Mus iFokus

Mus

Etikettertill-minne-avin-memorian
Läst 1048 ggr
imsuchadiva
0

plötslig död

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För drygt en vecka sedan fick jag hjälpa en utav mina mushoner över till andra sidan.
Några dagar senare hittade mamma ( jag var hos pojkvännen) även systern död i buren.

Jag hade några dagar innan första döden uppstod sätt att en utav flickora såg lite ruggig ut, mest  på nosen.
Trodde att hon bara var tilltuffsad eftersom jag nyligen släppt in chocklad flickan till de andra två flickorna.
Men någon dag senare så var hon riktigt sjuk. Såg att den andra såg riktigt raggig ut.
Jag strödde ut mat i hela buren ( tänkte att hon kanske inte fick äta för chokladen ), satt in en extra vatten skål med hallonbladstee och gav dem gurka ( vätska ).
Satt o studerade flickorna ett tag o såg att chockladen var snäll mot den sjuka. Så trodde inte de hade blivit dålig pga vätske/mat-brist eller så.
Sen dog ju de tyvärr iaf.
Choklad flickan verkar må bra. Hoppas verkligen hon klarar sig. Hon är så himla go.

Men iaf. Idag satte jag ihop chokladen med den svarta hanen ( som jag pratat om i en annan tråd) i badkaret. De gick bra. Dock var de inga sugna på o göra sånt jag tyckte de skull ;b
Men sen när jag släppte tillbaka honom till de andra tre killarna så var det bara en som var framma.
Jag började städa oss dem o så trodde jag att två hanar satt i gömde sig i huset så skulle skaka ut dem. Men de rörde sig inte. Kände dock att de var där.
Så ropade på brorsan ( jag tycker inte om döda möss ) så han kom o pillade fram två pojkar. Båda var tyvärr döda. Såg dock ut som om att de sov väldigt djup.

Flickorna kom från en zoobutik o jag har aldrig haft problem med mössen därifrån förut.
Pojkarna är egen uppfödning och födda 19/8-07.
Killarnas död skulle ju kunna vara ålderna. Men två samtidigt känns lite knasigt.
Enda förändrig killarna har haft är att matskålarna försvann och att maten ströddes ut i buren och att de fick ett hjul. ( knubbisar )

Men mina frågor och funderingar är, vad tror ni orsakar dessa plötsliga dödsinfall?

Ceciliaolucifer
0

jag har faktiskt ingen aning. Men jag beklagar sorgen :(

MP160
0

Gud va läskigt, beklagar verkligen! Rynkar på näsan

Mymlan
0

Jag skulle inte sätta honan på parning i dags läget ifall du skulle ha ngt som går hos dig.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Grodan
0

Jag misstänker alltid först dålig utfodring, men då du skriver att du matar dem bra samt att hanarna var knubbiga kan jag stryka det. Och då återstår tyvärr bara smitta av bakterie, virus och/eller parasit. Det är läge att gå till veterinär! För en allvarlig sjukdom kan inte botas med supernyttig mat tyvärr. Det har jag själv bittert fått erfara… Gråter

Jag ger dig en bamsekram och hoppas du kan finna en bra veterinär.

Har du kvar någon av hanarna? Kan du ta med den till veterinär? Den skall inte frysas - då kan man inte se så mkt, men jag vet banne mig inte hur du ska förvara den utan att den kommer att lukta väldigt illa… (tyvärr ett litet dilemma som jag alltid undvikit att reda ut då jag inte alls står ut med liklukt)

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

imsuchadiva
0

Nej, jag ska inte försöka para henne något mer tills jag vet att de inte är sjuka.

Nej jag har inte kvar någon utav hanarna.
Och har dock inte råd att ta dem till en veterinär den här månaden :(
De får försöka stå ut tills nästa månad då jag får pengar.

Pimu
0

kolla kvar varande möss ordentligt, under en bra lampa .. kliar de på sig ofta, snurvlar de eller beter de sig konstigt ??

beklagar de som, gått vidare

imsuchadiva
0

#6 Nu när du frågar, och jag måste tänka, så kliar sig chokladen en del :/

De tre som är kvar verkar må bra, än så länge. Men får ta och titta igenom dem riktigt noga imorn när jag kommer hem.

imsuchadiva
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag, mamma o pojkvännen har kollat igenom honan och vi kan inte se något.

Killarna har jag inte tittat så noga på men alla tre verkar må bra.

Hur tycker ni att jag nu ska gå till väga?

hårbollarna på bilden är pojkarna som ej klarade sig.

Mymlan
0

#8 Löss behöver man ej se. Jag skulle för säkehets skull ha behandlat med stronghold.

imsuchadiva
0

#9 okej (=
hur får jag tag på det? receptbelagt?

