Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 661 ggr
calista
0

Mus biten i ögat :'(

Gråter3 möss har rymt i från en bur där taket är av plastgaller hur man nu ska säga. Trodde absolut inte det var möjligt att det kunde gnaga sig ut därifrån. Hur som helst hade en av mössen gjort ett hål där i taket Jag hade 4 möss i den buren. 3 stycken var borta. Och det var blod utanför dörren där deras bur stod. Brukar alltid vara stängt där så de måste ha smitit under dörren. Och min katt hade iaf fått tag i en såg jag i går hon va i ett hörn i vardagsrummet. Han hade bitit henne bredvid ögat Förvånad Så hon var alldeles blodig. Hon kröp direkt upp i min hand. Gråter Stackars liten. Det var massa blod på golvet för att komma från en liten mus. I dag är det inget blod kvar alls runt ögat och det ser alldeles normalt ut. Det kan inte bli någon infektion i det och hur gör man rent när det är så nära ögat?

Alldeles nyss så hittade jag mus nummer 2 som satt på samma ställe där jag hittade den andra. Hon kröp också direkt upp i min hand. Henne är det värre med, hon har också blivit biten i ögat Förvånad Vad är sannolikheten att katten biter både mössen endast i var sitt öga och ingen annanstans? Jag ser knappt om hon har ögat kvar eftersom det är massa levratblod över det och jag vet inte hur jag ska får bort det. Hon är ju rädd den lilla så hon vill inte sitta still. Tror ni hon får bort det själv? Och hur ska man göra sen läker det ihop av sig själv eller ska man göra rent med något? Är så läskigt när det är i ögonen. En mus är fortfarande borta och jag vet inte om hon är bakom kaminen eller något för vi hade letade möss i över 6 timmar utan att hitta någon. Hoppas verkligen inte katten tagit henne Gråter Mina små tussar. Jag har lust att slå ihjäl katten. Han är ond Ledsen Och jag vet att det är kattens instinkt så det är ju egentligen inte hans fel. Men jag blir så ledsen. Att han gör illa mina tussar så där. Och jag hoppas verkligen att de klarar sig. Hon som jag hittade i går verkar helt brajag kan hålla i henne, hon piper inte eller något utan springer omkring som vanligt, nästan iaf. För det jag sett nu är att båda två som varit ute och blivit tagna av katten har krökta ryggar. Kan katten lekt med dem så de blivit så? Och i så fall lider de av det? Hemskt det här. Hoppas verkligen att de blir bättre. De piper inte eller verkar ha ont när jag tar i dem iaf. eller klappar dem. Nu måste jag gå och försöka hitta den sista mustösen.

Mymlan
0

För kunna se hur det ser ut så tvätta med koksalt. Ta sedan de till veterinären. Är ögat borta så syr veterinären igen ögonlocket, sedan får du ställa dig frågan om det är ett värdigt liv. Nu klarar de sig bra med ett öga. Haft en Japanese chin vi opererade bort ett öga på, hon levde full gott liv med ett öga. Visserligen skillnad på djur. Låt veterinären kolla så de inte har andra skador..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

calista
0

Ja men det är just det med koksaltet som är problemet. Kan man verkligen tvätta med det om ögat är kvar? Kan det inte skada ögat i så fall?

Och det är klart djur kan leva utan ett öga om de klarar sig och inte lider av några smärtor. Det andra ögat är ju fullt friskt. Och hon verkar ju må bra nu förutom att hon är lite stressad och så klart väldigt skrämd. Men hon verkar redan ha lugnat ner sig. Hoppas verkligen att de inte får några infektioner.

Grodan
0

Jag tycker du ska ringa en veterinär för att få korrekt svar på vad du ska göra, för jag vet faktiskt inte. Ska man tvätta?

De kan ju även fått kattens långa klor i ögonen!

Mitt tips är att ge mössen extra nyttig mat: kokta sojabönor med ärtor, majs, grönkål och lax. Ärtor innehåller zink som är bra för immunförsvaret. Majs innehåller essentiella aminosyror som är bra för uppbyggnad av celler etc tillsammans med sojabönor utgör de fullständigt dagsbehov av essentiella aminosyror. Grönkål innehåller massor med C-vitamin som är bra för immunförsvar och läkning etc. Lax innehåller omega-3 och omega-6 fettsyror som är bra för hud och läkning.

Du kan ersätta lax med kallpressad linfröolja, sojabönor o majs med lever eller annan inälvsmat.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

calista
0

Jag ringer direkt i morgon. Hoppas bara att det ser bättre ut ändå så de inte blir sjuka eller något.

Katt ihop med möss är inte den bästa situationen. Och absolut inte en elak katt. Han har varit så sen han vi fick honom. Vill nästan aldrig gosa utan bara bitas. När man går upp på morronen springer han och ska bita en i fötterna. Han är över året så han är inte direkt någon kattunge och vill leka utan biter för att vara elak. Hunden biter han också som är så försynt av sig och ger inte tillbaks alls. Biter så det gör ont gör han också. Inget litet tjuvnyp eller så. Men vi älskar honom för det. Något snällt finns det ju där inne. Så där varannan vecka Flört

Mymlan
0

#4 Vet att detta är ett mus forum men testa ha Felliway se om katten lugnar ner sig ang bitandet. Detta är en adapter du sätter i eluttaget och den utsöndrar samma hormon som katten, snälla hormoner. Du har säkert sett en katt stryka sitt huvud mot dig eller ngt annat, den stryker på detta hormon. Du känner ej av detta eller ngt annat djur. Du köper detta hos veterinären och det håller i 4 veckor.

Sedan kan katter oxå bli så här om de tas för tidigt från sin kattmamma.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

calista
0

Mamman dog efter att hon fött honom och hans syster så han har blivit uppfödd på flaska och snuttar alltid när han vill gosa vilket är väldigt sällan nu. Men när han var yngre snutta han hela tiden på kläderna. Så det beror väl på att han inte hade någon mamma som uppfostra honom kanske Räcka ut tungan Men att en katt tar möss tar möss är ju deras natur så detta är helt off topic nu..