Material från skogen?
Hur gör ni som tar in pinnar och dylikt ifrån skogen till era möss? hur gör man med parasiter och så?
Skrubbar pinnar (modell tjockare) med varmt vatten, låter dem ligga i blöt sen torkar jag dem över elementet..
Resten bara plockar jag in. Ser till att det är torrt men sen struntar jag i resten :D Mossa och blåbärs/lingon ris är otroligt populärt.. Sen har jag tagit ormbunkar som blivit bruna och satt in. Mössen har gillat det :D
#1 Är du inte rädd för smittor? jag har aldrig tagit in ngt utifrån ännu så jag vet inte alls. Bara köpt fasligt dyra rötter 
njaee..det har gått bra hittils.. :D
*putt*
Hoppas på fler tips?
Det jag tänker mest på, som rent farligt, är sorkviruset.
Jag vet inte så mycket om det, men jag tror att det
a. finns hos skogssorkarna
b. viruset finns främst i Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Jämtlands län. I alla fall är det här som människor bivit smittade.
Skogssorkar är främst marklevande, men är också bra klättrare (till skillnad från exempelvis ängs- och åkersork). Som höres på namnet håller de främst till i skogsmark.
Själv tar jag in kvistar och grenar till mina möss. Mossa också. Funderar lite om olika kvalster, och även virus och annat från fåglar. Men hittills har det gått bra, och jag vet tydligen "för lite" för att vara rädd. 
Men om jag vill ta in pinnar och grenar? vad bör jag göra då? koka dem eller tvätta dom i varmt vatten? Sprita dom?

Jag brukar lägga dem i riktigt hett vatten i badkaret och eventuellt även ha såpa i vattnet. Sedan sköljer jag det ordentligt efteråt och sist är det minst 24 timmars torktid för att vara på säkra sidan att det är torrt.