte så himla gammal än.
Nej, vad hemskt! En av mina tidigare hamstrar fick en tumör under hakan när han blev till åren, det var runt 2-års ålder och han avled tyvärr en/två dagar efteråt.. Hoppas att hon klarar av att leva med den i minst ett år till :)
/ Emma
Väldigt söt liten mus :) så hemskt att dom ska få tumörer.
Jag håller tassar och tår för att hon ska få leva länge :)
Sååå sorgliget med alla dessa tumörer som möss har fallenhet för att få. Beklagar verkligen.
Det är ju det sorgliga med möss, att de inte blir så gamla och att vi bara får ha dessa ljuvliga små personligheter så kort tid. Man hoppas på två år (vilket är en kort tid det också) men alltför ofta blir det bara ett år.
(Så idén att avla på livslängd, är ju verkligen befogad. Fast jag har inte gjort det, det är så oerhört mycket att prioritera ändå.)
Tumörer tycker jag på nått sätt är tristast. Min älskade Fiona fick ju det och hon fastnade tillslut i toapappers rör med sin stora tumör men hon hade ju så gott humör att det var svårt att ta bort henne :(
Juvertumörer orsakas av virus, så detta kan man försöka förebygga faktiskt.

Hur då, jag vet att på hundar & katter förebygger man sådant genom att kastrera djuren men det blir väll lite för pilligt att göra det på möss??
Min flicka hade det på högra bakbenet. :/

håller med , det är så tråkigt med dessa förbannade tumörer. Och det är så svårt att bestämma att ta bort sin älskade musling när den är så pigg och äter o allt. De 3 möss jag har haft fick allihop tumörer :/
Mm.. man avlivar ju på ett sätt en frisk mus som ändå är sjuk…

Ja usch va tråkigt det är! Min Smulan har oxå en tumör på höger bakben. Hon är pigg och äter bra men det börjar bli dags att ta bort henne snart för den börjar bli stor nu… verkligen trist! 

Men hoppas på att Amalias tumör växer sakta!