Mymlan
0

#10 Ja det är receptbelagt.

imsuchadiva
0
[Thiah]
0

Kan löss orsaka död hos en vuxen frisk mus?

Och sprids dom från oss till dem?

Mymlan
0

Löss suger blod.. Kan väl om jag minns rätt ge blodbrist.

Lite OT nu men har man hund och den får rävskabb så kan rävskabben smitta katter, råttor *möss med antar jag då oxå* och vi människor kan få rävskabb. Men rävskabb på oss människor så förökar skabben sig inte.

imsuchadiva
0

Vi har både katt och hund, men är ju inte direkt så att de delar terrarium.
Men kanske sprids på andra sätt?

Blir o ringa vet på måndag iaf.

Mymlan
0

#15 Räcker med vi går där en skabb räv har gått så kan vi få det samma med djuren..

amaira
0

Du verkar ha någon bakterie eller virus som smittar, med ganska kort inkubationstid dessutom. Det är i alla fall vad jag misstänker.

Detta finns nog hos alla dina möss nu. Räkna med det. De med sämst immunförsvar dör snabbt, medan de med bra immunförsvar kanske håller sig friska (så länge de är i god kondition) men är smittbärare.

Vad du än gör, så skaffa inga fler möss, och sätt inte ihop möss som inte går ihop i nuläget. Och så red ut vad det är som händer här. Till det behöver du nog en bra vetrinär som är kunnig på möss, vare sig du har pengar eller inte.

Om det är kvalster eller skabb, så tar det längre tid för mössen att bli så nedsatta i kondition att de sedan blir sjuka och dör.

Det här med sjukdomar hos ens djur, är något som man får räkna med att man inte alltid är förskonad från!! Jag beklagar verkligen!

Kram.

imsuchadiva
0

#17  Alla möss har redan varit tsm. Så det är tyvärr lite försent nu.

en liten fråga bara, hur ska jag kunna gå till en veteriär om jag ej har pengar?

[Thiah]
0

Kostar det att ringa en veterinär?

imsuchadiva
0

Ja, faktiskt ;)

Nej, men vad kan en veterinär göra för en mus via telefonen?
Ni har ju sagt vad ni tror, iofs är de mer kunniga, men ändå.
De kommer ju antagligen säga att jag ska komma in med mössen.
Vilket jag inte har råd med.

amaira
0

Har du inga pengar, och har sjuka djur … ja, det går … eller går inte … Du kommer att märka hur det går.

Ta åtminstone inte in nya djur, förrän dessa är uppkollade av vetrinär, eller är borta (vare sig det sker nu av sjukdom, eller sen med ålder och tiden), och sedan en rejäl sanering av burar och djurrum.

Sälj inte heller. Håll dessa isolerade.

Vad vetrinären säger vet du inte förrän någon vetrinär sagt något. Kanske har du rätt, kanske har du fel, men du vet inte.

[Thiah]
0

En rejäl sanering av buren kan du ju göra nu med fast det måste göra igen efter att djuren dött/flyttat bort.

Catta89
0

Man kan faktikst få det på faktura om man inte har råd med det nu.

När jag va inne med min katt så tog jag på faktura, och jag fick inte fakturan hem på nästan tre veckor. Och då har man 14 dagar på sig efter det att betala.

Mymlan
0

#23 Var det till distrikts veterinär? ingen veterinär här i Rimbo/Norrtälje ger faktura oavsett vad.

Catta89
0

#24 Okej :S Ja, det va distrikts vetrinärerna i väderstad. Bor ju i ödeshög/östergötland.

Visste faktiskt inte att dom kunde neka en faktura :S Borde ju nästan va en självklar grej tycker jag.. men men …

imsuchadiva
0

Idag kom mammsen äntligen ihåg att ringa veterinären, dock får hon ingen kontakt med en veteriär förns imorn. Någon veterinär skulle ring upp imorn mellan 8-9 :)

men so far so good. de tre mössen jag har kvar ser fortfarande krya ut..

imsuchadiva
0

Veterinären ringde upp imorse precis som avtalat.
Han ville inte skriva ut Stronghold till mössen eftersom att det var till för katt och hund.
Men veterinären sa att jag kan ju komma in med mössen så kan de titta i mikroskop.. Så de får vänta ett tag..

Mymlan
0

#27 Jag har gett stronghold till både möss och råttor. Bor du i sthlm kontakta Roslagstulls djurklinik de kan möss o råttor..

imsuchadiva
0

Nej, jag bor inte i Sthlm. Jag bor i lilla rara Arboga. det är nog inte så jätte vanligt med möss här. Lr jag vet inte.
Men veterinären tyckte ju att jag kunde komma in så fick de titta på de små liven. :)