Mus iFokus

Mus

Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 459 ggr
MarieB
0

A(y) uppträder recessivt?

En fråga till:

Jag utgår ifrån att jag har (diverse varianter?) av dominant gula möss. Men likväl händer det gång på gång att möss inom stammen som inte föds gula, och som sedan paras med andra icke gula inom stammen, får gula ungar. Det tycks alltså uppträda som ett recessivt anlag. Någon som har några ideér eller förklaring om detta? Kan det finnas anlag som undertrycker/modifierar/blockerar den gula färgen?

Jag undrar också lite över fetman. De flesta har nog lätt för att bli feta, men jag har då och då haft gula möss som inte blir feta och som är en slankare och ibland något mindre typ.

När jag säger gul menar jag alltså de röda ;), alla sorter ifrån mycket mörka till jätteljusa, sotade eller klara, tecknade eller inte (för alla fenotyperna är representerade i situationerna nämnda ovan).

Grodan
0

har du varianter av c-lokuset så kan de "dölja" det röda anlaget i form av vit, himalaya, cream, bone, beige etc

sedan finns även en recessiv gul/röd färgvariant, men jag vet inte hur du skulle fått tag i den då… den finns inte överallt i världen, mig veterligen

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

amaira
0

Med "sotade" menar du också sable förstår jag.

Sedan finns de beiga (cream) baserade på A(y) genen. Alltså röda med t.ex. chinchilla- eller extreme dilution-genen och andra gener som bleker rött i olika grader. Där ser man inte det röda. Dessa blekningar kan jag inget om.

Vilka färger har det varit på de icke-röda som fått röda ungar?

Och du Marie, visst är det spännande och roligt att tränga in i genetikens fantastiska värld!!

amaira
0

Nu hann Grodan före - för jag var och duschade emellan Förvånad att jag skrev och att jag skickade. (För jag ville ha med bilden.) Skrattande

Noddyn
0

A^y är den högsta dominanten i a-locus, den är aldrig recessiv.

Om man får gula/röd (hurdana gula? svart eller röda ögon?) möss från icke-röd föräldrar (vilja färger har dom?), kan det inte vara A^y, utan hellre e - recessiv röd.

Man kan få "gula" A^y möss från en svart ögd vit mus, om den är en A^y/* + c^e/*,  A^y/* c^ch/c^e eller A^y/* c^e/c^h.

MarieB
0

Kan jag få en kopp gensoppa, tack Skrattande Ja, genetik är väldigt spännande! Jag har alltid haft ett visst intresse, men mest för genetik och sjukdomar (därmed inte sagt att jag kan något, är bara intresserad Flört). Det är första gången jag intresserar mig lite mer för ren färglära.

Så dessvärre har jag inte heller dokumenterat vilka färger som föräldrarna varit som fått gula barn. Det är alltså frågan om en massa olika sorters färger och nyanser; omöjligt att komma ihåg alla dessa kombinationer och i synnerhet som jag inte ens vet vad färgerna kallas.

När jag tittar runt på nätet på foton av möss så tycker jag att jag haft det mesta i färgväg faktiskt (bara sett på "ytan" naturligtvis), och en massa nyanser därimellan förstås eftersom jag inte renavlar på färg på det viset. Dock har jag inte haft ex. tan. Men sable har jag garanterat haft, och jag har haft röda och svarta ögon på olika färger (alla de rödögda varianter som jag sett listade på nätet tror jag faktiskt, med undantag av rödögd vit som jag inte kan skilja ifrån albino).

Nu har jag tänkt att jag ska försöka dokumentera färgerna i några kommande kullar, kanske särskilt då när/om jag börjar få lite fler djur igen. Måste börja ta kullar snart nu, för annars kommer stammen att dö ut.

Jag vet dock att jag har två stycken gula just nu som kommer ifrån icke-gula föräldrar. Jag har kvar pappan men tror de två honorna från den buren är "utrensade". Återkommer när jag kollat.

