Slutat äta sin mat.
Hejsan, jag har ett problem, min mus Cherry har slutat äta, eller slutat äta den maten hon åt innan iallafall.
Jag hade två möss ifrån början, men hennes syster dog nu för någon månad sen.
Cherry var väldigt fet innan, men efter att hennes syster dog så blev hon smalare och smalare, jag märkte att hon inte åt det från sin matskål. Nu har vi börjat ge henne lite andra saker, som tex. gröt, som hon älskar!
Innan så var hon också väldigt blyg, ville knappt komma upp till en och så. Men nu så är hon väldigt stirrig, såfort man börjar prata med henne så kommer hon, hon rör sig mycket osv.
Kan detta ha något att göra med att hon känner sig ensam och vill ha sällskap eller något? Första gången som jag har möss, så jag har ingen aning om vad jag ska göra!
Hon har också börjat klia sig väldigt mycket.
hjälp?
Hon kanske saknar sällskap?Honor ska inte bo själva…
Eller om hon kliar sig kanske hon har ohyra?

Anledningen till att hon inte äter tror jag kan vara att hon är deppig efter syrrans bortgång. eftersom möss är flockdjur så sörjer dom. men äter hon gröten ? ge henne det hon äter men ha fortfarande hennes gamla mat tror jag. det kanske går över så hon börjar äta som vanligt igen. men håll koll på henne så hon får i sej tillräckligt. Hur gammal är hon ? du kanske borde skaffa en kompis till henne.
kliar hon sig mycket?! .. så har hon ohyra .. mata me gott o nyttigt .. besök veterinär ..
Hej, och välkommen hit. 
Om en av två möss dött nyligen, och den andra blivit "hängig" och/eller slutar äta, misstänker jag någon smittsam sjukdom.
Om hon kliar sig finns det troligtvis kvalster/ohyra. Det är ganska vanligt hos möss om man skaffar från zoo, eller från någon icke-seriös uppfödare. Medicin mot detta finns inte receptfritt, utan fås enbart av vetrinär.
Du skulle nog behöva ta din mus till vetrinär.
Om dina möss har någon bakterie eller virus som gör dem sjuka, kommer en eventuell ny mus också att bli smittad.
Leta reda på en bra vetrinär som kan möss, eller avvakta en stund.
Berätta hur det går!!
Måste passa på att fråga en sak. När en mus har ohyra när musen precis kommit hem (alltså "nyinköpt") och man sedan behandlar detta och musen blir bra i några månader, men sen får ohyra igen, beror det på miljön i buren eller är det nått som bara kan "ploppa upp" av sig själv?
#5 Även alla andra möss måste behandlas, ohyrans sprids vid kontakt, via dig du är ju med händerna i den smittades bur sedan ner till nästa bur..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#6 Jo, det är jag medveten om, men har hållt karantän här hemma så jag spritar händerna och är noga med att inget förs vidare mellan burarna vare sig dom har nått eller inte. Men så det kan alltså inte bara dyka upp plötsligt även om man är noga med att inte föra det vidare och buren hålls ren?

hon är gammal, så jag tänkte att det kanske inte är så smart att köpa en ny kompis till henne?
Innan hennes syster dog så pickade hon på Cherry så jag tror inte att det är ohyra, men jag vet inte, och hon har till och med fått finare päls.
hon äter gröt, ägg och pannkakor, men hon äter inte sitt torrfoder längre.

putt
vad ger du henne för torrfoder då?
har du kollat att hennes tänder växer korrekt? om hon bara vill ha mjuk föda indikerar ju det på att hon kanske har tandproblem…