MarieB
0

Jag måste bara säga att det är otroligt egentligen vad mycket anlag som kan dölja sig i en mus. Att det kunde bli så mycket varianter av de fem oansenliga möss jag köpte i djuraffären. Jag minns dem fem som om det vore igår; eftersom de var först var de också älskade sällskapsmöss även fast jag gjorde mitt bästa att se dem som foderdjur :).

MarieB
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är de två ungarna tillsammans med sin brun-vitfläckiga far, han har lite långhår och är satin.

Jag vet inte om de är kullsyskon (en avelsgrupp består av en hane och två honor). Som jag misstänkte så har jag inte honorna kvar. Honorna var systrar, den ena satin den andra vanlig, båda korthår. De hade viss antydan till vita tecken och var en relativt ljus silvrig, grå färg, svarta ögon. Har försökt hitta ett foto av någon liknande mus, men inte riktigt lyckats. Det som påminner mest är kanske det som kallas dove på Svemus hemsida.

MarieB
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

.

MarieB
0

Satt och funderade lite mer. Jag har ju haft väldigt mycket av kraftigt nedblekta varianter av möss. Tycker de är vackra så har tidigare selekterat en hel del för det (men de är inte alltid så sunda). Kan det ändå kan vara så att även de här som jag tyckte var silvergråaktiga (väldigt ljusa, nästan med ett lätt beiged/rosa inslag blandad med en ljus grå ton) var något sorts c-lokus variant av en A(y)- baserad färg?

Jag förmodar att testparningar framöver är enda sättet att få klarhet. Recessiv gul låter intressant. Finns det uppfödare i Sverige eller Europa som har några sådana? Kanske via labb-stammar?

amaira
0

#9 "Kan det ändå kan vara så att även de här som jag tyckte var silvergråaktiga (väldigt ljusa, nästan med ett lätt beiged/rosa inslag blandad med en ljus grå ton) var något sorts c-lokus variant av en A(y)- baserad färg?"

Det är vad jag tror. Den recessiva gula tror jag inte finns i Sverige, dessutom ser den lite annorlunda ut i färgen, särskilt som ung - efter vad jag har förstått av vad jag läst. Men jag har aldrig sett någon, och jag kan inget om den heller. Fundersam

Har svårt att tro att du skulle ha fått både recessiv gul och dominant yellow på en gång, då när du köpte dina första möss…

amaira
0

Glömde! Säga att det är förskräckligt söta möss du har, och den gula-vita är ju verkligt sanslöst bedårande Kyss.

[TomasH]
0

Recessiv-röd (kallades tydligen e här ovan), finns i bl.a. Tyskland. Tag kontakt med nån där och importera, vet ja!

MarieB
0

Tomas, känner mig faktiskt riktigt sugen på att importera några om det inte är alltför besvärligt (och dyrt). Satt och letade efter tyska mussidor men hittade just inget. Kan du tipsa om vart man ska vända sig?

[TomasH]
0

Jättetrevliga Nadine i Berlin har http://www.spooners-sunshine.de/uzf.htm

Hon har tidigare importerat djur från Sverige, tror jag. Hennes mail är dine@spooners-sunshine.de

Grodan
0

Men det kanske är dumt att blanda recessiv och dominant röd i en linje?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MarieB
0

Tack Tomas :). Dessvärre verkar det inte helt lätt att få några gula. Längst ned står det:

"Leider wird es in absehbarer Zeit so gut wie keine Abgabetiere dieser Farbe geben (ausgenommen evtl.
  aus der Zucht genommene ältere Tiere), da die wenigen Tiere alle in meiner oder anderen Zuchten
  verbleiben, um einen gesunden und vitalen Stamm aufzubauen."

Verkar som om de behåller det mesta för att få igång en bra stam. Om jag tolkar det rätt kan man kanske få äldre djur (min tyska är usel nu för tiden, men med lite hjälp från Babelfish så… ;)). Värt att skriva och fråga i alla fall :).

MarieB
0

#15 ja det hade ju inte varit någon större poäng att ha en blandad linje. Om jag får tag på några så hade jag tänkt ha en separat linje.